Trening jelita – po co zacząć go robić już teraz?

Ciało biegacza to potężna maszyna, w której każdy tryb musi pracować bez zarzutu. Co to jest trening jelita, jak go przeprowadzić i czemu nie warto zwlekać? Przeczytaj i zabieraj się za ,,ćwiczenia” – zaprocentują w przyszłości!

Trening jelita – na czym polega?

Trening jelita to obowiązkowy element przygotowań do maratonu. W trakcie biegów na długich dystansach nic nie może Cię zaskoczyć – szczególnie wpływ przekąsek na pracę organizmu. 

Trening jelita polega na testowaniu przekąsek do potencjalnego zastosowania przed zawodami i w trakcie. To szereg eksperymentów z różnymi połączeniami produktów spożywczych, proporcjami makroskładników i technikami kulinarnymi. Wszystko jest dozwolone! 

Rozpoczynając trening jelita warto założyć dzienniczek do notowania wszystkich efektów jakie odczujesz po spożyciu przekąsek i większych dań. Wzdęcia, odbijanie, ,,chlupot” w brzuchu, ale też gigantyczna dawka energii i dostawanie skrzydeł – wszystko skrupulatnie zapisuj. Dzięki temu w przyszłości skomponujesz idealny dietetyczny zestaw treningowo-wyścigowy.

Im lepiej poznasz swoje ciało, tym lepiej będzie się układać wasza współpraca. Spraw, by jedzenie było Twoim sprzymierzeńcem, a nie kapryśnym towarzyszem, który raz ułatwi Ci bieganie, a raz je uniemożliwi!

Czemu warto zacząć trening jelita od dzisiaj?

Powód jest prosty – to trwa długo. Kompleksowy trening jelita zajmuje miesiące. Musisz poznać reakcje układu pokarmowego na różnorodne kombinacje gastronomiczne, sprawdzić jak będziesz się czuł podczas długich, wolnych wybiegań oraz na odcinkach, gdzie liczy się tempo. 

Nawet podłoże po którym biegasz może mieć znaczenie – brzuch inaczej będzie podskakiwał na terenowych kamykach i korzeniach, a inaczej podczas biegu po płaskim asfalcie. Do prawidłowego treningu jelita trzeba więc urozmaicać nie tylko talerz, ale i bieganie.

Trenując jelito bierz pod uwagę także porę dnia i wszystko co jadłeś do czasu treningu. Nie ma co oczekiwać, że w tydzień przećwiczysz wszystkie kombinacje! Jadłeś na śniadanie jajecznicę a przed treningiem sportowy batonik z suszonych owoców i w połowie trasy biegłeś juz tylko do toi-toia? Na drugi dzień przetestuj ten sam batonik po śniadaniu złożonym z kanapek z miodem. W ekstremalnych warunkach ,,załatwić” Cię może każda drobnostka.

Równie kluczowe co jedzenie będzie nawodnienie. Notuj także to co pijesz, w jakich ilościach i jak się po tym czujesz. Przed Tobą dziesiątki kombinacji, czynników do wzięcia pod uwagę, możliwości, wpadek i pozytywnych zaskoczeń. Śmiało można powiedzieć, że trening jelita to przygoda – jakie będą jej efekty?

Co da Ci wytrenowanie jelita?

Nawet jeśli nie w głowie Ci maratony miejskie i biegi ultra, trening jelita to coś, czego nie można sobie odpuścić żyjąc aktywnie. Dzięki poznaniu preferencji ciała wzniesiesz się na wyższy poziom sportowy dający niezwykłą satysfakcję także amatorowi. 

Zanim wystartujesz w pierwszych zawodach (także w krótkich wyścigach na 5 kilometrów), będziesz wiedział co zjeść by wygrać. Tak buduje się przewagę nad konkurencją. Część biegaczy z którymi ruszysz w pogoń za medalem na pewno popełni błędy dietetyczne. Ty będziesz w grupie, której nie grozi słabszy wynik spowodowany jelitowymi turbulencjami. 

Zaczynając testy już teraz będziesz przygotowany do… przygotowań! Gdy inni biegacze decydujący się na start zabiorą się za testowanie przekąsek, Ty spokojnie popracujesz nad czystą formą. Kolejny krok na drodze do biegowego sukcesu zaliczony!

Trening jelita przyniesie korzyści nie tylko podczas biegania. Wyprawy trekkingowe wymagające jedzenia po drodze pójdą sprawniej, gdy będziesz doskonale wiedział jakie przekąski dodają Ci siły. Bez obaw o możliwość pójścia do toalety wybierzesz się także na trening za miastem

A tak poza bieganiem – długa podróż samochodem wymagająca jedzenia to kolejny moment, w którym znajomość swojego żołądka będzie pomocna. Lepiej wiedzieć co zapakować do pudełka śniadaniowego, by nie musieć szybko przystanąć na stacji benzynowej!

Podsumujmy! Trening jelita ułatwi Ci nie tylko sportowe życie. Trwa bardzo długo, ale przy tym jest świetna przygodą na którą nie ma co czekać aż do perspektywy startu w maratonie. Im szybciej tym lepiej – ruszaj do sklepu po energetyczne fit-batoniki!

Od czego zacząc trening jelita? Sprawdź podstawy przedtreningowego żywienia dla każdego biegacza i zacznij je testować na sobie: https://sbiegacza.pl/2021/09/17/co-jesc-przed-bieganiem-zywienie-biegacza!