Źle dobrane buty do biegania. Jak rozpoznać błąd?

Wybór butów do biegania powinien być przemyślaną decyzją. By dobrać odpowiednie obuwie do warunków, w jakich trenujemy, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Tyle że nie każdy o tym pamięta. Błędy popełnione przy zakupie obuwia biegowego wcześniej czy później odczujemy jednak na własnej skórze. Kilka objawów to czytelny znak, że z naszymi butami nie wszystko jest w porządku.

Wybór butów do biegania – na co zwrócić uwagę?

Najważniejsze cechy prawidłowo wybranego obuwia do biegania to komfort i dopasowanie do nawierzchni. Ten pierwszy parametr wiąże się przede wszystkim z wyborem odpowiedniego rozmiaru oraz szerokości butów. Należy zwrócić także uwagę na poziom amortyzacji, który różni się w parach przeznaczonych na stopy o różnych kształtach. Ważna jest także budowa podeszwy zewnętrznej – jej bieżnik powinien być przystosowany do asfaltu, ziemi, tartanu czy innej nawierzchni, na której na co dzień trenujemy.

Jak rozpoznać, że buty są źle dobrane?

Bieganie w źle dobranych butach szybko da o sobie znać. Zazwyczaj rodzaj popełnionego błędu wiąże się z konkretnymi dolegliwościami, które mogą nie tylko wpłynąć na komfort treningów, ale też nawet uniemożliwić bieganie.

Ból stóp

To jeden z najbardziej podstawowych objawów. Może być sygnałem, że przesadziliśmy z intensywnością treningów, ale jeśli pojawia się regularnie nawet po krótszych odcinkach, najpewniej ma związek z obuwiem. Może oznaczać, że wybrane przez nas buty są zbyt ciężkie. Zwykle mają wtedy również zbyt wysoki drop, czyli dużą różnicę w wysokości podeszwy pomiędzy piętą a palcami. Czasami ból stóp może też sygnalizować, że wybraliśmy się na trening w nowych butach, które nie dopasowały się jeszcze dostatecznie do naszej stopy. Wówczas warto nieco w nich pochodzić i dopiero wtedy wybrać się na trasę.

buty do biegania salomon
Źródło: https://arena.pl/blog/jakie-buty-do-biegania-po-asfalcie/

Problemy z palcami

Palce cierpią przede wszystkim wówczas, gdy kupiliśmy zbyt małe buty. Taki błąd może objawiać się drętwieniem, a także czerniejącymi paznokciami. Ten problem dotyka zwykle w pierwszej kolejności największych palców. Problemy są spowodowane tym, że czuby butów zbyt mocno naciskają na palce, co utrudnia krążenie krwi. Ostatecznym efektem jest schodzenie paznokcia.

Jak to możliwe, że wybraliśmy zbyt mały rozmiar, skoro w sklepie pasował idealnie? Buty do biegania powinny być co najmniej o pół centymetra dłuższe niż obuwie używane na co dzień. W czasie biegania stopa przesuwa się do przodu i puchnie, dlatego potrzebuje więcej przestrzeni.

Bóle stawów

Jeśli po kilku treningach czujemy ból w kostkach, kolanach czy biodrach, to znak, że wybraliśmy buty z niewłaściwym poziomem amortyzacji. Kiedy jest jej za mało, stawy muszą radzić sobie z dużymi przeciążeniami. Spory poziom amortyzacji jest potrzebny przede wszystkim osobom z nadwagą, które poprzez biegowy wysiłek chcą zgubić kilka kilogramów. Buty muszą być bowiem dobrane nie tylko do kształtu i wielkości stopy, ale także do wagi.

Bóle stawów mogą być także wynikiem wyboru złego rodzaju obuwia biegowego. Jeśli zamiast butów treningowych kupiliśmy startowe, ból będzie pojawiać się regularnie – ten typ obuwia nie posiada prawie żadnej amortyzacji, jest przeznaczony do dynamicznych startów w zawodach, a nie codziennego pokonywania kilometrów po asfalcie.

buty do biegania salomon
Źródło: https://www.biomag-magnetoterapia.pl/bole-stawow/

Pęcherze i otarcia

Jeżeli nasze stopy po bieganiu regularnie wymagają opatrywania z powodu licznych otarć i pęcherzy, znów najpewniej nie trafiliśmy z wyborem butów. Problemem może być zbyt mały rozmiar albo nieodpowiedni dobór obuwia do kształtu stopy. Tutaj znaczenie ma pronacja oraz supinacja, czyli kierunek, w którym przetaczamy stopę w trakcie biegu – do wewnątrz lub na zewnątrz. Dla obu tych rodzajów stóp przeznaczone są buty z odpowiednią podeszwą. Błędny wybór owocuje przykrymi konsekwencjami.

Częste poślizgnięcia i kontuzje

Jeżeli w trakcie biegu często potykamy się, nadwyrężamy staw skokowy, a czasami dochodzi nawet do skręceń, prawdopodobnie biegamy w butach niedopasowanych do nawierzchni naszej trasy. Brak odpowiedniego bieżnika na terenowych ścieżkach czy asfalcie będzie skutkował poślizgnięciami i problemami z kostkami. Częste kontuzje mogą być także spowodowane brakiem odpowiedniej stabilizacji w butach – ponownie złym wyborem będą więc buty startowe. Stopę lepiej stabilizują modele treningowe oraz trailowe.