Wielofunkcyjna Chusta buff do biegania – co to jest i dlaczego  musisz ją mieć?

Chusta wielofunkcyjna to z pozoru nic innego jak komin nakładany na szyję przez głowę. Skoro to coś tak prostego i niepozornego, dlaczego wzbudza tak duże zainteresowanie?

Wielofunkcyjna chusta buff to bowiem nie tylko komin czy też kawałek chusty. To coś bardzo uniwersalnego, z czego można skorzystać podczas biegania na wiele rożnych sposobów.

Czym zatem, tak naprawdę jest buff do biegania? Dlaczego jest Twoim biegowym „must have”? Jak się sprawdza podczas treningu?

W tym artykule poznasz odpowiedzi na powyższe pytania.

Czym jest wielofunkcyjna chusta buff do biegania?

Ta chusta to nie tylko komin czy szalik, ale także czapka, opaska, kominiarka, gumka do włosów i chustka na głowę w jednym. Można ją wiązać na wiele sposobów i sprawdzi się w każdej ze swoich ról – przede wszystkim dzięki temu, że produkuje się ją z elastycznego, technicznego materiału. Warto po nią sięgać zarówno latem, jak i zimą – o treningach w niskich temperaturach więcej pisaliśmy w artykule: bieganie zimą – jak się ubrać.

Wielofunkcyjna chusta buff do biegania sprawdzi się jako:

  • opaska na szyję – ochroni Twoją szyję przed wiatrem, gdy założysz ją na jesienny lub wiosenny trening dla biegacza;
  • szalik nasunięty na brodę i usta – idealny na zimowe treningi, kiedy będzie chronić szyję i ogrzewać twarz. W czasie mrozów można nasunąć chustę na usta, wtedy będzie ogrzewała wdychane przez Ciebie powietrze, co zabezpieczy Cię przed infekcjami;
  • opaska na głowę – zatrzyma pot, który podczas biegania w ciepłe dni będzie chciał się dostać do oczu. Podtrzyma też bujną czuprynę;
  • czapka – sprawdzi się podczas biegania w chłodniejsze dni (5-10 stopni Celsjusza), osłoni i ogrzeje uszy oraz zatoki. W czasie mrozów możesz ją założyć pod jeszcze jedną czapkę, tym samym lepiej utrzymasz ciepło;
  • chustka na głowę – podczas letnich treningów w słońcu zabezpieczy Cię przed promieniowaniem UV i udarem słonecznym;
  • gumka – pozwoli w szybki sposób (nawet w biegu) związać niesforne kosmyki;
  • opaska na rękę – po ściągnięciu chusty w czasie biegu najwygodniej nieść ją owiniętą na ręce. Dzięki temu można nią bez problemu ścierać nią pot z czoła.

Ponadto niektóre oryginalne wielofunkcyjne chusty buff mają specjalne właściwości, dzięki którym latem możesz je wykorzystać jako ochronę twarzy i szyi przed ugryzieniami komarów w czasie wieczornego biegania.

Właściwości chusty wielofunkcyjnej

Jak to się dzieje, że jedna chusta dobrze spełnia wszystkie wymagania?

Zawdzięcza to materiałom, z których się ją produkuje. Najczęściej buff wykonuje się z mikrofibry, która szybko odprowadza wilgoć na zewnątrz i błyskawicznie schnie. Dodatkowo materiał ten jest lekki i przyjemny w dotyku. Tak więc będzie Ci w nim sucho i miło.

Chusty buff są bezszwowe, co oznacza, że nie powodują podrażnień na skórze. To ich kolejny atut – w końcu nikt nie lubi szczypiących ran po treningu.

Mimo wszystko chusta chuście nierówna. Niektóre z nich wykonane są z nieco innych materiałów, przez co mają odmienne właściwości. Jeśli więc szukasz chusty, która sprawdzi się w zimowych, mroźnych warunkach, wybierz tę wykonaną z materiału thermonet. Utrzymuje on ciepło o wiele lepiej niż mikrofibra, a przy tym zachowuje znakomite właściwości wentylacyjne i bardzo dobrze chroni Cię przed wilgocią. Jeżeli chcesz, by buff chronił Cię przed słońcem, wybierz model wyposażony w stosowne parametry, np. UV 95%.

Podsumowując – chusta buff do biegania będzie:

  • zapewniać dobrą oddychalność,
  • odprowadzać pot i wilgoć na zewnątrz,
  • szybko schnąć,
  • ochraniać przed zimnem czy słońcem,
  • zatrzymywać spływający pot,
  • podtrzymywać podskakujące włosy.

Chusta buff do biegania – jak ją związać?

