> Porady > Bieganie po 50-tce – czy jest już za późno by zacząć? 

16.03.2022

Bieganie po 50-tce – czy jest już za późno by zacząć? 

Kiedy najlepiej zacząć walczyć o zdrowie, formę i energię? Najlepiej teraz – nieważne czy masz 15 czy 50 lat! Chcesz zacząć biegać, ale obawiasz się, czy więcej świeczek na torcie urodzinowym nie będzie przeszkodą? Przeczytaj co daje bieganie po 50-tce i jak zacząć uprawiać ten sport w zaawansowanym wieku!

Bieganie po 50-tce – czy nie jest za późno na start?

O tym czy bieganie będzie dla Ciebie odpowiednim sportem decyduje nie wiek, ale stan zdrowia. Najważniejsza jest kondycja serca, płuc i stawów – dla pewności, przed rozpoczęciem treningów najlepiej skonsultować się z zaufanym lekarzem. Dotyczy to nie tylko starszych biegaczy – także młode osoby powinny skontrolować swoje zdrowie zanim zaczną trenować. Niestety, robią to raczej niechętnie…

Lekarz nie ma nic przeciwko, czujesz się dobrze i chcesz odmienić swój styl życia? Wskakuj w biegówki – na bycie ,,fit” nigdy nie jest za późno!

Na zawodach biegowych – nie tylko krótkich wyścigach, ale też największych maratonach i biegach ultra – spotkasz biegaczy w każdym wieku. Bieganie wcale nie jest tylko dla młodych osób. To sport, który nie zna wieku, a jedynie wytrwałość i determinację. Jeśli zdrowie pozwala Ci biegać, nic już nie stoi na przeszkodzie.

Co daje bieganie po 50-tce?

Dokładnie to co w młodszym wieku! Jeśli zaczniesz bieganie po 50-tce wzmocnisz mięśnie, zapobiegniesz nadwadze, podkręcisz pracę serca i płuc oraz odczujesz potęgę biegowych endorfin! 

Dzięki bieganiu pozostaniesz w maksymalnie dobrej formie mimo kolejnych upływających lat. Odpoczywanie na kanapie wcale nie zapobiega starzeniu się – wręcz przeciwnie. Nie używając swoich mięśni błyskawicznie je stracisz, a leniwy tryb życia spowoduje nadwagę i całą masę związanych z nią chorób. Bieganie motywuje do zdrowego stylu życia i pomaga znowu poczuć się młodym, pełnym energii jak za dawnych czasów. 

Jak rozpocząć bieganie po 50 roku życia?

Ważna kwestia – jeśli masz sporą nadwagę, rozpoczęcie biegania trzeba będzie odłożyć w czasie aż nie zrzucisz nadmiaru kilogramów. Bieganie z dużą nadwagą nie jest zdrowe – to mimo wszystko wymagający sport. Dopóki nie dojdziesz do BMI w normie, przygodę z aktywnością fizyczną rozpocznij na orbitreku albo w basenie. Bieganie… nie ucieknie! 

Twoja waga jest w normie lub tylko trochę ją przekracza? Zanim zawiążesz biegówki zgromadź wiedzę na temat techniki biegu, metod oddychania, nawadniania się i diety. Gdy przygotujesz się teoretycznie przyjdzie pora na zakup dopasowanych do Twoich potrzeb butów biegowych i wprowadzanie w życie nowych, sportowych zasad. 

Nauka biegowej techniki oraz żelaznych zasad dietetycznych nie ominie nikogo. Bez dbania o te rzeczy nawet nastolatek ,,odpadnie” po dwóch kilometrach i szybko nabawi się kontuzji. Nie wystarczy po prostu wyjść przed dom i biec. Mamy jednak dobre wieści – niuanse biegania są fascynujące! Podczas nauki nie będziesz się nudził ani przez chwilę.

Bieganie po 50 roku życia trzeba (jak w większości przypadków) rozpocząć spokojnie. Zacznij od długich spacerów, przechodź do intensywnego marszu, potem spróbuj marszobiegów i coraz dłuższych truchtów. Każdy kto rozpoczyna uprawianie sportu, a wcześniej żył mało aktywnie, musi mieć na uwadze, że rozleniwione ciało nabiera rozpędu przez przynajmniej kilka tygodni.

Stopniowo zwiększać intensywność treningów. Zwracaj uwagę na reakcje Twojego ciała – szybko zauważysz, że tolerancja na wysiłek poprawia się, a spokojny trucht męczy dużo mniej niż jeszcze dwa tygodnie temu. Pamiętaj, by nie rzucać się z motyką na Słońce! Niezależnie od tego ile masz lat, nie da się wyrobić świetnej kondycji z dnia na dzień.

Czy rozpoczynając bieganie po 50 roku życia osiągniesz tyle co młodsi biegacze?

Na to jak potoczy się nasza kariera biegowa wpływa bardzo dużo czynników. Wiek to tylko jeden z nich. Tak samo istotny jest stan zdrowia, dieta, zamiłowanie do używek, wysiłek poza treningiem, predyspozycje genetyczne, determinacja… Można tak wymieniać bez końca!

Nie oszukujmy się – młody wiek to bonus na starcie sportowego stylu życia. Bonus, który skutecznie może zrujnować imprezowanie, palenie papierosów, niewysypianie się czy niedoborowa dieta. Zaczynając biegać po 50-tce możesz osiągnąć więcej niż 20-latek, który tylko udaje, że żyje zdrowo. Wszystko zależy od Ciebie.

Pamiętaj o jednej z najważniejszych zasad sportu – nie porównuj się do innych biegaczy. Ani do młodszych, ani do starszych. Jedynym prawdziwym rywalem na Twojej trasie biegowej jesteś Ty sam. Prześcignij siebie i zdobądź medal w postaci świetnej formy, a satysfakcji nie da się z niczym porównać.

Bieganie po 50-tce jest możliwe i daje ogromne korzyści. Wiek nie jest przeszkodą do rozpoczęcia treningów. O tym czy wolno biegać decyduje sam stan zdrowia. 

Jak rozpocząć bieganie po 50 roku życia? Zgromadzić wiedzę, ćwiczyć prawidłową technikę i zaczynając od spacerów powoli zwiększać intensywność. Nie poddawaj się – jesteś w stanie osiągnąć tyle samo co młodsi biegacze. Potrzebujesz wyłącznie determinacji. Nigdy nie jest za późno na walkę o lepsze, zdrowsze życie – trzymamy za Ciebie kciuki!

Chcesz zacząć biegać? Przeczytaj nasze porady na to jak wytrwać w sportowym postanowieniu: https://sbiegacza.pl/2021/10/22/jak-zaczac-biegac-i-byc-w-tym-wytrwalym!