> Porady > Bieganie a palenie – czy to może iść w parze? 

07.03.2022

Bieganie a palenie – czy to może iść w parze? 

Zdrowy tryb życia to czasami niedościgniony ideał… Niestety, wszyscy jesteśmy tylko ludźmi! Bieganie a palenie papierosów – czy to da się pogodzić, a może raczenie się tytoniowym dymem zrujnuje marzenia o świetnej biegowej formie? Odpowiadamy na to pytanie – przeczytaj! 

Bieganie a palenie – co wpływa na wyniki palącego biegacza?

Jeśli chodzi o biegową formę palacza, wiele do powiedzenia mają naturalne predyspozycje. Jeden organizm będzie radził sobie z papierosowym dymem lepiej niż inny i tego nie da się przeskoczyć. Zwróć uwagę na to jak czujesz się po papierosie – czy po ,,dymku” przed blokiem masz trudność z wspięciem się na swoje piętro? Złe wieści – prawdopodobnie nałóg rzuca Ci pod nogi kłody, których nie jesteś świadomy jeśli palisz od lat.

Swoje robi także ogólny tryb życia. Dieta, częstotliwość treningów, to jak dużo palisz i ile czasu przed treningiem kończysz papierosa będzie całościowo decydować o Twoich treningowych możliwościach. Nie podchodź do sportu na zasadzie ,,skoro palę to i tak nie ma sensu bardziej się starać”. Ma sens – palenie a bieganie nie równa się porażce jeśli kompleksowo podejdziesz do dbania o pozostałe aspekty.

Gdy odciążysz płuca chociaż trochę, Twoje wyniki się poprawią. Nawet jeśli palisz od lat, nie jesteś ,,lokomotywą” wypalającą paczkę dziennie i nie obserwujesz chwilowego pogorszenia samopoczucia po papierosie, więcej osiągniesz po rzuceniu nałogu.

Bieganie a palenie – jak papieros wpływa na organizm?

Jeśli palisz i uprawiasz sport, musisz dokładnie poznać działanie nikotyny. Papierosy podwyższają tętno – w połączeniu z intensywnym wysiłkiem serce pracuje dużo intensywniej niż jest to dla niego zdrowe. 

Co z gospodarką tlenową? Nie mamy dobrych informacji. Papierosy przekształcają część hemoglobiny tak, że nie jest w stanie transportować tlenu do mięśni. Niedotlenienie przekłada się na mniejsze lub większe pogorszenie wyników. 

Poza tym, smoła w płucach zmniejsza zdolności do pobierania tlenu. To właśnie oddech jest jednym z najistotniejszych czynników odpowiedzialnych za biegowe możliwości. Podsumowując – palenie a bieganie równa się zaburzeniu gospodarki tlenowej. Da się biegać będąc palaczem, ale trwając w nałogu zawsze rzucamy sobie kłody pod nogi.

Palenie a bieganie – kolejny powód do rzucenia papierosów to fakt, że nikotyna osłabia kości i zmniejsza przyrost mięśni. Będąc nałogowcem dużo wolniej nabierzesz muskułów potrzebnych sportowcowi oraz będziesz bardziej podatny na urazy układu ruchu. Biegowe postępy będziesz robił wolniej niż osoby niepalące.

Papierosy to gwóźdź do trumny zdrowotnej i sportowej – tego nie da się podważyć. Wiemy, że zawsze znajdzie się ktoś kto powie ,,palę 20 lat i biegam lepiej niż mój kolega który nie pali”. Ten ,,ktoś” nie bierze jednak pod uwagę, że gdyby rzucił papierosy biegałby lepiej niż wszyscy koledzy…

Palenie i bieganie – jak ograniczyć katastrofę?

Najlepiej byłoby od dzisiaj rzucić papierosy, zdajemy sobie jednak sprawę, że nie jest to takie proste… Łap więc kilka porad na to jak odciążyć przesiąknięty nikotyną organizm.

Pij dużo wody – bez wody ciało nie ma możliwości stałego wypłukiwania nagromadzonych toksyn. O roli nawodnienia nie tylko w treningu, ale całym życiu biegacza, pisaliśmy już wiele. Palacz powinien przyłożyć się do tego jeszcze bardziej!

Zwróć uwagę na wysoką podaż antyoksydantów w codziennej diecie. Warzywa i owoce pełne witamin C, E, flawonoidów i karotenoidów to Twój sprzymierzeniec. Im więcej ich jesz – szczególnie w nieprzetworzonej wersji – tym skuteczniej organizm zwalcza wolne rodniki odpowiedzialne za uszkodzenia tkanek. Palenie zwiększa stres oksydacyjny, więc dla poprawy kondycji niezbędne jest zaprzyjaźnienie się z roślinnymi dodatkami.

Co z suplementacją? Będąc sportowcem-palaczem warto sięgnąć po algi – chlorellę lub spirulinę. Szczególnie chlorella słynie ze swoich detoksykujących właściwości. Suszone jagody ( szczególnie dzika róża, acai i żurawina) to natomiast bomby antyoksydacyjne. Sięgaj po nie szczególnie, jeśli dieta bogata w owoce i warzywa z jakichś przyczyn nie jest dla Ciebie.

Rzucenie palenia a poprawa kondycji

Jeśli palisz dużo, od lat, oczyszczenie płuc i powrót ciała do naturalnej sprawności może zająć lata. Trwając jednak w postanowieniu o niepaleniu, pierwsze efekty odczujesz w zasadzie od razu. Zaczniesz wydajniej oddychać, co przełoży się na wyniki szczególnie jeśli paliłeś także w dni treningowe. 

Uważaj na częsta pułapkę rzucania nałogu – nie podjadaj. Koniec przygody z paleniem często wiąże się ze zwiekszoną ochotą na przekąski. Rozregulowanie diety nie pomoże w treningach. Będzie co prawda mniej destrukcyjne niż nałóg nikotynowy, ale jak już walczyć o kondycję, to kompleksowo. Pozbądź się z domu pokus i omijaj cukiernie szczególnie w pierwszych dniach bez nikotyny.

Czy bieganie a palenie może być do pogodzenia? Tak – da się biegać jako palacz, ale nigdy nie osiągniesz tak dobrych wyników jak niepalący. Chcesz poprawić kondycję sportową? Dieta i treningi to podstawa, ale prędzej czy później będziesz musiał rzucić, żeby prześcignąć samego siebie. Zacznij od teraz – oczyszczenie organizmu trochę potrwa, ale będzie warto!

Trening po ,,dymku”? Spodziewaj się dziwnych wartości pokazywanych przez pulsometr. Przeczytaj także, co poza papierosami może za nimi stać – kumulacja kilku czynników jest bardzo prawdopodobna, jeśli całościowo nie dbasz o styl życia: https://sbiegacza.pl/2022/05/09/skoki-tetna-podczas-wysilku-treningowego-o-czym-moga-swiadczyc