Bieganie po jedzeniu – ile odczekać przed ruszeniem na trening? 

Jedzenie przed treningiem biegowym jest jak tankowanie paliwa. Różnica między Twoim ciałem a samochodem polega jednak na… konieczności odczekania po ,,zamknięciu baku”. Bieganie po jedzeniu – ile odczekać, zanim wystartujesz? Przeczytaj!

Bieganie po jedzeniu – ile odczekać po dużym posiłku?

Większość z nas biega po obiedzie. Odpowiada nam pora treningu już po pracy, po całym dniu wydatkowania kalorii na życiowe aktywności. Należysz do tej grupy?

Jeśli tak, wszystko zależy od tego, co dokładnie zjesz i w jakich ilościach. Organizm potrzebuje więcej czasu na strawienie tłustego mięsa, ale z białym ryżem poradzi sobie w mig. 

bieganie po jedzeniu ile odczekać kasza na obiad
Lekki obiad przed bieganiem to lepszy wybór, niż wielki schabowy!

Nie chodzi tylko o przesunięcie pokarmu z żołądka, by podskakująca zawartość nie przyniosła problemów gastrycznych. Odczekanie po jedzeniu jest konieczne, aby ciało zdążyło pozyskać energię do zużycia na trasie.

Wysokokaloryczny, główny posiłek obfitujący w białko, tłuszcze i węglowodany złożone trawi się około 3 godzin. Potem następuje bezpieczny moment na wysiłek fizyczny.

Jadasz lekko? Gdy na obiad masz na przykład makaron z kurczakiem i sosem szpinakowym, bez grzybów, śmietany i parmezanu, wystarczą 2 godziny. Krócej? Lepiej nie ryzykować.

Bieganie po jedzeniu – ile odczekać po śniadaniu?

Śniadanie przed treningiem biegowym nie może być ciężkie – dotyczą go te same zasady, co obiadu. 

Biegając w porze śniadaniowej, na pierwszy posiłek spożywaj węglowodany – chleb, owsiankę, płatki jaglane. Unikaj za to sycącej, ale niskowęglowodanowej i długo trawionej jajecznicy.

Po lekkim śniadaniu bogatym w cukry, możesz ruszyć na trening nawet po 1 godzinie, maksymalnie dwóch.

Co jeśli po strawieniu posiłku wciąż nie masz energii?

Bywa, że przed treningiem potrzeba dodatkowego doładowania. Po strawionym posiłku wciąż nie chce Ci się ruszyć, mimo szczerej motywacji? Sięgnij po małą, gęstą kalorycznie słodką przekąskę. Może to być batonik granola czy pasek czekolady.

Cukry proste spożyj do 30 minut przed treningiem. 

przekąska przed bieganiem chipsy z banana
Chipsy z banana to źródło błyskawicznej energii!

Przy okazji przyjrzyj się swojej diecie. Dlaczego posiłek nie dał Ci sił – może jest w nim za mało węglowodanów, lub był za tłusty i nie strawiłeś go do końca w zakładanym czasie?

Przekąskę warto mieć przy sobie podczas każdego treningu, który zajmie Ci dłużej niż godzinę. Tak na wszelki wypadek – może okazać się potrzebna, gdy dasz z siebie wszystko, a życie dodatkowo Cię wymęczyło… Przezorny biegacz nosi na trening dodatkowy kanister z paliwem! 

Bieganie na czczo czy po jedzeniu?

Bieganie na czczo obrosło w wiele mitów. Ma między innymi zwiększać spalanie tkanki tłuszczowej… W rzeczywistości, nie jest dobrym pomysłem, a jego rzekome benefity są wyssane z palca. Bieganie na czczo grozi nawet zasłabnięciem. . 

Organizm przez wiele godzin pozbawiony jedzenia, niechętnie wyda pozostałą mu energię. Trening biegowy na czczo będzie mało wydajny. Jeżeli możesz biegać tylko rano i nie masz czasu na czekanie, zjedz przynajmniej węglowodanowego batonika.

Bieganie po jedzeniu – ile odczekać? Słuchaj brzucha!

Dosłownie! 

Szczególnie posiłki bogate w błonnik, lub – co gorsza – popite gazowanym napojem, mogą stwarzać problemy nawet po kilku godzinach. 

Mając jakiekolwiek wątpliwości co do poziomu zawartości Twojego żołądka, zwróć uwagę na wielkość górnej części brzucha. Posłuchaj, czy nic się nie przelewa, nie burczy. Zwróć uwagę na Twój poziom energii – czy nie czujesz się ociężały?

Jeżeli po zjedzeniu solidnego posiłku czujesz, że w żołądku nic nie zalega ani nie słyszysz niepokojących dźwięków, możesz ruszać na trening. Gdy wszystko zostanie strawione, powinieneś mieć dużo siły i chęci do działania!

bieganie po posiłku
Coś w Twoim brzuchu się nie zgadza? Nie próbuj tego rozćwiczyć na trasie!

Bieganie po jedzeniu – ile odczekać? Im lżejszy, mniej tłusty posiłek, tym krócej. ,,Typowy obiad” trawi się około 3 godzin, lekki do 2 godzin, a węglowodanowa przekąska oparta na cukrach prostych 30 minut

Bieganie na czczo nie jest dobrym pomysłem. Komponuj lekkie śniadania, strawne w 1 godzinę. Ostatecznym argumentem za wyjściem na trening jest spokój w brzuchu i dużo energii!

Co zjeść przed bieganiem? Sprawdź nasze propozycje posiłków: https://sbiegacza.pl/2021/09/17/co-jesc-przed-bieganiem-zywienie-biegacza.