Blog o bieganiu Sbiegacza.pl - porady, ćwiczenia, diety dla biegaczy
> Dieta > Napoje izotoniczne – skuteczne nawodnienie organizmu

24.06.2022

Napoje izotoniczne – skuteczne nawodnienie organizmu

Napoje izotoniczne – skuteczne nawodnienie organizmu

Napoje izotoniczne to funkcjonalny rodzaj płynów. Ich głównym zadaniem jest nawodnienie organizmu podczas intensywnego treningu lub wysiłku. Dostarczają również ważnych składników mineralnych i elektrolitów. Czy każdy może sięgać po izotoniki? Sprawdź, czym się charakteryzują napoje izotoniczne!

Uzupełnianie płynów ma kluczowe znaczenie w każdym sporcie. Oprócz picia przed i po treningu o odpowiednie nawodnienie trzeba zadbać w trakcie trwania wysiłku. Poprawia to wydajność i  wytrzymałość mięśni. Warto mieć przy sobie wysokiej jakości napoje izotoniczne. W tym artykule pokażemy Ci, dlaczego izotoniki są lepsze od wody i jakie mają zalety. Zapraszamy do lektury.

Czym są napoje izotoniczne?

Napoje dla aktywnych i sportowców mają za zadanie nawodnić organizm, uzupełnić elektrolity i dostarczyć energii. Napoje izotoniczne mają stężenie (nazywane również osmolalnością) takie samo jak płyny ustrojowe znajdujące się w ciele człowieka. Ta odpowiednia gęstość sprawia, że napój izotoniczny jest łatwo wchłaniany przez organizm.

Przy zbyt dużym stężeniu lub zbyt małym, płyny są szybko wydalane i może to doprowadzić do odwodnienia. W skład izotoników oprócz wody wchodzą węglowodany (fruktoza, glukoza) i elektrolity (najczęściej potas i sód). W wielu napojach znajdziesz też witaminy oraz takie minerały jak magnez i wapń. 

Napoje izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne

Jak już wspomnieliśmy, napoje izotoniczne mają stężenie, takie jak płyny ustrojowe. Szybko się wchłaniają i zapewniają bardzo dobry poziom nawodnienia. Zwiększą Twoją wytrzymałość przy intensywnym treningu lub biegu trwającym ponad godzinę. Na rynku znajdziesz również napoje hipotoniczne. Charakteryzują się mniejszym stężeniem węglowodanów i elektrolitów niż izotoniki. Dzięki temu szybciej się wchłaniają. Są polecane podczas wysiłku, w którym nie musisz doładowywać się węglowodanami lub czerpiesz je z innego źródła. Występują też w wersji zero kalorii.

Przeciwieństwem dla hipotoników są napoje hipertoniczne. To potężna dawka węglowodanów. Na 100 ml napoju jest ich ponad 8 gramów. Sprawdzą się podczas biegów długodystansowych u sportowców mających problem z przyjmowaniem posiłków oraz jako napój regeneracyjny po treningu.

Kiedy stosować napoje izotoniczne?

Napoje izotoniczne należy pić regularnie podczas wysiłku. Popijaj je małymi łykami. Najważniejsze to nie dopuścić do uczucia pragnienia. Świadczy ono o dużej utracie wody i odwodnieniu organizmu. Musisz znaleźć optymalną ilość, jaka jest Ci potrzebna. Zbyt dużo płynu spowolni aktywność żołądka. U biegaczy nawadnianie izotonikiem jest polecane przy biegach powyżej 10 km.

Oczywiście są od tego wyjątki. Jeżeli bieg odbywa się w wysokiej temperaturze i wilgotności, to mniej więcej w połowie dystansu warto uzupełnić płyny. Po wysiłku obrazem odpowiedniego nawodnienia jest kolor moczu. Ciemny oznacza zbyt małe nawodnienie. Napoje izotoniczne stosowane u zdrowych osób nie są szkodliwe. Nie zawierają substancji negatywnie wpływających na organizm i dlatego warto po nie sięgać.