Odciski od biegania – jak zapomnieć o zmorze sportowców?

Co oprócz zakwasów niemiłosiernie irytuje biegaczy? Oczywiście odciski od biegania! Te uporczywe pęcherze zrujnowały, a nawet uniemożliwiły trening już niejednemu. Jak sprawić, by odciski od biegania przestały być problemem? Przeczytaj nasze porady!

Odciski od biegania – lepiej zapobiegać niż leczyć!

Czy trzeba mówić, że nieodpowiednie buty to z reguły główna przyczyna powstawania odcisków? Wysoka temperatura, tarcie skarpety, mocne uderzenia i uraz gotowy! Chodzi nie tylko o niedopasowanie butów do samej stopy, ale też do nawierzchni na trasie. 

Niestety jednak, nawet dopasowane obuwie nie gwarantuje, że odciski po bieganiu się nie pojawią. Jeżeli wymarzone biegówki według wszelkich zasad zostały dobrze dopasowane, nie pozostaje nic innego niż je rozchodzić. Gruba skarpeta i w drogę – w końcu obuwie dopasuje sie do stopy.

Poza dopasowaniem i rozchodzeniem butów, od strony ,,sprzętowej” powinniśmy jeszcze zaopatrzyć się w specjalne antyodciskowe skarpety dla biegaczy. Bez problemu znajdziemy takie w sklepie sportowym. Przydadzą się także specjalne proszki i kremy zapobiegające powstawaniu odcisków.

Nawilżanie stóp pomoże zmniejszyć ich podatność na urazy a więc i odciski od biegania. Suchy naskórek dużo szybciej pęknie od intensywnego poruszania stopami. Za długie paznokcie także będą prowokowały pojawianie się odcisków na palcach. Dla komfortu biegania o stopy trzeba dbać kompleksowo.

Obawiając się odcisków – na przykład wkrótce przed zbliżającym się wyścigiem – warto profilaktycznie zakleić wrażliwe miejsca plastrami. Jak zapobiegać, to na całego!

Odciski po bieganiu – jak je zlikwidować?

Mleko się rozlało – skończyliśmy bieganie, odciski się pojawiły a nie chcemy przerywać treningów? Klasycznym sposobem stosowanym przez amatorów i profesjonalistów jest… maska z aspiryny.

Odciski i pęcherze usuniemy rozpuszczając 4-5 tabletki aspiryny w wodzie, tak aby powstała papka. Nakładamy ją na odcisk, zakładamy skarpetę i po minimum kwadransie zdejmujemy. Lepiej jednak potrzymać okład dłużej a nawet dolać do papki kilka kropel soku z cytryny.

Co jeszcze pomoże zmiękczyć naskórek? Gorąca kąpiel to odpowiedź na odciski a przy okazji na zakwasy – pomoże rozluźnić mięśnie. Trochę olejków eterycznych o działaniu przeciwbólowym, książka, relaksująca muzyka… To sie nazywa regeneracja potreningowa!

Czy można przebijać pęcherze? Zawsze lepiej pozwolić ciału naturalnie się zregenerować, ale jeśli koniecznie chcemy wcześniej wyruszyć na intensywny trening… Cóż, można przebić pęcherz, ale trzeba to zrobić z maksymalną dbałością o higienę. 

Wysterylizowana igła, a jeszcze lepiej jednorazówka z apteki to konieczność. Pęcherz przebijamy w kilku miejscach, przy krawędziach – nie robimy wielkiej dziury na środku! Po przebiciu ranę trzeba bardzo dokładnie odkazić i opatrzyć! Po około dwóch dniach wycinamy naskórek, znowu odkażamy i naklejamy plaster.

Ważne, by nie ignorować pęcherzy po treningach. Odciski od biegania mogą rzecz jasna pęknąć same, a gdy rana się otworzy wzrasta ryzyko zakażenia. Nie dając stopom odpocząć do czasu zagojenia lepiej samodzielnie przebić odciski po bieganiu w sterylnych warunkach.

Jak sprawić, by odciski od biegania przestały nas dręczyć po każdym treningu? Upewnić się że buty są dobrze dobrane, kupić skarpety oraz proszek przeciw odciskom i zadbać o stopy. Jeśli mimo wszystko odciski po bieganiu się pojawią, pozostaje zmiękczyć je maską z aspiryny i ewentualnie delikatnie przebić z pełną dbałością o higienę.

Dobrze dopasowane buty do biegania to podstawa, by odciski przestały wychodzić jak grzyby po deszczu! O butach biegowych pisaliśmy wiele – sprawdź jeden z artykułów tutaj: https://sbiegacza.pl/2020/12/03/buty-dla-poczatkujacego-biegacza-jakie-wybrac/!