Doznałeś urazu na siłowni? Skorzystaj z pomocy fizjoterapeuty!

Wszyscy, którzy chcą żyć zdrowo, muszą uprawiać aktywność ruchową i nawet najbardziej doświadczone osoby nie są w stanie uniknąć kontuzji. Ta może przytrafić się każdemu. Urazy na siłowni zdarzają się bardzo często i można sobie z nimi radzić na różne sposoby. Jednak najbardziej skuteczne, przynoszące szybką ulgę i pozwalające wrócić do pełnej sprawności to te bezpośrednie, czyli masaże i rehabilitacja. Jakie są najczęstsze urazy? Jak sobie z nimi radzić?

Najczęstsze urazy na siłowni — czy da się uniknąć kontuzji?

Siłownia to miejsce, w którym nie trudno o urazy praktycznie każdej części ciała. Nie zawsze prowadzi do nich nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń, ale często także przecenianie swoich możliwości, które prowadzi do nadwyrężenia mięśni czy stawów.

Z powodu nadmiernego przeciążenia mięśni, czy nieprawidłowego wzorca ruchowego może dojść do wielu różnych kontuzji, między innymi:

  • nadwyrężenia mięśni,
  • zerwania mięśni (na przykład mięśnia dwugłowego ramienia, czy piersiowego)
  • skręceń (kostek, stawów)
  • urazów dolnej części pleców,
  • urazy barków,
  • zwichnięć nadgarstków,
  • urazów kolan.

Późniejsze leczenie skutków tych urazów może okazać się długie i utrudniać codzienne funkcjonowanie i chociaż nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka uniknięcia kontuzji, to można im zapobiegać i ograniczać ich powstawanie. Jak to zrobić?

Najczęstsze przyczyny kontuzji — jak ich unikać?

Kontuzje na siłowni nie są rzadkością. Najczęstszą przyczyną jest nieprawidłowa technika wykonywanych ćwiczeń. Należy bowiem pamiętać, że podczas wykonywania ćwiczeń liczy się ich jakość. Nie przeceniaj swoich możliwości i nie wykonuj dużej liczby powtórzeń, słuchaj trenera, który znając Twoje możliwości, dopasuje odpowiednio trening siłowy do Ciebie. Bardzo ważne jest także słuchanie własnego organizmu.

Aktywność fizyczna jest ważna, ale jeśli czujesz, że kolejne powtórzenie jest dla Ciebie zbyt dużym wyzwaniem, nie wykonuj go. Takie zachowania to najczęstsze przyczyny, które prowadzą ku zerwaniu więzadeł stawowych, mięśni, a nawet do uszkodzenia naczyń krwionośnych.

Aktywność fizyczna stanowi profilaktykę różnych chorób i eliminuje ryzyko ich wystąpienia. Jednak nie przesadzaj. Ciężki trening powinien ograniczać się do kilku razy w tygodniu. Przeciążenie organizmu wywołane zbyt częstymi treningami osłabia Twoje mięśnie i stawy i sprawia, że są bardziej narażone na powstawanie urazów. Organizm łatwo przeciążyć w wyniku zbyt krótkiego czasu regeneracji. Dlatego równie ważny co ćwiczenia jest czas na odpoczynek.

Podsumowując, w celu uniknięcia kontuzji, w trakcie wykonywania ćwiczeń, pamiętaj o prawidłowej technice. Zwichnięcia czy skręcenia często powstają przy przekroczeniu fizjologicznego zakresu ruchu, jaki jest nią wywołany. Skręcenie kostki, zapalenia ścięgien — tego wszystkiego możesz uniknąć. Zadbaj o regularny trening, ale nie przeciążaj organizmu. Jednak jeśli dojdzie już do kontuzji, musisz wiedzieć, jak sobie z nią radzić.

Jak leczyć najczęstsze kontuzje?

Niewątpliwie kontuzje ograniczają zakres ruchu i często uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, w tym wykonywanie ćwiczeń. Na ich skutek zatem wizyty na siłowni są przez jakiś czas niemożliwe albo ograniczone. Trzeba bowiem skupić się na elementach ciała, które doznały urazy.

Przemieszczenie powierzchni stawowych, naruszenie struktury chrząstek więzadeł wiąże się z koniecznością usztywnienia tych miejsc a w rzadkich przypadkach nawet operacji. Z niemal wszystkimi urazami na siłowni możesz sobie także radzić dzięki fizjoterapii. Skorzystaj z pomocy fizjoterapeuty, które pomoże Ci przywrócić pełną sprawność. Sprawdź jak może Ci pomóc fizjoterapia Warszawa.