Jak się przygotować do biegu terenowego?

Bieganie w mieście ma swoje zalety, jednak najlepszy jest trening wśród dzikiej przyrody. Świeże powietrze, samotność i piękne widoki – to tylko kilka korzyści płynących z biegów terenowych. Jak przygotować się do takiego treningu i o czym należy pamiętać, przemierzając leśne ścieżki?

Bieg w terenie to nie jest sport ekstremalny

Większość z nas, słysząc o biegach terenowych, wyobraża sobie przemierzanie bagien i trudnych górskich tras. Nie do końca o to tutaj chodzi. Bieganie w terenie polega na uprawianiu ulubionej aktywności z dala od cywilizacji. Czasami trzeba pokonać przeszkody, które na drodze postawiła natura, ale przecież wybór trasy należy do osoby biegającej. Można biegać po trudnych, górskich trasach lub łagodnym terenie, np. polnej drodze wśród kwiatów. Jaki płynie z tego wniosek? Biegi terenowe to sport dla wszystkich, choć nieco różni się od miejskiego joggingu. 

Jak przygotować się do biegów terenowych?

Przygotowanie kondycyjne nie jest wymagane, potrzebny jest jednak odpowiedni strój i dobra orientacja w terenie. Zacznijmy od kwestii podstawowej, czyli odpowiednich butów. Należy mieć inne obuwie niż na asfalt czy kostkę brukową. Na łonie natury ścieżki nie zawsze są gładkie, dlatego trzeba chronić stopy. Buty do biegów terenowych mają inną budowę podeszwy – jest grubsza, ale jednocześnie miękka, aby zapewniać odpowiednią amortyzację. W zależności od tego, po jakim terenie będzie się biegać, trzeba dobrać obuwie o mniej lub bardziej zarysowanym bieżniku. Modele do biegania w łagodnym terenie można porównać z butami do biegów górskich na stronie https://www.merrell.pl/. Różnice w budowie podeszwy są właśnie po to, aby wybrać najwygodniejsze buty do biegania po danym terenie. 

Wiemy już w czym biegać, teraz trzeba zdecydować również dokąd. W mieście nie trudno jest odnaleźć drogę powrotną, w lesie jednak łatwo się zgubić. Zawsze należy mieć ze sobą naładowany telefon z nawigacją. Potrzebny będzie również plecak, do którego należy spakować odpowiednią ilością wody i wysokoenergetyczne przekąski. Jeśli teren stanie się zbyt trudny, należy zmienić trasę – zawsze można na nią wrócić, gdy kondycja na to pozwoli. Samotne biegi w lesie po zmroku nie są polecane – biegi terenowe lepiej trenować za dnia. Wieczorem bezpieczniej biegać w mieście. 

Jakie korzyści płyną z biegania w terenie?

Świeże powietrze i kontakt z naturą to oczywiste zalety tego sportu. Jednak korzyści jest zdecydowanie więcej. W cieniu drzew można swobodnie biegać nawet podczas upałów – w lesie zawsze jest chłodniej niż po asfalcie i w otoczeniu betonu. Skoro już jesteśmy przy nawierzchni, to nie sposób nie wspomnieć o tym, że bieg po nieutwardzonej ścieżce jest bezpieczniejszy dla stawów. Uderzanie stopami w beton lub asfalt nie wpływa najlepiej na ich kondycję. Bieganie poza miastem to zdrowa aktywność bez wdychania szkodliwego smogu. Biegi terenowe są interesujące i odprężające. Nie trzeba przeciskać się pomiędzy przechodniami – jest tylko biegacz, przyroda i świeże powietrze.