Crossfit a bieganie – po co biegaczowi taki trening?

Crossfit to coś, co kojarzy się z krótkim, lecz intensywnym treningiem. Podnoszenie sztangi, wspinanie na linie, skakanie na skakance. Crossfit – ćwiczenia na pozór niezbyt skomplikowane, które tworzą jednak ciekawy program treningowy. Czy włączenie go do Twojego biegowego planu treningowego pomoże Ci odnieść lepsze wyniki na zawodach? Czy też może korzyści, które da crossfit, będą mało istotne z perspektywy biegacza? Przeczytaj i przekonaj się, czy warto w ogóle zaczynać z takim treningiem. Znajdziesz tu wszystko, co musisz wiedzieć, zanim rozpoczniesz trening crossfit – blog sbiegacza wyjaśnia wątpliwości.

Czym jest crossfit? Ćwiczenia dla każdego?

Należy zacząć właśnie od tego pytania: czym tak naprawdę jest crossfit? Ćwiczenia te nie wszystkim są bowiem znane i wielu z nas ma o nich trochę mgliste pojęcie. Crossfit to program treningowy, który zakłada, że każdy ćwiczący ma podnieść swoją wydajność w 10 obszarach:

  • wydolności krążeniowo-sercowo-oddechowej,
  • wytrzymałości siłowej,
  • siły,
  • gibkości,
  • mocy,
  • szybkości,
  • zwinności,
  • równowagi,
  • koordynacji,
  • dokładności (celności).

Dlatego też podczas zajęć z crossfitu wykonuje się takie ćwiczenia jak: skakanie na skakance, podnoszenie ciężarów, przysiady ze sztangą, pompki, brzuszki, wspinanie na linie, podciąganie, trening z liną i skrzynia crossfit. Jak zrobić wszystkie te ćwiczenia pokaże Ci instruktor. Oczywiście to tylko przykłady, a zajęć jest cała masa, co odzwierciedla zasadę crossfitu: różnorodność i wszechstronność.

Crossfit pozwoli Ci zrobić wszechstronny, urozmaicony trening, podczas którego nie będziesz martwić się nudą i brakiem odpowiedniego wyzwania.

Jeden trening crossfit nie trwa dłużej niż godzinę. 15 minut należy przeznaczyć na rozgrzewkę, 20 minut na zaplanowane intensywne ćwiczenia oraz ok. 10 minut na rolowanie i rozciąganie.

Ponieważ intensywność ćwiczeń jest duża, to najbezpieczniej jest je wykonywać pod okiem certyfikowanego trenera i w specjalnych ośrodkach treningowych crossfit. Czy warto z nich korzystać? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części artykułu.

crossfit dla biegacza - trening crossfit

Trening crossfit dla biegaczy. Czy takie połączenie ma sens?

Oczywiście będzie miało dla Ciebie sens i odniesiesz dużo korzyści pod warunkiem, że:

  • chcesz lepiej (a nawet o wiele lepiej) wyrzeźbić swoją sylwetkę,
  • planujesz start w biegu z przeszkodami,
  • brak Ci nowych wyzwań,
  • nudzą Cię już standardowe ćwiczenia siłowe, wzmacniające, którymi uzupełniałeś treningi biegowe,
  • do tej pory tylko biegałeś i nie uzupełniałeś treningu o ćwiczenia siłowe, wzmacniające i wytrzymałościowe,
  • brak Ci motywacji,
  • chcesz poszerzyć wiedzę o swoim ciele i swoich możliwościach,
  • chcesz w inny niż standardowy sposób, poprawić swoją wydolność, wytrzymałość, a nawet mobilność.

W tych właśnie przypadkach warto, abyś wypróbował trening crossfitu. Musisz być jednak przygotowany na to, że wstęp do właściwych ćwiczeń crossfit jest dość długi, bo może potrwać nawet przeszło miesiąc, a właściwe ćwiczenia są dość intensywne.

Crossfit a bieganie – 6 korzyści, które trening crossfitu da biegaczowi

SCHUDNIESZ, UTRZYMASZ WAGĘ, WYRZEŹBISZ SYLWETKĘ

Wielu biegaczy zaczyna biegać, bo chce schudnąć. Ty też tak miałeś?

Oczywiście bieganie świetnie się do tego nadaje. W końcu Ci, którzy biegają cieszą się zazwyczaj szczupłą sylwetką. Pierwsze miesiące treningów dają fajne efekty. Jednak dłuższe treningi mogą już nie przynosić dalszych, upragnionych rezultatów. Wynika to z przyzwyczajenia organizmu do danej intensywności i rodzaju ćwiczeń. Dlatego potem trzeba coś zmienić. Na przykład wprowadzić treningi interwałowe, co pozwoli Ci cieszyć się dalszym progresem w kształtowaniu sylwetki. Mimo wszystko samo bieganie nie zrobi Ci rzeźby. Do tego musiałbyś dołożyć treningi siłowe.

