Książki o bieganiu – 15 najciekawszych pozycji

Czasem samo bieganie i ciągłe treningi nie pomagają w osiąganiu coraz lepszych rezultatów. Równie ważną rolę może odgrywać inspiracja. Ją zaś możesz odnaleźć w różnych książkach o bieganiu i biegaczach. Między różnymi pozycjami znajdziesz nie tylko porady dla początkujących biegaczy czy poradniki traktujące o tym, jak biegać lepiej. Nie brakuje również również historii tych, którzy już osiągnęli sukces.

Poniżej prezentujemy najciekawsze i najlepsze pozycje, które pomogą Ci:

  • sprawić, że motywacja do biegania znów będzie Ci towarzyszyć;
  • nabrać świeżego, a zarazem innego spojrzenia na swoje treningi;
  • zmienić podejście do biegania;
  • ponownie odnaleźć radość w bieganiu;
  • sięgać po medale.

Książki o bieganiu, które wniosą świeżość do Twojego treningu

Bieganie to nie tylko droga do uzyskania wymarzonej sylwetki czy kolejnych sukcesów w zawodach. Powinno być ono również Twoją „świątynią” spokoju, zadumy i relaksu. Nie bez powodu mówi się, że najlepsze pomysły przychodzą do głowy właśnie po treningu, choćby lekkim. Bieganie ma przynosić radość, satysfakcję, oczyszczać umysł, który jest uwikłany w tysiące różnych spraw…

Masz za sobą parę lat biegania, a może nawet więcej?

Czujesz, że Twoja treningowa rutyna Cię przytłacza i to wszystko przestało Cię cieszyć?

Nie potrafisz już wynosić z treningu nic więcej niż tylko coraz lepsze wyniki?

Przedstawiamy książki, które pomogą Ci w nieco inny sposób spojrzeć na bieganie, odkryć w nim z powrotem radość i większy, głębszy sens.

SLOW JOGGING. JAPOŃSKI SPOSÓB NA BIEGANIE, ZDROWIE I ŻYCIE”

Autorzy: Hiroaki Tanaka, Magdalena Marckowska

Slow jogging to po prostu bardzo powolne bieganie. Mimo wszystko okazuje się, że przynosi ono spore korzyści dla Twojego zdrowia, a także psychiki. Więcej o tym, czym jest slow jogging, możesz też przeczytać w naszym artykule: co to jest slow jogging i czy warto go wypróbować.

„Slow jogging. Japoński sposób na bieganie, zdrowie i życie” to bardzo krótka książka, do przeczytania w niedługim, wolnym czasie, np. w autobusie, w drodze do pracy lub z powrotem. Krótko wyjaśnia czym jest slow jogging oraz przedstawia jego podstawowe zasady.

Ta pozycja będzie dla Ciebie odpowiednia, jeżeli:

  • chcesz biegać, ale nie masz na to czasu;
  • dopiero zaczynasz biegać;
  • szukasz czegoś, co w pełni pozwoli Ci się odstresować, zdrowo żyć bez zbytniego męczenia się;
  • zagubiłeś gdzieś sens biegania, jesteś zmęczony ciągłymi intensywnymi, zaplanowanymi treningami.

Jednak ta lektura jest tylko wstępem do świata slow joggingu. Można powiedzieć, że to taka dłuższa ulotka zachęcająca do tej aktywności. Gdy więc poczujesz, że slow jogging to coś, czego chcesz spróbować, sięgnij po niecą inną pozycję.

SLOW JOGGING. JAPOŃSKA DROGA DO WITALNOŚCI”

Autor: Maciej Kozakiewicz

Ta książka o wiele lepiej wprowadzi Cię w slow jogging. Zawiera dużo przydatnych porad, jest też o wiele grubsza od poprzedniczki – ma nie 50, a 288 stron. Dokładnie dowiesz się z niej, czym tak naprawdę jest to „bieganie z uśmiechem – niko niko” i dlaczego może Ci pomóc. To książka, która ma moc, by zmienić oblicze Twojego treningu i nastawianie do biegania. Jeżeli masz problem, by w ogóle ruszyć się i zacząć zmieniać swoje życie na lepsze i zdrowsze, to jest to dla Ciebie pozycja obowiązkowa.

