Blog o bieganiu Sbiegacza.pl - porady, ćwiczenia, diety dla biegaczy
> Dieta > Bieganie podczas karmienia piersią – czy wolno to robić?

14.06.2022

Bieganie podczas karmienia piersią – czy wolno to robić?

Bieganie podczas karmienia piersią – czy wolno to robić?

Ciąża to niezwykły okres w życiu każdej kobiety – a po niej wyzwania wchodzą na jeszcze wyższy poziom! Bieganie podczas karmienia piersią – czy nie wpływa negatywnie na laktację, jakość mleka i zdrowie matki? Jak pogodzić dietę matki karmiącej i dietę biegacza oraz w czym biegać podczas laktacji? Przeczytaj!

Czy można biegać karmiąc piersią?

Zdecydowanie tak. Gdy Twój ginekolog stwierdzi, że dolna część ciała jest już gotowa na wysiłek fizyczny, nie musisz przejmować się laktacją. Karmiąc piersią można biegać bez obaw o jakość mleka, zdrowie Twoje i maluszka.

Rekreacyjne, lekkie bieganie podczas karmienia piersią, pozytywnie wpłynie na Twoją psychikę. Doda energii, przewietrzy głowę – tego potrzebuje każda świeżo upieczona mama, nawet jeśli ma już starsze dzieci.

Masz siłę na ostre bieganie? Po zakończonym treningu  odczekaj około godziny zanim przystąpisz do karmienia dziecka. Z powodu kwasu mlekowego wydzielanego podczas intensywnego wysiłku fizycznego, mleko będzie źle smakować. Kilkadziesiąt minut wystarczy, by mleczan rozszedł się po ciele i nie psuł smaku pokarmu. 

Kwas mlekowy nie jest szkodliwy dla dziecka. Chodzi wyłącznie o smak – wartości odżywcze pozostają bez zmian. Jeżeli Twój maluszek głodnieje o porach trudnych do przewidzenia, zawsze miej w domu trochę mleka odciągniętego na zapas. Zaraz po powrocie z treningu o wysokiej intensywności, nakarmisz go smaczniejszym mlekiem.

Bieganie podczas karmienia piersią a dieta matki karmiącej

Jak połączyć odżywianie biegacza i dietę karmiącej? Otóż, dieta matki karmiącej to mit. Gotowane warzywa, kurczak bez smaku, wszystko lekkostrawne i… niesmaczne, a w dodatku niepotrzebne! Matka karmiąca może jeść wszystko. 

Nie musisz się przejmować tym, czy dziecko poradzi sobie z trawieniem Twojego ulubionego posiłku. Mleko bierze się z krwi, nie z żołądka.

dieta matki karmiącej a dieta biegaczki
Jedz jak biegaczka – zdrowo i do syta. Dieta matki karmiącej nie istnieje!

Dbaj o to, by w okresie laktacji jeść zdrowo, żeby nie brakowało Ci energii na nowe wyzwania i sport. Zgodnie z zaleceniami lekarza, zmodyfikuj ilość witamin i minerałów w diecie. Matki karmiące mają na przykład wyższe zapotrzebowanie na żelazo oraz powinny spożywać około 300 kcal więcej niż przed karmieniem.

Zalecenia nie są jednak sztywną dietą, a już na pewno nie taką, która przeczyłaby zasadom odżywiania biegacza. Ma być zdrowo, do syta – czyli jak zawsze w sporcie. Karmienie piersią nie ma tu nic do rzeczy.

Bieganie podczas karmienia piersią – stanik do biegania

Stanik do biegania na okres karmienia powinien być miękki i doskonale stabilizujący obie piersi. Niemowlaki mało delikatnie obchodzą się z sutkami swoich mam, a ostatnie, czego potrzebujesz, to dodatkowe obcieranie szorstkim materiałem. 

Podskakiwanie piersi nie powinno mieć miejsca podczas biegu także, gdy nie karmisz. Niemniej, w okresie laktacji, niedopasowanie biustonosza będzie szczególnie bolesne – może nawet naderwać więzadła. Przymierz stanik stacjonarnie, zamiast kupować go w Internecie. 

bieganie podczas karmienia piersia stanik
Dopasuj nowy stanik do biegania podczas laktacji i trenuj dopóki maluch śpi!

Stanik czas karmienia piersią będzie większy, niż nosiłaś przed ciążą. Biust zmaleje dopiero po pewnym czasie od zatrzymania laktacji. Bez zakupów się nie obędzie. 


Bieganie podczas karmienia piersią jest możliwe! Nie szkodzi zdrowiu matki i nie pogarsza jakości mleka. Intensywny trening może na kilkadziesiąt minut popsuć smak pokarmu, ale wszystko szybko wróci do normy.

Nie przejmuj się mitologiczną dietą matki karmiącej. Zdrowe odżywianie, pełnowartościowe produkty i syte posiłki to podstawa. Nie odczujesz różnicy między odżywianiem w trakcie laktacji, a zwykłym ,,biegowym jedzeniem”.

Przyłóż się natomiast do wyboru stanika do biegania dla karmiącej. Miękki materiał i doskonała stabilizacja to warunek komfortu i bezpieczeństwa – podczas laktacji jeszcze bardziej, niż na co dzień. Przymierz stanik w sklepie. Najlepiej. by był to renomowany sklep sportowy, mający specjalny dział dla aktywnych mam. Twój stanik do biegania sprzed ciąży nie spełni zadania jak należy!

A gdy maluszek podrośnie… Biegaj z nim! Przeczytaj o bieganiu z wózkiem: Bieganie z wózkiem. Rodzicielstwo na sportowo!