> Porady > Ciepły czy zimny prysznic po treningu – co lepsze dla Twoich wyników biegowych?

08.03.2022

Ciepły czy zimny prysznic po treningu – co lepsze dla Twoich wyników biegowych?

Po ciężkim treningu po prostu trzeba się umyć! Czy wiesz, że temperatura prysznica po bieganiu ma duże znaczenie? Dowiedz się co będzie lepsze dla Twojej formy – ciepły czy zimny prysznic po treningu?

Ciepły czy zimny prysznic po treningu biegowym? Zalety zimnego

Polewanie się zimną wodą po treningu może być pomocne w kwestii redukcji tkanki tłuszczowej. Jeśli biegasz by schudnąć, będzie dobrym uzupełnieniem aktywności fizycznej. Ochłodzone miejsce trzeba rozgrzać, a generowanie ciepła wymaga spalenia kalorii.

Zimny prysznic przyspiesza krążenie krwi – zaczynamy głębiej oddychać. Lepsze dotlenienie organizmu odsuwa zmęczenie spowodowane dużym wysiłkiem. Uczymy się także kontrolować oddech. Gwałtowne polanie ciała zimną wodą powoduje ,,zachłyśnięcie się” powietrzem. Od razu zaczynamy to regulować, co przyda się na biegowym treningu.

Chłodny strumień wody to także sposób na rozbudzenie się, jeśli po wykonaniu treningu spadnie nam poziom energii. Po bieganiu masz do wykonania trochę zadań wymagających jasności umysłu? Zimny prysznic pomoże Ci bardziej niż kawa – da potężny bonus do koncentracji!

Zimny prysznic po treningu zwiększa odporność na chłód. To walor przydatny szczególnie dla tych biegaczy, którzy wolą treningi letnia porą. Regularne polewanie się zimną wodą sprawi, że treningi w śniegu i wietrze przestaną być tak nieprzyjemne.

Chłód pomaga zahartować organizm. Kontrolowane zwiększanie odporności zapobiegnie wielu pogarszającym kondycję infekcjom. To jak morsowanie w domowym zaciszu! Przy okazji – chłodne kąpiele przyzwyczają Cię do tego ,,instagramowego” sposobu na zimowe spędzanie czasu.

Czy zimny prysznic po treningu daje coś jeszcze? Stałe korzystanie z chłodnej wody ujędrnia skórę, pozwalając na dłużej zachować jej młody wygląd. Zależy Ci na perfekcyjnej prezentacji wypracowanych muskułów? Wskakuj pod zimny strumień!

Ostatnia, dla wielu najważniejsza zaleta jaką ma zimny prysznic po treningu biegowym. Działa przeciwbólowo – pozwala zapomnieć o pieczeniu zmordowanych mięśni. Zmniejsza obrzęk, poprawia komfort ruchu i przyspiesza regenerację. Szybciej krążąca krew dostarcza mięśniom substancji odżywczych potrzebnych do odzyskania pełnej sprawności.

Ciepły czy zimny prysznic po treningu? Zalety ciepłego

Ciepłym prysznicom nie da się odmówić walorów relaksacyjnych. Mało co rozluźnia tak mocno, jak gorąca woda spływająca po ciele. To dobry sposób na oczyszczenie głowy po treningu i chwilę zapomnienia przed dalszą częścią intensywnego dnia. 

Ciepły prysznic po treningu rozluźnia mięśnie, co również wpływa pozytywnie na ich regenerację. Krew krąży swobodnie, a ból muskułów szybko się zmniejsza. Taka woda pomaga także usuwać toksyny dzięki rozszerzaniu porów.

Pamiętaj jednak, że by pomóc w regeneracji woda ma być ciepła a nie gorąca! Spod prysznica masz wyjść rozgrzany, nie czerwony jak rak. Kąpiel we ,,wrzątku” tylko Ci zaszkodzi.

Tak – ciepły (w granicach rozsądku) prysznic okazuje się mieć w kwestii regeneracji podobne zalety. O tym który wybrać decydują zwykle po prostu nasze preferencje. Wybieramy między czystym relaksem a gigantycznym rozbudzeniem. Który prysznic więc będzie lepszym rozwiązaniem jeśli mowa o biegowych osiągnięciach? 

Jaki prysznic po treningu? Najlepiej oba!

Zwolennicy ciepłych i  zimnych pryszniców ustalili kompromisowe rozwiązanie – prysznic naprzemiennie ciepłą i zimną wodą. Genialne w swej prostocie! Skoro oba sposoby mycia się po ćwiczeniach przynoszą korzyści, najlepiej po prostu je połączyć.

Sportowcy potwierdzają – to działa. Polewanie ciała naprzemiennie wodą zimną i rozkosznie ciepłą pozwala i na relaks i na rozbudzenie. Mięśnie bardzo lubią ten sposób dbania o higienę. Dzięki maksymalizacji walorów regeneracyjnych odwdzięczą się na treningu. Chcesz poprawić swoje wyniki? Polub prysznice naprzemienne!

ciepły czy zimny prysznic po treningu infografika
Zimny prysznic po bieganiu? A może ciepły? Najlepiej wziąć oba!

Ciepły czy zimny prysznic po treningu – co będzie lepsze? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi – obie metody są dobre. Najlepiej nie wybierać, a używać zarówno ciepłej jak i zimnej wody. Twoje ciało maksymalnie na tym skorzysta. Jeżeli jednak taki sposób nie jest dla Ciebie przyjemny, przetestuj oba rozwiązania. Do tej pory myłeś się tylko w ciepłej wodzie? Po następnym treningu spróbuj chłodnego strumienia i zwróć uwagę na to jak będą zachowywać się Twoje mięśnie.

Zainteresował Cię temat zimnych pryszniców, ale jesteś typowym ,,ciepłolubem”? Łap więcej informacji i motywacji do polubienia chłodnych strumieni! Sprawdź artykuł: https://sbiegacza.pl/2019/10/08/zimny-prysznic-po-bieganiu-czy-warto-jak-zaczac.