Slow jogging jest przeznaczony dla każdego początkującego, ale i zaawansowanego biegacza. Zarówno młodego, jak starszego. Dlatego warto przeczytać tę książkę nie tylko po to, by nauczyć się w ogóle biegać, ale także po to, by potrafić zwolnić i wynosić z wolnego truchtania wiele dodatkowych korzyści.

książki o bieganiu

CHI RUNNING”

Autorzy: Danny i Katherine Dreyer

Czy dobre bieganie, coraz lepsze wyniki i brak kontuzji zależy tylko od siły mięśni?

Niekoniecznie – przynajmniej tak dowodzą w tej książce Danny i Katherine Dreyer. Opisują w niej m.in. zasady i technikę biegania Chi, to, jak powinien przebiegać proces rozwojowy biegania według Chi, czy też jak uzyskać tytułowe Chi za pomocą odpowiedniej diety.

Chi running jest przeznaczony nie tylko dla początkujących, ale również dla tych, którzy chcą powrócić do biegania po kontuzjach. Przeczytaj tę pozycję, jeśli chcesz biegać bezpiecznie, bez kontuzji, spokojniej i z większym rozluźnieniem. Gdy jesteś zmęczony ciągłym forsowaniem mięśni i organizmu, a mimo to chcesz biegać do późnej starości, również powinieneś zagłębić się w jej stronice. W tej książce poznasz techniki, które pomogą poprawić Twoje bieganie zarówno wtedy, kiedy jesteś zaawansowanym biegaczem, jak i przy nieco mniejszych umiejętnościach.

URODZENI BIEGACZE”

Autor: Christoper McDougall

Różne są opinie o tej książce. Jedni biorą ją na poważnie, inni zaś czytają jak dobrą fantastykę. Niemniej jednak warto się z nią zapoznać. Może Ci pomóc nabrać dystansu do Twojej pogoni za wynikami i biegowymi osiągnięciami. Zapewne zwróci też Twoją uwagę na tak zwane bieganie naturalne, czyli bez specjalnych, biegowych butów. Być może wyda Ci się to abstrakcją… i cała książka również. Bieganie naturalne naprawdę jednak istnieje i są nawet do tego specjalne, palczaste buty. Urodzeni biegacze mogą Cię zainspirować właśnie do takiego biegania.

A kim są Ci urodzeni biegacze?

To Indianie z plemienia Tarahumara. Oni nie biegaj po wyniki ani medale. Nie dobierają specjalnych butów, a nawet ubrań. Biegają w sposób wolny od nowinek technologicznych. Są wytrwali. Tym samym autor książki przekonuje czytelnika, że ewolucyjnie każdy z nas jest stworzony do biegania.

Przeczytaj tę książkę. Na pewno dowiesz się z niej wielu ciekawych rzeczy, które również będziesz mógł zaimplementować do swoich treningów. A nawet jeśli się tak nie stanie, z pewnością będziesz mógł się odprężyć przy ciekawej lekturze.

BIEGACZ NIEZŁOMNY”

Autorzy: T.J Murphy, Brian Mackenzie

Lektura, która przekona Cię, że crossfit czy tabata mają duże treningowe znaczenie dla każdego biegacza, który chce osiągać coraz lepsze wyniki.

Autorzy książki pokazują oryginalne metody treningowe, tym samym wychodząc naprzeciw utartym schematom. Na tym nie koniec. Zarzucają bowiem „starym” szkołom, że prowadzą do nadwyrężania organizmu i wypalenia „zawodowego”. Jeśli więc czujesz się już znudzony swoją treningową rutyną, koniecznie przeczytaj „Biegacza niezłomnego”.

Opisane tam ćwiczenia nie opierają się na długich wybieganiach. Znajdziesz w nich interwały, ćwiczenia z hantlami kettlebell, skrzyniami plyometrycznymi. Czyli trening ogólnorozwojowy.

To książka dla każdego biegacza, który jest otwarty na różne ćwiczenia, chce rozwijać swoje ciało w sposób kompleksowy, a jednocześnie przymierza się do zawodów na 5 km czy nawet do ultramaratonu.

Być może powinniśmy tę pozycję zaliczyć do proponowanych poniżej „treningowych poradników” . Jej celem jest jednak nie tylko pokazanie innych metod treningowych, ale także zachęcenie czytelnika do ich wykonywania. Jeżeli się do nich przekonasz, z pewnością Twój trening wkroczy na inne tory niż dotychczas i zerwiesz z obecną rutyną.

