> Porady > Jak znaleźć czas na bieganie – 10 sposobów, byś przestał mieć wymówki!

19.04.2022

Jak znaleźć czas na bieganie – 10 sposobów, byś przestał mieć wymówki!

Chętnie zacząłbyś biegać, ale nie masz czasu… bo żyjesz w biegu? W takim razie pomożemy Ci go znaleźć! Naprawdę chcesz zacząć biegać? W takim razie przeczytaj 10 sposobów na to, jak znaleźć czas na bieganie, bez konieczności zrewolucjonizowania swojego codziennego życia.

Sposób 1 – skróć… czas na bieganie!

Podejście ,,wszystko albo nic” zgubiło już niejednego niedoszłego sportowca. Myślisz, że trening biegacza powinien trwać przynajmniej godzinę, a potem jeszcze trzeba się przebrać i umyć? Lepiej nawet nie zaczynać, bo przecież nie masz na to wszystko czasu.

czas na trening biegowy
10 minut? Dobre i tyle!

Otóż nie – lepiej pobiegać 15 minut, niż wcale. Możesz to zrobić przed wieczornym ,,ogarnianiem się”. I tak będziesz się wtedy przebierał oraz brał prysznic. 

Sposób 2 – nie wstydź się biegać gdziekolwiek!

Nie musisz ruszać do parku ani podmiejskiego lasku, żeby mieć ,,prawdziwą” biegową trasę. 

Zabierasz dzieci na plac zabaw? Biegaj dookoła niego – będziesz mieć pociechy na oku, a widok biegającej mamy jeszcze je ucieszy.

Wracasz późno z pracy i wyprawa na ,,biegowy teren” to ostatnie, na co masz ochotę? Pobiegaj dookoła bloku. Dom jednorodzinny? Też biegaj – sąsiedzi będą mieć dobry przykład. Co z tego, że zaczną gadać? Jeśli będą chcieli i tak znajdą powód!

Sposób 3 – czas na bieganie… i nie tylko!

Wiele rzeczy, które zabierają Ci czas na bieganie, da się robić podczas treningu! Słuchanie wiadomości na słuchawkach bezprzewodowych, audiobooki zamiast fizycznego czytania, a nawet medytacja w biegu – wielozadaniowość to jest to!

Bezprzewodowe słuchawki i już nie musisz leżeć na kanapie!

Biegasz na bieżni? Świetnie, możesz w trakcie treningu oglądać serial – wiele osób na siłowni tak właśnie robi! 

Sposób 4 – biegaj z dzieckiem!

Narodziny dziecka to rewolucja w codzienności – zmienia się wszystko! To mamom maluchów najtrudniej wygospodarować wolną chwilę dla siebie. Z pomocą przychodzą producenci sprzętu sportowego.

Czy wiesz, że w dzisiejszych czasach bieganie z wózkiem dziecięcym jest bezpieczne i nikogo już nie dziwi? 

Spacer z nawet kilkuletnim maluchem możesz wymienić na bieg o dowolnym stopniu intensywności. Warunek – wózek biegowy – nie wolno biegać ze spacerówką! Na SBiegacza pisaliśmy już o bieganiu z dzieckiem – rzuć okiem na nasze starsze artykuły!

Sposób 5 – rozruszaj domowników!

Dziel obowiązki domowe – już małe dzieci są w stanie pomagać rodzicom podczas prostych, domowych czynności. 6-latek zetrze kurz z niskich mebli i odniesie ubrania do szafy. 10-latek poodkurza, a 40-latek zrobi duże zakupy wracając z pracy. Śmieci możesz wynieść po drodze na trening biegowy.

Jeżeli do tej pory wszystko było na Twojej głowie, postanowienie o rozpoczęciu biegania jest doskonałą okazją, by zmienić to raz na zawsze. Daj domownikom wytyczne i… trochę zaufania! Zapewniamy, że nastolatek poradzi sobie z obsługą pralki, a mąż zdoła ugotować obiad bez spalenia kuchni.

Sposób 6 – skróć wieczór, wydłuż poranek…

..czyli połóż się wcześniej i wstań wcześniej.

Co robisz późnym wieczorem? Wtedy już nic Ci się nie chce, leżysz przed telewizorem i czekasz, aż wybije przyzwoita godzina, by położyć się spać. 