Co daje crossfit w tej kwestii? Z pewnością oferuje intensywny, bardzo różnorodny trening. Dlatego też daje świetne rezultaty jeśli chodzi o przyśpieszenie metabolizmu, chudnięcie oraz budowanie pięknej rzeźby, wysportowanego ciała. Ponieważ łączy w sobie ćwiczenia wydolnościowe, siłowe i zwinności, to angażuje praktycznie wszystkie mięśnie. Parę miesięcy treningów crossfit – sylwetka będzie taka, jakiej nie byłoby w stanie zaoferować Ci samo bieganie. Korzyści dla sylwetki będą widoczne już na pierwszy rzut oka – uzyskasz wysportowane ciało, o jakim wielu marzy.

Tym samym crossfit będzie przydatny, gdy chcesz zrzucić ostatnie zbędne kilogramy, a potem utrzymywać odpowiednią wagę, która pomoże Ci osiągać lepsze wyniki w bieganiu.

blog crossfit dla biegaczy

CROSSFIT – PROGRAM TRENINGOWY NA POPRAWĘ SIŁY I WYTRZYMAŁOŚCI

Skoro staniesz się posiadaczem ładnych mięśni, to wzrośnie również w znacznym stopniu Twoja siła. Ta zaś potrzebna jest przy dalszych progresach biegowych. Przede wszystkim:

  • silny korpus i ręce – pozwolą Ci biec lepiej pod względem technicznym oraz pomogą Ci przy przyśpieszaniu i utrzymywaniu szybkiego tempa (spójrz chociażby na sprinterów, oprócz rozbudowanych nóg, mają sześciopak i niemałe bicepsy),
  • poprawa siły prostownika grzbietu, pośladków, grupy kulszowo-goleniowej – wpłyną na bardziej stabilny oraz mocniejszy krok podczas biegania.

Twoje mięśnie będą lepiej pracować, to zaś przełoży się na lepszy, a nawet szybszy bieg. Crossfit poprawi Twoją wytrzymałość i wydolność. Niewykluczone, że po kilku miesiącach trenowania crossfitu, będzie Ci łatwiej przebiec maraton.

ĆWICZENIA CROSSFIT PRZYGOTUJĄ CIĘ NA START W BIEGU EKSTREMALNYM

Bieg ekstremalny sprawdza nie tylko Twoją wytrzymałość i siłę biegową, ale także hart ducha, a przede wszystkim mięśnie i ogólną sprawność fizyczną. Na przeszkody nieraz będziesz musiał wskakiwać, przeskakiwać, wspinać się (np. na linie), podciągać. Treningi crossfit zapewnią Ci odpowiednią dawkę takich ćwiczeń. Nauczą Cię podciągania, wspinania na linie, wskakiwania na skrzynię. Tym samym dobrze Cię przygotują pod bieg ekstremalny. Zdobędziesz o wiele lepszą ogólną sprawność fizyczną. Warto więc i pod tym kątem trenować crossfit – korzyści będą wymierne.

POZNASZ LEPIEJ SWOJE CIAŁO I ZWIĘKSZYSZ BAZĘ PRZYDATNYCH ĆWICZEŃ

Przychodząc pierwszy raz na crossfit, nie oczekuj, że od razu przejdziesz do ćwiczeń takich jak: podciąganie, wspinanie po linie, wymachy kettlem. Będziesz musiał najpierw zostać odpowiednio wdrożony. Instruktor najpierw sprawdzi Twoją kondycję: jaki masz zakres ruchu, jak mobilny i gibki jesteś. Gdy zauważy jakieś braki, pokaże Ci ćwiczenia uzupełniające, które odpowiednio Cię przygotują do uczenia się podstaw crossfitu.

Biegacze mają często nadmiernie przykurczone mięśnie łydki i niepełny zakres ruchu w stawie skokowym. Na pewno będzie musiało być to poprawione, abyś mógł robić bezpiecznie przysiady ze sztangą. Poznasz również ćwiczenia na poprawę stabilizacji stawów.

Crossfit sprawi, że będziesz bardziej świadomy swojego ciała i tego, jak z nim pracować. Nauczysz się również kontrolować swoje ruchy i ciało podczas różnorakich ćwiczeń.

Podczas intensywnych treningów poznasz, na jak wiele Cie stać i gdzie kończą się Twoje możliwości. Bardziej uwierzysz w siebie, co może się również odzwierciedlić w lepszej wytrzymałości podczas biegania. Bowiem to czy przebiegniesz nieco więcej kilometrów niż dotychczas, zależy od Twojego nastawienia i tego co siedzi Ci w głowie.