Książki o bieganiu – poradniki treningowe

A teraz coś dla tych, którzy poszukują konkretnych porad na swoim etapie biegowego rozwoju.

JAK ZACZĄĆ BIEGAĆ”

Praca zbiorowa

Zawsze lepiej zacząć biegać choćby z namiastką podstawowej wiedzy o bieganiu niż całkowicie bez niej. Wtedy szybciej osiągniesz swoje pierwsze cele, a ponadto łatwiej unikniesz kontuzji i przeciążenia organizmu. I tak właśnie „Jak zacząć biegać” to pozycja dla początkujących biegaczy, którzy czują się zagubieni, nie wiedzą od czego zacząć czy jak zrobić to w bezpieczny sposób. Poradnik ten został napisany przez autorów bloga treningbiegacza.pl , który obszernie wypowiada się o każdych aspektach biegania. Zebrali swoją widzę i doświadczenie, w ten sposób stworzyli pomoc dla każdego, kto znajduje się zupełnie na początku tej drogi.

PODRĘCZNIK BIEGACZA”

Autor: Bob Glover

Tak jak pozycja powyżej, „Podręcznik biegacza” również jest przeznaczony dla każdego, nawet zupełnie początkującego.

Chcesz się zacząć ruszać, a cały czas siedzisz prze komputerem i nie możesz się zmotywować do pierwszego kroku?

To właśnie ten podręcznik pomoże Ci zrobić to w sposób bezpieczny, a jednocześnie da Ci do tego niezbędną wiedzę. W bonusie dostaniesz mnóstwo motywacji. Aż będzie Ci się chciało ruszyć i biegać z tą książką w ręku. Ta lektura zwiększy Twoją wiarę w samego siebie i swoje możliwości. Będzie Twoim przyjacielem w trudnych początkach.

BIEGANIE NIE TYLKO DLA ŻÓŁTODZIOBÓW”

Autorzy: Bill Rodgers, Scott Douglas

Kolejna propozycja dla początkujących. Nie wiesz, jak dobrać buty, jak układać plan treningowy, dlaczego rozgrzewka jest koniecznością albo po co się rozciągać? Koniecznie sięgnij po tę książkę. Znajdziesz w niej również propozycje podstawowych ćwiczeń.

Kolejne pozycje są już dedykowane biegaczom średnio zaawansowanym i zaawansowanym.

BIEGIEM PRZEZ ŻYCIE”

Autor: Jerzy Skarżyński

To książka dla biegacza na każdym etapie rozwoju, który chce znać fachowy, biegowy język, jak i zagłębić się w ogromną dawkę wiedzy na temat biegania amatorskiego. A do tego jeszcze startować w zawodach i osiągać coraz lepsze wyniki. Wielu biegaczy mówi o niej „biblia”. A to dlatego, że dowiesz się z niej naprawdę wiele i będziesz do niej wracał nie raz i nie dwa. Porusza wiele tematów:

  • jak zacząć biegać, by szybko się nie zniechęcić i nie zrezygnować;
  • marszobiegi dla początkujących;
  • gimnastyka rozciągająca i siłowa;
  • różne środki treningowe: rozgrzewka, akcent, schłodzenie, trucht, przebieżki, prędkość przelotowa czy siła biegowa.

I wiele, wiele innych. To kompletny, obowiązkowy podręcznik. Jeśli więc traktujesz bieganie poważnie i nie zamierzasz się z nim szybko rozstawać, musisz stać się posiadaczem pozycji „Biegiem przez życie”.

BIEGANIE METODĄ DANIELSA”

Autor: Jack Daniels

To również lektura obowiązkowa dla każdego, kto ma już za sobą pierwszy etap i chce w bieganiu zdziałać znacznie więcej niż schudnięcie czy przebiegnięcie bez zatrzymywania pierwszych 30 minut. Początkowe rozdziały przeprowadzą Cię przez tajniki metody Danielsa, treningi powtórzeniowe, progowe, interwały, tempo maratońskie. Bieganie metodą Danielsa pomoże Ci zrozumieć, co robić inaczej, nad czym musisz popracować, aż w końcu poznasz konkretne plany treningowe… i to całkiem sporo planów.

