Bieganie a płaskostopie – jak trenować bezpiecznie?

Niestety, mimo chęci i pasji do biegania, ciało nie zawsze chce z nami współpracować. Czy płaskostopie jest zawsze przeciwwskazaniem do uprawiania tego sportu? Niekoniecznie! Wystarczy zadbać o kilka kwestii. Jakich? Jeśli masz płaskostopie, koniecznie przeczytaj!

Bieganie a płaskostopie – co to jest ,,platfus”?

Płaskostopie to deformacja polegająca na tym, że stopa całkowicie przylega do podłoża. Zdrowa stopa nie przylega na środku, a jedynie z przodu i z tyłu. Płaskostopie może być podłużne lub poprzeczne. Rozpoznajemy je prostym testem z odciśnięciem pomalowanej stopy na kartce papieru lub patrząc na swój ślad w grząskim podłożu.

Osoby z ,,platfusem” charakterystycznie zdzierają podeszwę na środku, a sama wada utrudnia poruszanie się. Podejrzewając u siebie deformację należy udać się do fizjoterapeuty bądź ortopedy – specjalista wykona komputerowe badanie potwierdzające płaskostopie.

Płaskostopiu sprzyja nadwaga, przeciążenie wysiłkiem fizycznym czy noszenie nieprawidłowego obuwia. Mając tę deformację koniecznie trzeba skonsultować się z lekarzem, który udzieli rad co do korekcji i uprawiania aktywności fizycznej. Idąc do ortopedy trzeba mu powiedzieć o biegowych planach a potem bezwzględnie zastosować się do wskazówek.

Bieganie a płaskostopie – jakie wkładki?

Przede wszystkim, mając płaskostopie nie należy biegać ze zwykłymi wkładkami do butów. Są one dostosowane do zdrowych stóp, a przy deformacjach niezbędne są specjalne wkładki ortopedyczne. W ich doborze pomoże nam fizjoterapeuta bądź ortopeda. Zanim więc ruszymy w trasę trzeba poczekać na konsultację i dopasować odpowiednie wypełnienie butów.

Płaskostopie to często diagnozowana deformacja. Ma to pewne zalety – na rynku bez problemu dostaniesz wkładki dopasowane do Twojego kształtu stopy. Nie próbuj jednak kupować pierwszych lepszych wkładek ortopedycznych korygujących płaskostopie. Nad tą wadą trzeba pracować indywidualnie.

Jedną z opcji są wkładki Formhotics formowane indywidualnie w kilka minut. Dopasowuje się je idealnie do stopy biegacza, podłoża i buta. Bardzo możliwe, że ortopeda poleci Ci właśnie ten rodzaj wkładek. Przede wszystkim poczekaj z bieganiem do czasu dopasowania!

Wkładki dla płaskostopia kupuj wyłącznie w sklepach medycznych i aptekach. Sklepy sportowe mają co prawda do wyboru także specjalne wkładki ortopedyczne, ale dla gwarancji jakości oraz prozdrowotności lepiej bazować na wyrobach medycznych.

Buty do biegania z płaskostopiem – jakie?

Specjalna stopa wymaga specjalnego obuwia biegowego! Osobom z płaskostopiem dedykowane są buty biegowe z podparciem łuku przyśrodkowego. Wspierają prawidłowy ruch stopy podczas biegu. To buty dla pronatorów – ludzi których stopy ,,odchodzą” nadmiernie do środka, tak jak dzieje się to właśnie przy ,,platfusie”.

Bieganie a płaskostopie – ćwiczenia na deformacje stóp

Płaskostopie można – a nawet trzeba – leczyć. Kiedy skonsultujesz się ze specjalistą na pewno zaleci on specjalne ćwiczenia korygujące tę deformację. Mogą do nich należeć między innymi różne rodzaje chodzenia – na palcach, piętach czy wewnętrznych częściach stóp. Popularnym ćwiczeniem jest też łapanie stopami różnych przedmiotów czy przyciąganie dużym palcem drobnych rzeczy.

Ćwiczenia wykonuję sumiennie! Jak najszybsza korekcja płaskostopia jest niezbędna dla zdrowia. Biegając z tą wadą bez starań o poprawę ryzykujesz nie tylko doraźnym bólem, ale też kontuzjami mogącymi na zawsze zrujnować treningową karierę.

W kwestii biegania z płaskostopiem nie rób nic na własną rękę – słuchaj lekarza lub fizjoterapeuty! Pomogą Ci zarówno w doborze wkładek i butów jak i opracowaniu rehabilitacyjnego planu treningowego. Korekcja płaskostopia jest możliwa, ale trzeba podejść do niej poważnie – dla własnego dobra!

Bez wizyty u fizjoterapeuty się nie obędzie – przeczytaj jak wybrać właściwego specjalistę: https://sbiegacza.pl/2022/04/20/fizjoterapeuta-dla-biegacza-jak-wybrac-specjaliste.