Poznasz wiele przydatnych ćwiczeń. I nawet jeśli zrezygnujesz z crossfitu, to wiedza, którą zdobyłeś przez ten czas, pozostanie. Ćwiczenia nieraz będziesz mógł wykorzystywać, chociażby podczas treningu w domu, by móc dalej pracować nad swoją sprawnością fizyczną. A wiedza na temat tego jak należy stabilizować stawy, pozytywnie wpłynie na Twój bezpieczny bieg.

trening crossfit - blog sbiegacza

PLAN TRENINGOWY CROSSFIT POMOŻE ZNALEŹĆ NOWĄ MOTYWACJĘ

Jeżeli czujesz się wypalony, a do biegania brak Ci ostatnio serca, to crossfit pomoże Ci wzbudzić w sobie nowe pokłady energii. Będzie odskocznią od dotychczasowych treningów. Będziesz mógł na nowo odnaleźć swoją motywację. A to wszystko dzięki innym, dużym wyzwaniom, jak i ludziom, którzy będą Ci towarzyszyć podczas Twoich zmagań. Warto więc wybrać taki klub crossfit, w którym czujesz się dobrze wśród jego członków, trener wzbudza Twój respekt, a tym samym potrafi Cię odpowiednio poprowadzić. Znowu będziesz chciał więcej: biegać, ćwiczyć i zdrowo żyć.

ZDOBĘDZIESZ RÓŻNORODNOŚĆ, KTÓREJ NIEKIEDY BRAK W BIEGANIU

Od biegania wieje ostatnio nudą? Odpowiedzią na Twoje zapotrzebowanie na nowość i różnorodność będzie właśnie crossfit. Treningi tego typu są różnorodne, każdy wygląda inaczej. Jest również ogromny wachlarz ćwiczeń, które będziesz mógł wykonywać oraz sporo różnych, nowych umiejętności do zdobycia. Zapomnisz o nudzie, dodatkowo pobudzisz swoją motywację.

Crosffit będzie dla Ciebie poniekąd treningiem uzupełniającym, czyli takim, który poprawia wytrzymałość i siłę. Jednocześnie nie przyczyni się do zbudowania potężnej sylwetki, a do ładnej, szczupłej i z zarysowanymi wyraźnie mięśniami.

Musisz też wiedzieć, że jeśli uzupełniasz bieganie odpowiednimi treningami siłowymi, wzmacniającymi, rozciągającymi, siły biegowej itp., to crossfit nie wpłynie widocznie na poprawę Twoich biegowych wyników. Dlaczego? Skoro do tej pory przeprowadzałeś kompleksowy, odpowiedni trening, a Twoje mięśnie są dobrze wzmocnione, to crossfit nie wniesie do treningu dużo więcej, jak tylko urozmaicenie. Natomiast z pewnością będziesz szybciej od innych początkujących crossfiterów przygotowany do wykonywania właściwych, intensywnych ćwiczeń. Będziesz miał też lepszą od nich wytrzymałość. A wszystko to dzięki solidnej bazie, którą zbudowałeś podczas lat biegowych i uzupełniających treningów.

Blog crossfit – gdzie szukać inspiracji?

Ćwiczenia crossfit w domu mogą być ciekawym uzupełnieniem codziennego treningu. Nie warto stawać przed dylematem: skakanka czy bieganie. Jak widać, oba te elementy można połączyć w codziennych ćwiczeniach. Najlepiej jednak wykonywać je w specjalnie do tego przystosowanych miejscach. Na szczęście, ze znalezieniem odpowiedniej placówki nie będzie problemu. Zalety crossfitu doceniło na tyle dużo osób, że obecnie specjalne centra do takich ćwiczeń są obecne w każdym większym mieście. W największych, takich jak Warszawa czy Kraków, można wybierać wśród mniej i bardziej renomowanych instruktorów. Ważne jednak, by wybierać certyfikowanych trenerów – sylwetka crossfit jest piękna, ale trzeba ją “rzeźbić” w odpowiedni sposób.

A jak samodzielnie zaplanować trening crossfit? Ćwiczenia pomagające nie tylko biegaczom można znaleźć w internecie. Mocną grupę stanowią tak zwani “crossfit bloggers”, w sieci można znaleźć nawet rankingi, które oceniają każdy blog. Crossfit przynosi tak dużo korzyści, że tego typu treści będzie coraz więcej. Mogą stanowić świetną inspirację i pomóc w utrzymaniu kondycji oraz prawidłowej sylwetki.