Blog o bieganiu Sbiegacza.pl - porady, ćwiczenia, diety dla biegaczy
> Porady > Ból głowy po bieganiu – co go powoduje i jak pożegnać problem?

08.06.2022

Ból głowy po bieganiu – co go powoduje i jak pożegnać problem?

Ból głowy po bieganiu – co go powoduje i jak pożegnać problem?

Czy zdarza Ci się odczuwać pulsujący ból głowy po bieganiu? Chyba każdy z nas kiedyś tego doświadczył – sięganie po paracetamol nie jest w takiej sytuacji najlepszym pomysłem. Ból głowy po treningu biegowym, siłowym i każdym innym zdarza się z kilku przyczyn – poznaj je i pożegnaj!

Ból głowy po wysiłku a odwodnienie lub przewodnienie

Najprostszym czynnikiem powodującym ból głowy po bieganiu jest zaburzenie gospodarki wodno-elektrolitowej. Już lekkie odwodnienie odbiera Ci siły na trasie. Objętość płynu mózgowego zmniejsza się, a krew nie dopływa do głowy – mózg nie dostaje zawartych w niej substancji odżywczych i generalnie nie może pracować. Reakcja obronna? Oczywiście ból.

Jak sobie poradzić z odwodnieniem po bieganiu? Doskonale wiesz! Usiądź i spokojnie, małymi łykami napij się wody mineralnej. Zauważysz, że ból głowy mija w miarę opróżniania szklanki.

objawy odwodnienia ból głowy po wysiłku fizycznym
Nawodnienie biegacza może czasem przyprawić… o ból głowy!

Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej to nie tylko odwodnienie. Pijąc ,,pod korek”, możesz doprowadzić do zatrucia wodnego – przewodnienia. To stan, w którym w organizmie jest za dużo płynów, zwiększa się objętość krwi, a nerki nie nadążają z odprowadzaniem nadmiaru wody. Pod naciskiem płynów, mózg również nie jest w stanie normalnie pracować. Daje Ci o tym znać pulsującym bólem.

Przewodnienie zdarza się zwłaszcza osobom przeceniającym intensywność treningu. Na kilku kilometrach, gdy zadbałeś o nawodnienie przed treningiem, a temperatura na dworze jest niska, w ogóle nie trzeba pić.

Co robić, gdy poczujesz ból głowy po opróżnieniu dużej butelki podczas treningu? Przestać pić, poczekać aż nerki uporają się z przerabianiem wody na mocz. Nic więcej. Na przyszłość… nie pić na zapas. W tym przypadku, od przybytku głowa boli! 

Ból głowy po bieganiu a spadek cukru

Węglowodany to źródło energii do pracy ciała – także mózgu. Gdy spalisz cukry na treningu, organizm po prostu musi się zbuntować! Objawem spadku cukru jest nie tylko ból głowy po wysiłku, ale też drżenie kończyn, dezorientacja, lekkie zawroty głowy.

Co robić? Gdy czujesz ból głowy po bieganiu, zjedz coś – posiłek potreningowy z cukrami prostymi i białkiem. Radzimy, byś idąc na trening miał zawsze przy sobie jakąś szybką, energetyczną przekąskę. Batonik daktylowy pomoże Ci komfortowo wrócić do domu, w razie, gdyby cukier spadł Ci podczas wysiłku.

Przed treningiem zjedz posiłek bogaty w węglowodany złożone. Nie żałuj sobie pełnoziarnistego makaronu – następnym razem wsuń go więcej!

Jeśl problem się powtarza, zbadaj hormony. Jednorazowy spadek cukru świadczy jeszcze tylko o błędzie dietetycznym. Jeśli jednak jedząc regularnie, zgodnie z zapotrzebowaniem kalorycznym, odczuwasz co jakiś czas spadki cukru, coś jest nie tak.

Ból głowy po treningu a upał

W pogodne dni, zwłaszcza wtedy, gdy czystemu niebu towarzyszy upał, standardowym dodatkiem do treningu są bóle głowy po bieganiu… 

ból głowy po bieganiu na słońcu
W lecie, bez okularów i czapki – gorzej być nie może…

Ból głowy po bieganiu w wysokiej temperaturze lecz zimnym okładem i odpoczynkiem w zacienionym miejscu. Zanim nadejdzie lato, spraw sobie nakrycie głowy i nie wychodź na słońce bez niego

Co robić, gdy dojdzie do przegrzania?

Objawy przegrzania – stanu zagrażającego życiu, bo powodującego udar – mogą wystąpić nawet kilka godzin po zakończeniu treningu. Wtedy konieczne jest wezwanie pogotowia.

O przegrzaniu organizmu i udarze przeczytasz w jednym z naszych artykułów – pod tym materiałem znajdziesz link do niego.