Zalety chusty buff brzmią imponująco? Aby móc z nich w pełni korzystać, musisz nauczyć się odpowiedniego wiązania tej chusty. Na szczęście nie jest to trudne. Już dwa powtórzenia każdego wiązania powinny pozwolić Ci nauczyć się szybkiego operowania tą chustą. My przedstawimy trzy popularne sposoby wiązania chusty buff.

WIĄZANIE CHUSTY WIELOFUNKCYJNEJ BUFF W CZAPKĘ

  1. Przełóż chustę na lewą stronę, a więc tę, która jest pozbawiona wzorów.
  2. Załóż chustę na głowę tak, by dolna krawędź buffa była na wysokości czoła, nieco ponad brwiami.
  3. Chwyć drugi koniec komina, który tworzy „dziurę” nad głową, i przekręć go o 180 stopni, by materiał chusty zakleszczył się tuż nad włosami.
  4. Nałóż ten koniec chusty również na głowę, odpowiednio naciągając przy tym materiał.

Efekt to czapka z ładnym wzorkiem bez dziury na czubku głowy. To świetna alternatywa dla tego okrycia głowy, ale jeśli mimo wszystko wolisz biegać w czapce, przeczytaj nasz artykuł: jaka powinna być czapka do biegania zimą?

PRZEKSZTAŁCENIE CHUSTY BUFF DO BIEGANIA W KOMINIARKĘ

Jak przekształcić komin w coś, co osłania czoło, głowę, szyję i usta?

Chustę trzeba nałożyć na szyję, a następnie jej tylną część (tę z tyłu głowy) naciągnąć przez głowę na czoło. Przednią część, tę pod brodą, należy nasunąć na usta. I gotowe.

BUFF JAKO CHUSTKA NA GŁOWIE

Można stworzyć przynajmniej dwie wersje takiego wiązania.

  1. Saharine – to wiązanie ochroni zarówno kark, jak i głowę przed upalnym słońcem. Wywiń chustę na lewą stronę, a następnie połóż ją sobie na głowie, by przez czoło i głowę sięgnęła na karku. Potem chwyć za górną krawędź i wywiń buff tak, by naciągać ją prawą stroną od czoła w kierunku szyi. Jednocześnie pilnuj, by dolna krawędź pozostała na swoim miejscu. Na koniec na karku spod „czapeczki” będzie wystawać jeszcze skrawek chusty, który osłoni przed prażącym słońcem.
  2. Foulard – to typ wiązania chusty, który daje największy przewiew na głowie, a do tego świetnie chroni przed słońcem. Zacznij od naciągnięcia chusty na szyję. Następnie przeciągnij ją przez twarz tak, by górna krawędź zatrzymała się na czole nad brwiami. Na końcu wywiń na drugą stronę dolną krawędź i również przeciągnij przez twarz i głowę. Wolną końcówkę po prostu pozostaw, może swobodnie zwisać.

Chusta buff do biegania – wady

W niektórych sytuacjach chusta buff sprawdza się nieco gorzej – np. w ujemnych temperaturach, gdy chcesz ogrzewać twarz i wdychane powietrze. Wtedy w trakcie biegu pojawia się problem intensywnego zbierania się w nosie kataru. Za każdym razem, gdy będziesz chciał wydmuchać nos, będziesz musiał zsuwać chustę z twarzy, co nie będzie zbyt komfortowe.

Mimo że materiały zastosowane do produkcji chust wielofunkcyjnych do biegania dobrze odprowadzają wilgoć i szybko schną, żaden z nich nie nadąży w pełni spełniać swoich funkcji przy intensywnym treningu w zimnie. Dlatego po pewnym czasie wilgoć zgromadzona na zewnątrz buffa może zacząć zamarzać, co utrudni nieco przepływ powietrza.

To powody, dla których sam będziesz musiał zadecydować, czy w mrozie wygodnie będzie Ci biegać bez chusty buff nasuniętej na twarz i wystawiać ją na nieprzyjemny chłód. A może wolisz co chwilę wydmuchiwać nos, ale czuć komfort na twarzy i wdychać cieplejsze powietrze? To na pewno rozwiązanie lepsze dla płuc i układu oddechowego.

Chusta buff jest niezwykle lekka, łatwo ją przechować i zwinąć. Ponadto może być po prostu związana na przegubie Twojej ręki. W każdej chwili możesz szybko przemienić buff w czapkę albo szalik. Dopasuje się do Twoich zmiennych potrzeb i warunków atmosferycznych. To powody, dla których chust wielofunkcyjnych w szafie biegacza nigdy nie za wiele. Warto mieć ze sobą odpowiedni model na każdym treningu.