Jak buty do biegania pomogą Ci uniknąć kontuzji?

Nie trzeba być profesjonalnym biegaczem ani startować w maratonach, by przekonać się na własnej skórze, że bieganie może być kontuzjogenne. Biegaczy nękają urazy mechaniczne, otarcia, skręcenia, naciągnięcia mięśni i ścięgien. Lista potencjalnych kontuzji jest bardzo długa. W ich unikaniu najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie fizyczne i motoryczne, istotna jest także rola rozgrzewki. Ale w unikaniu urazów mogą pomóc również odpowiednio dobrane buty do biegania Salomon bądź innej sprawdzonej marki.

Buty do biegania a otarcia

Zanim przejdziemy do poważniejszych urazów, warto zatrzymać się na chwilę nad najbardziej prozaicznymi problemami, które dotykają biegaczy. Są nimi otarcia, schodzące paznokcie oraz odciski. To problemy, które mogą się pojawić przy zbyt forsownym treningu, ale bardzo często są spowodowane przez niewłaściwe dobranie obuwia.

Jak zatem wybrać buty do biegania pod tym kątem? Najważniejsze jest odnalezienie odpowiedniego rozmiaru. Powinien on być nieco większy niż buty używane przez nas na co dzień. Warto wybrać model o pół centymetra lub centymetr dłuższy. W butach do biegania powinno być nieco luzu, duże palce nie mogą dotykać czubków cholewki. Jeśli tak będzie, musimy być przygotowani na to, że po kilku treningach niektóre paznokcie staną się czarne i będą schodzić.

buty do biegania salomon
Źródło: https://pannaannabiega.pl/dieta/bieganie-na-czczo-tak-czy-nie/

Warto zatem pamiętać, by nie sugerować się numerem buta, a raczej długością wkładki wyrażoną w centymetrach. Buty powinny być także odpowiednio dopasowane do kostki oraz szerokości stopy, by nie powodowały otarć. Te drobne urazy bywają bardzo bolesne i mogą skutecznie zniechęcić do biegania.

Buty do biegania a skręcenia

Zmorą niemal wszystkich osób uprawiających sport są też urazy kolana oraz stawu skokowego. Biegacze nie są pod tym względem wyjątkiem. O ile jednak na poważne kontuzje, takie jak tak zwane kolano biegacza, składa się przeważnie szereg przyczyn, o tyle już na przykład skręceniom stawu skokowego sprzyja rozkojarzenie oraz źle dobrane buty.

W tym przypadku istotne są dwie sprawy. Pierwsza to elementy stabilizacyjne umieszczone w konstrukcji cholewki. Jeśli buty do biegania będą wspierać i nieco usztywniać piętę, ryzyko tego typu kontuzji zmaleje. Pod tym względem najbezpieczniejsze są zatem buty treningowe, w których znajdują się elementy stabilizujące stopę.

Druga sprawa to odpowiednia podeszwa. Powinna być dobrze dopasowana do nawierzchni. Dotyczy to zwłaszcza osób trenujących w terenie, w błocie, na trawie czy kamienistych ścieżkach. Do tego typu biegów powinno się używać butów trailowych z bardziej agresywnym bieżnikiem, na przykład marki Salomon. Buty do biegania po asfalcie używane w terenie narażą nas na poślizgnięcia i skrzywienia stawów, co może zakończyć się skręceniem, a nawet zwichnięciem.

Buty do biegania a kontuzje mięśniowe

Biegaczom trudno jest uniknąć również kontuzji przeciążeniowych, które dotykają mięśni oraz ścięgien. Do tego dochodzą różnego rodzaju zapalenia, na przykład ścięgna Achillesa – do tej kontuzji może przyczynić się nawet nierozważna zmiana butów biegowych.

buty do biegania salomon
Źródło: https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/treningi/bieganie/biegac-rano-czy-wieczorem-kiedy-bieganie-jest-efektywniejsze-aa-JeaV-juQU-vRvq.html

Kontuzje mięśniowe często zdarzają się wówczas, gdy przez długi czas mięśnie są poddawane nieodpowiednim bądź nierównomiernym obciążeniom. Obuwie powinno być więc dobrane do stopy. W niektórych sklepach z butami biegowymi montowane są specjalne urządzenia, które pozwalają na przygotowanie trójwymiarowego modelu stopy, by dobrać do niej odpowiednie buty.

Nawet bez tak zaawansowanych technologii możemy jednak ograniczyć ryzyko kontuzji, dobierając buty do kształtu stopy. Wystarczy określić, czy w przypadku naszych stóp mamy do czynienia z pronacją lub supinacją. To pierwsze określenie oznacza, że w trakcie biegu naturalnie wykonujemy ruchy stopy do wewnątrz, w tym kierunku przetaczamy ją z pięty na palce. Supinacja oznacza z kolei ruch na zewnątrz. Supinację oraz nadmierną pronację pozwalają nieco zmniejszyć specjalne buty do biegania – tutaj kluczowy jest rodzaj amortyzacji. Jest jeszcze stopa neutralna, której nie potrzeba dodatkowych systemów amortyzacyjnych.

Warto jednak pamiętać, że amortyzacja butów się zużywa. Po kilkuset przebiegniętych kilometrach należy zatem rozważyć zakup nowej pary. Oprócz odpowiedniego wymodelowania podeszwy niektórym biegaczom w uniknięciu kontuzji pomagają też wkładki ortopedyczne. Zwykle mają na celu wyrównanie asymetrii ciała, na przykład wówczas, gdy jedna z nóg jest nieco krótsza. Na co dzień możemy tego nie zauważać, ale w czasie biegania szybko okaże się, że jedna strona naszego ciała będzie nadmiernie przeciążona. A to prosta droga do urazów.