Rano natomiast, nie wypada się lenić. Nowy dzień, nowe wyzwania – na siedzenie na kanapie jeszcze przyjdzie pora. Przesuń swój dzień w bardziej produktywną stronę i poczuj energię biorącą się z porannych treningów biegowych. 

buty do biegania
Nie możesz wstać wcześniej? Zabierz buty do biegania do pracy i wróć truchtem!

Oczywiście – jeżeli pracujesz na 10-12-godzinnych zmianach, przemodelowanie dnia nie będzie takie łatwe. W takim wypadku, po prostu trenuj w dni wolne. Możesz też pobiegać wracając z pracy wieczorem, albo na biegowo przywitać dzień po nocnej zmianie. 

Miliony biegaczy pracujących w mało optymalnych godzinach są dowodem na to, że można!

Sposób 7 – czas na bieganie? Wystarczy kliknięcie…

Co zabiera współczesnemu człowiekowi najwięcej cennego czasu? Internet – śmieszne filmiki, scrollowanie profili influencerów, czytanie horoskopów dla zabawy. 

Gdy kolejny raz przyłapiesz się na marnowaniu czasu przed komputerem – kliknij krzyżyk w prawym górnym rogu. To zajmuje pół sekundy. Przełam się. Niech kliknięcie krzyżyka będzie Twoim skokiem na bungee. ,,Klik” i nie będzie odwrotu.

Po zamknięciu przeglądarki, Twój mózg odbierze sygnał, że ,,coś się skończyło”. Odchyl się wtedy na krześle, weź kilka głębokich wdechów. Gratulacje – właśnie wyskoczyłeś z internetowego wiru. Uwolniłeś się. Nie zmarnuj tego – wstań i idź się rozruszać.

Sposób 8 – poznaj biegacza!

Wielu niedoszłych sportowców nie ma czasu na bieganie, ale ma czas na wyjście ze znajomymi. A co, gdyby do tego grona znajomych dorzucić jakiegoś biegacza, lub namówić ,,piwnych towarzyszy” do wspólnego zrzucania brzuszka?

Nic tak nie motywuje – i nie zmusza do znalezienia czasu – jak świadomość, że jesteś z kimś umówiony na bieganie. Po prostu musisz wtedy znaleźć wolną godzinę. Nie zawiedziesz!

Sposób 9 – zastanów się, co naprawdę musisz

Podpowiadamy – musisz zadbać o swoje zdrowie, bo to ono jest najważniejsze.

Nie pójdziesz pobiegać, bo musisz poodkurzać? Zakład, że nie stanie się nic złego, jeśli zrobisz to już po treningu? Cywilizacje na dywanie nie ewoluują aż tak szybko!

Nie pójdziesz pobiegać, bo musisz każdego dnia zrobić obiad dla rodziny? Kup większy garnek i gotuj na dwa dni.

jak znaleźć czas na bieganie gotowania na dwa dni
I jutro nie MUSISZ gotować – MOŻESZ za to iść na trening!

Nie pójdziesz pobiegać, bo musisz zrobić zakupy? W takim razie… idź pobiegać, a zakupy zrobisz wracając do domu. 

Sposób 10 – zaplanuj czas na bieganie!

Już wiesz na czym możesz wygospodarować dodatkowy czas w ciągu dnia? Teraz weź kartkę (lub arkusz Excela) i rozpisz plan dnia na następny tydzień. Umieść w nim bieganie o optymalnej dla Ciebie porze. 

Plan pokaż domownikom – dzieci i partner będą mieli czarno na białym, że ,,wtedy i wtedy” idziesz biegać. Nie ma dyskusji. Jeśli będziesz konsekwentnie trzymać się planu, szybko się przyzwyczają. Gdy zobaczą, ile frajdy sprawia Ci trening, sami pomogą znaleźć dodatkowy czas na bieganie!

Jak znaleźć czas na bieganie? Nie traktuj treningu jak wielkiego wydarzenia wymagającego precyzyjnej logistyki. Biegaj wszędzie – z pracy, do sklepu, po dzieci do szkoły. Bierz ze sobą audiobooki, których normalnie wysłuchiwałbyś na kanapie, zagoń domowników do pomocy w domu i… odejdź wreszcie od tego komputera!