Blog o bieganiu Sbiegacza.pl - porady, ćwiczenia, diety dla biegaczy
> Dieta > Dieta ketogeniczna dla początkujących

22.06.2022

Dieta ketogeniczna dla początkujących

Dieta ketogeniczna dla początkujących

Dieta ketogeniczna jest określana również jako dieta ketogenna. Jej zasady to alternatywa do obecnie obowiązujących zaleceń zdrowego żywienia. Na czym polega?

Dieta ketogeniczna zasady

W przypadku takich rozwiązań żywieniowych jak dieta ketogenna, zasady są bardzo proste i oczywiste. Opiera się ona na produktach niskowęglowodanowych oraz wysokotłuszczowych, zatem dieta ketogenna zasady ma dość restrykcyjne:

  • taka dieta zmienia metabolizm w taki sposób, jakby osoba na diecie przebywała na długotrwającej głodówce. W takim stanie źródłem energii stanowią ciała ketonowe zamiast glukozy;
  • należy bardzo dokładnie przestrzegać ilości spożywanych węglowodanów – niewielkie przekroczenie lub zbyt duża ilość białka powoduje zahamowanie produkcji ciał ketonowych;
  • należy ograniczyć węglowodany, które można znaleźć w pieczywie, makaronie, mące, kaszy, słodyczach, miodzie i cukrze;
  • należy ograniczyć spożycie białka pochodzenia zwierzęcego oraz jego przetworów;
  • należy postawić na białka roślinne i serwatkowe;
  • należy zmniejszyć ilość spożywanych kwasów tłuszczowych omega-6;
  • należy zwiększyć ilość spożywanych kwasów tłuszczowych omega-3, które pochodzą z ryb oraz tłuszczów roślinnych;
  • należy zwiększyć w diecie produkty i napoje fermentowane z nabiału oraz warzyw;
  • należy unikać wysokoprzetworzonej żywności, a także dużej ilości czerwonego mięsa oraz tłuszczów odzwierzęcych.

Dieta ketogeniczna – co jeść?

Do głównych założeń diety keto należy spożywanie tłuszczów i rezygnacja z węglowodanów, co oznacza, że należy przede wszystkim ograniczyć posiłki, które zawierają cukier, takie jak owoce, warzywa i słodycze. Należy natomiast postawić na produkty z dużą zawartością tłuszczów. Produkty ketogeniczne to między innymi: tłuste mięsa i ryby, oleje, śmietana, masło czy orzechy.

Ponadto tłuszcz powinien być wysokiej jakości, czyli tłoczony na zimno i nierafinowany. Poleca się oliwę z oliwek, olej sezamowy, kokosowy, z awokado czy masło kokosowe. Z owoców awokado, a z warzyw brokuły, pomidory, ogródki oraz papryki. Dozwolone są również grzyby smażone na oleju.

Dieta ketogeniczna jadłospis

Wielu osobom samodzielne sporządzenie menu w diecie ketogennej sprawia problem. Warto zajrzeć do cenionych publikacji na temat tej diety lub udać się na wizytę do dietetyka. Dieta ketogeniczna – jadłospis przykładowy:

  • śniadanie – jajecznica na boczku, garść orzechów włoskich;
  • obiad – zapiekanka z kurczakiem i cukinią;
  • kolacja – naleśniki ze szpinakiem i suszonymi pomidorami.

Produkty ketogeniczne sklep

Produkty ketogeniczne można zakupić w wielu różnych sklepach i marketach, gdzie znajdują się różne działy np. żywność bez cukru czy bez laktozy, produkty wegańskie itp., ale i na zwykłych półkach. Aby mieć pewność, że wybiera się właściwy produkt warto zajrzeć do takich miejsc jak sklep online ze zdrową żywnością organic24.pl, gdzie w odpowiedniej kategorii można znaleźć sporą ilość różnorodnych produktów, które są właśnie przeznaczone do diety ketogenicznej.