​Jakie skarpety do biegania ułatwią Ci trenowanie?

Biegacze często wiedzą wszystko o butach, ale ignorują ogromną rolę ich towarzyszek – skarpet! Tym sposobem nieświadomie utrudniają sobie treningi. Jakie skarpety do biegania powinieneś zakładać przed ruszeniem w trasę? Przeczytaj!

Jakie skarpety do biegania – najlepsze materiały

O ile na co dzień chętnie nosimy wszystko co z naturalnej bawełny, nie szyje się z niej elementów profesjonalnych strojów biegowych. Powód jest prosty – chłonie wilgoć jak szalona! Tak jak na biegowe koszulki, skarpety do biegania zwykle są wykonane ze sztucznych materiałów. 

Poliester to jeden z syntetycznych materiałów przyjaznych stopom biegacza. Jest wytrzymały i nie chłonie wilgoci. Także poliamidy są mile widziane w skarpetach biegowych – lekkie, nieodkształcające się, odporne na drobnoustroje i bardzo wytrzymałe. W skarpetach do biegania znajdziemy również domieszki elastanu. 

Jakie skarpetki do biegania zimą? Jeśli jesteśmy zmarzluchem lub po prostu temperatura na trasie daje nam w kość, odpowiednia będzie wełna merino. Doskonale grzeje a przy tym niechętnie chłonie wodę. 

W drugą stronę – w jakich skarpetach biegać latem? W cienkich poliestrowych i poliamidowych, a jeśli bardzo zależy nam na chłodzeniu można pokusić się o specjalne skarpety Coolmax. To także włókno poliestrowe, ale dzięki specyficznej strukturze nie grzeje ani odrobinę.

Jakie skarpety do biegania? Długość

Co z długością skarpet do biegania? Niska cholewka buta, łagodna miejska trasa, lato – to moment by wybrać krótkie skarpety, kończące się równo z cholewką. W takich, wykonanych z cienkiego materiału, na pewno się nie przegrzejemy. Warunek – na dworze musi być sucho.

Długie skarpety kończące się wysoko nad kostką zakładamy w zimie, do równie wysokich butów. Sprawdzą się też na trasach terenowych, gdzie biegamy w wysokich, ,,piaskoodpornych” trailowcach. Długie buty to długie skarpety – chodzi o zabezpieczenie ścięgna Achillesa przed otarciem. Skarpety osłaniające łydkę przydadzą się też gdy biegniemy w niskich butach, po asfalcie, ale na swojej drodze mamy kałuże i błoto. Zapobiegają dostawaniu się kropli do butów.

Szczególne cechy skarpet do biegania

Oczywiście skarpety przeznaczone dla biegaczy mają swoje specyficzne cechy, nie do znalezienia w skarpetach codziennych. Chodzi między innymi o płytki zwiększające amortyzację umieszczone w ,,strategicznych miejscach”. Raczej nie będa potrzebne biegaczom z solidnym obuwiem. Za amortyzację ma odpowiadać umieszczona w nim pianka – jeśli ta jest ubita, skarpety i tak niewiele pomogą.

Inny biegowy dodatek to ściągacze na śródstopiu poprawiające dopasowanie. O ile płytki amortyzujące to raczej zbędny element, tak dodatkowy ściągacz będzie przydatny – dopasowania nigdy dość. Dzięki niemu zwiększymy do maksimum szansę na uniknięcie otarć.

Jakie skarpety do biegania? Oczywiście wytrzymałe! Biegając intensywnie, szczególnie w terenie, warto postawić na specjalne skarpety ze wzmocnieniami na palcach, kostkach czy pięcie. Grubszy materiał w tych częściach ograniczy ryzyko przetarcia.

Skarpety do biegania z palcami – czy to ma sens? Faktycznie, wydaje się, że pięciopalczaste skarpety to maksimum możliwego dopasowania. W praktyce jednak bywa różnie. Osoby mające mniej ,,standardowe” kształty czy ułożenie palców będą miały duże trudności z dobraniem skarpety idealnie. Nic straconego – skarpety do biegania z palcami nie są obowiązkowe, a nawet przy dopasowaniu nie każdemu dobrze się biega w pięciopalczastych.

Nie zapomnijmy o jeszcze jednym – szwy, a najlepiej ich brak. Skarpety wykonane technologią bezszwową to najlepszy wybór dla biegacza. Jeśli już są, niech będą to szwy całkowicie płaskie – ponownie chodzi tutaj o kwestię obcierania.

Jakie skarpety do biegania powinny znaleźć się w Twojej szafie? Ze sztucznych materiałów, bez szwów, maksymalnie dopasowane do stopy a długością do butów i warunków atmosferycznych. Obcierających, pijących wilgoć skarpet nie uratuje nawet najlepsze obuwie. Trening skończy się pęcherzami, irytacją, a zsuwające się skarpety nieraz zmuszą nas do przerwania biegu.