Bieganie – kulturystyka. Czy to da się połączyć?

Marzysz równocześnie o zawodach sylwetkowych i biegowych, ale martwi Cię to, że na zdjęciach z maratonów nie widzisz ani jednego kulturysty? Cóż… I słusznie. Bieganie – kulturystyka to bardzo trudne połączenie, które za każdym razem kończy się tak samo. Przeczytaj jak mają się do siebie siłownia i biegania!

Bieganie – kulturystyka – inne cele

Kulturysta stara się, by jego włókna mięśniowe nabierały objętości i ciężaru. Biegacz chce z kolei zwiększyć możliwości energetyczne wszystkiego czym dysponuje, a do tego pozostać lekkim. 

bieganie kulturystyka czy to da się połączyć
Widzisz go i wiesz, że podnosi ciężary. A czy również biega? Musisz zapytać.

Waga bardzo mocno wpływa na wyniki biegowe, stąd dążymy raczej do redukcji kilogramów. Kulturysta wręcz przeciwnie – cieszy się na wzrosty. To że bieganie spala dużo kalorii niekoniecznie mu odpowiada, bojąc się o spadek mięśni. 

Na to, która ścieżka będzie łatwiejsza wpływają geny – to ile i jakie włókna budują Twoje mięśnie. Już Natura zmusza sportowca do wybrania, na czym się skoncentrować.

Bieganie a siłownia? Powiedzmy wprost – nie da się być równocześnie kulturystą i biegaczem na 100%.

Wysoki poziom masy mięśniowej, a wraz z nim wysoka waga, niemal nie występuje u długodystansowców. Co innego ze sprinterami, których ciala sa dużo masywniejsze. Wciąż jednak nie jest to poziom kulturystyczny – biegacze są umięśnieni, ale w inny, mniej imponujący sposób.

Więcej siły na siłowni – więcej siły do biegania?

Czy nie powinno być tak, że silny kulturysta z wielkimi mięśniami da radę równie ,,silnie” biegać? Nie.

Jaki jest cel kulturysty? Być silnym, ciężkim, wyrośniętym tak bardzo, że jego babcię rozpiera duma. 

Jaki jest cel biegacza? Być silnym, szybkim, wytrzymałym.

Tych dwóch panów łączy chęć bycia silnym, ale chodzi im o całkiem inną siłę. Mówiąc w uproszczeniu – siła bierze się głównie z pracy układu nerwowego. Objętość włókien mięśniowych to jedno, a umiejętność ich aktywacji drugie.

bieganie i siłownia jak to połączyć
Biegacz może być umięśniony i silny, ale niekoniecznie duży i ciężki.

Rozbudowa masy mięśniowej wcale nie oznacza dużej siły, tak jak stosunkowo niewielka objętość muskulatury nie równa się słabości. Można budować masę mięśniową w celu wizualnym, bez imponującego zwiększania siły. Modyfikując trening siłowy da się też zrobić przeciwnie.

Więcej mięśni nie oznacza, że będziesz silniejszy podczas dźwigania ciężarów czy podczas biegu. Ich duża waga wręcz utrudni Ci dobiegnięcie do mety. Bieganie i siłownia mogą jednak iść w parze, ale o tym dalej!

Bieganie – kulturystyka – intensywność treningów

Nie można zapominać też o bardzo przyziemnej kwestii – kulturysta i biegacz trenują bardzo intensywnie, niektórzy nawet 2 razy dziennie. Zabrakłoby Ci doby na regenerację, gdybyś równocześnie chciał wbiec na podium Maratonu Warszawskiego i najbliższego Arnold Classic.

Codzienne bieganie o wysokiej intensywności to dyskusyjna sprawa. Jeśli do tego dorzuciłbyś przerzucanie ogromnych ciężarów w dużych objętościach treningowych, przetrenowanie, kontuzje i pogorszenie stanu psychicznego miałbyś jak w banku.

Bieganie i siłownia – jak to połączyć?

Na szczęście nie jest tak, że bieganie i siłownia całkowicie się wykluczają – wręcz przeciwnie. Wykluczają się ostateczne cele treningowe, ale osoba budująca bicepsy i biegacz długodystansowy mogą złapać za tę samą sztangę.

Warunek jest prosty, chociaż dla wielu przykry w realizacji – trzeba skupić się na jednym, a drugie traktować jako uzupełnienie. 

trening uzupełniający dla biegacza
Biegacz trenuje kompleksowo, ale inaczej, niż kulturysta.

Kulturysta na bieżni czy trasie biegowej to nic dziwnego – traktuje to jako trening cardio, uzupełniający trening siłowy. Biegacz także powinien co parę dni pojawić się na strefie wolnych ciężarów i wzmacniać ciało. Ta zasada dotyczy i amatorów i aspirujących do miana zawodowców. 

Biegacz złapie za mniejsze obciążenia, kulturysta zwolni tempo ustawiając bieżnię. Trenując i trzymając dietę jedni i drudzy będa wyglądać świetnie, chociaż zupełnie inaczej.

Bieganie – kulturystyka? Budowa ogromnej masy, a równocześnie szybkie bieganie, szczególnie na długie dystanse, w praktyce jest niewykonalne. Cele biegacza i kulturysty wymagają innego stylu treningu i w kluczowych punktach są swoim przeciwieństwem. Zdecyduj co jest dla Ciebie ważniejsze, jak chcesz wyglądać, rozważ wszystkie możliwości treningowe, które najlepiej połączą ulubione sporty!

Biegacz powinien wzmacniać swoje ciało, chociaż z kulturystyką nie ma za wiele wspólnego – spróbuj tych 8 ćwiczeń i biegaj lepiej! Kliknij: https://sbiegacza.pl/2019/06/24/cwiczenia-wzmacniajace-dla-biegaczy-wykonuj-te-8-cwiczen-by-biegac-dluzej-i-lepiej!