Ból głowy po wysiłku w słoneczny dzień a oczy

Słońce szkodzi biegaczowi nie tylko bezlitośnie go przegrzewając. Promieniowanie UV niszczy gałki oczne. Gdy przez długi czas patrzysz na źródło intensywnego światła, czujesz bóle głowy, prawda? Oczy cierpią również podczas długiego patrzenia na rozproszone promieniowanie, oraz od błysków.

Ból głowy po bieganiu wynikający z porażenia oczu może się zdarzyć na przykład, gdy biegasz dookoła jeziora. Promienie odbijają się od tafli wody, docierając do Twoich gałek ocznych, pomimo mrużenia. Tak samo dzieje się, gdy słońce odbija się od dachów budynków czy szyb miejskiego krajobrazu.

Jeśli zdarzy Ci się ból głowy po bieganiu, a biegałeś w intensywnym słońcu, bez okularów, daj oczom odpocząć. Zamknij je, połóż się wygodnie i zrób zimny okład na twarz. na przyszłość, podczas biegania w lecie zawsze zakładaj okulary przeciwsłoneczne

Pamiętaj, że okulary kupione w sieciowce, za kilkanaście złotych, nie chronią przed promieniowaniem UV. Potrzebujesz okularów od optyka, z prawdziwymi filtrami – nie tylko ciemnymi szkłami!

Ból głowy po wysiłku fizycznym a napięcie mięśni

Nieprawidłowa technika biegania może (dosłownie!) doprowadzić do bólu głowy. Jeśli biegasz ze zgiętą szyją, napinasz kark, naciągasz – robisz ,,coś” z głową – ból uderzy prędzej czy później. 

Masaż pomaga na napięciowe bóle – a najlepiej, by był wykonany rękami specjalisty!

Bóle mogą wynikać z nieprawidłowej postawy nie tylko podczas biegania, ale i w trakcie dnia bądź snu. Stać za nim może też stres, prowadzący do napięcia mięśni. taki ból jest tępy, uciskający, stały.

Co robić? Położyć się, rozluźnić, rozmasować bolące miejsce i zadzwonić do fizjoterapeuty. Fizjoterapeuta sprawdzi, czy z Twoja szyja i obręczą barkową wszystko jest w porządku. Zaleci również idealne dla Ciebie ćwiczenia.

Ból głowy po bieganiu – kiedy iść do lekarza?

Czy Twoje dolegliwości mogą mieć groźne podłoże? Niestety tak tak – ból głowy po wysiłku fizycznym może brać się z chorób układu krążenia lub zaburzeń neurologicznych. Najlepiej, gdybyś nawet pojedynczy przypadek powysiłkowego bólu skonsultował z lekarzem – to nigdy nie zaszkodzi.

Kiedy szczególnie trzeba się zmartwić?

Jeżeli Twój ból głowy po treningu zdarza się często i jesteś niemal pewien, że nie bierze się z przyczyn wymienionych powyżej, udaj się do neurologa. 

Zaniepokojenie powinno wzbudzić także duże natężenie. Pulsowanie z obu stron głowy nie może doprowadzać do mdłości, zaburzeń równowagi ani sprawiać, że wręcz zwijasz się z bólu

Ból głowy po bieganiu zaczął występować nagle, chociaż trenujesz już nie od dziś? Nowe dolegliwości trzeba skonsultować.

Zachęcamy, żebyś doświadczając bólu głowy po wysiłku notował czas biegania, intensywność, temperaturę otoczenia i Twoje samopoczucie sprzed ataku. Im więcej danych na temat dolegliwości przekażesz specjaliście, tym łatwiej będzie określić co się dzieje.

Migrena po bieganiu?

Niestety, wysiłek fizyczny może być wyzwalaczem migreny. Każdy migrenowiec powinien pozostawać pod kontrolą neurologa. 

Jeżeli jeszcze nie porzuciłeś domowych metod walki z silnym bólem w okolicy skroni, zwykle jednostronnym, czas to zrobić. Na migrenę pomoże tylko lekarz.


Co może powodować ból głowy po bieganiu? Najczęściej jest to odwodnienie lub spadek cukru wynikający z niedostatku węglowodanów po treningu. W lecie mamy do czynienia z wysoką temperaturą oraz atakiem promieniowania UV na gałki oczne. Wreszcie, winne może być napięcie mięśni.

Bólom głowy po treningu można zapobiec noszeniem nakrycia głowy i okularów w słoneczny dzień. Trzeba nawadniać się rozsądnie, pilnować diety, oraz szlifować technikę biegu – ona dotyczy również szyi i barków.

Powtarzające się tępe, pulsujące bóle głowy po wysiłku, koniecznie trzeba skonsultować z lekarzem. Zrób to także, jeśli Twój ból jest zlokalizowany w skroniach – to migrena, którą trzeba leczyć. Bieganie może być wyzwalaczem ataku.

Artykuł o objawach przegrzania i udaru cieplnego znajdziesz tutaj: Bieganie w upale. Objawy udaru cieplnego i pierwsza pomoc