Z tą książką przygotujesz się do maratonu i dowiesz się, jak pobić rekord życiowy. Nie jest to jednak książka, którą od razu „pochłoniesz” w całości. Wiedzy jest w niej bardzo dużo, więc z pewnością będziesz do niej wielokrotnie wracał wraz ze wzrostem swojej formy i przechodzeniem do kolejnych etapów.

książki o bieganiu

MARATON METODĄ HANSONÓW”

Autorzy: Luke Humphrey, Keith i Kevin Hanson

Jak sam tytuł wskazuje, to propozycja dla każdego, kto przymierza się do pokonania maratonu i to z nie byle jakim czasem. Jeśli jesteś nastawiony na ciężki, mocno obciążający i intensywny trening, możesz zainspirować się właśnie tę metodą. Pamiętaj jednak, że książka jest przeznaczona dla dość mocno zaawansowanych amatorów, a nawet zawodowców. Tylko tak doświadczone osoby, które biegają maraton w czasie poniżej trzech godzin, będą w stanie sprostać założeniom metody Hansonów.

JAK BIEGAĆ SZYBCIEJ. OD 5 KILOMETRÓW DO MARATONU”

Autorzy: Brad Hudson, Matt Fitzgerald

Chcesz wiedzieć jak biegać szybciej i jak umieć samodzielnie układać plan treningowy?

W takim razie to Twoja lektura obowiązkowa. Dzięki niej nauczysz się również w pełni wykorzystywać swój potencjał oraz analizować inne, gotowe plany treningowe z książek. Staniesz się samodzielny, a własne treningi będą Ci dawać jeszcze więcej satysfakcji.

Sam autor jest trenerem olimpijczyków, a w książce zachęca do szybszego biegania. Jego metody zostały sprawdzone już przez niejednego zawodowca. W „Jak biegać szybciej” znajdziesz mnóstwo konkretnej wiedzy – dostaniesz wędkę, a nie rybę. Jeśli więc jesteś ambitnym biegaczem, przeczytaj tę ambitną lekturę.

Książki o bieganiu, czyli inspirujące (auto)biografie i nie tylko

Szukasz inspiracji, kogoś godnego uwagi, kto mimo wielu trudów osiągnął sukces w bieganiu lub jest po prostu niezłomnym biegaczem? Przeczytaj następujące pozycje.

SIŁA AMBICJI”

Autor: Mo Farah

Olimpijczyk, lekkoatleta. Opisuje nie tylko swój sukces, ale przede wszystkim całą drogę znaczoną najróżniejszymi trudnościami i bólem – drogę do celu, który potrafił osiągnąć. W tej książce znajdziesz ciekawostki i wiedzę, której możesz nie otrzymać w typowych poradnikach. Mimo wszystko pamiętaj, że to autobiografia. Czyta się ją szybko, jednym tchem.

Chcesz wiedzieć, jak osiągnąć sukces?

Z tej książki wyciągniesz uniwersalne prawdy, które sprawdziły się na przykładzie Mo Faraha.

SZCZĘŚLIWI BIEGAJ ULTRA”

Autorzy: Magdalena Ostrowska-Dołęgowska, Krzysztof Dołęgowski

Ta książka pozwoli Ci poznać nie tylko zabawne, czy krwiste historie ultramaratończyków, ale także odda do Twojej dyspozycji niejedną porcję porad. Będziesz miał możliwości uczenia się na błędach innych ultramaratończyków.

Ale dla kogo jest ta książka? Czy dla ultramaratończyków właśnie?

Bynajmniej nie tylko dla nich, ale dla każdego biegacza, który poszukuje książki przygodowej o bieganiu z dużą dawką dobrego humoru. To po prostu coś, co pomoże Ci się oderwać od Twojej rzeczywistości, a zarazem natchnąć i zainspirować do kolejnych treningów. A może dzięki niej postanowisz spróbować swoich sił w ultramaratonie?

DOGONIĆ KENIJCZYKÓW”

Autor: Adharanand Finn

Kenijczycy – najszybsi ludzie na świecie na długich dystansach…

Między innymi o nich właśnie możesz poczytać w „Dogonić Kenijczyków”. Za sprawą tej książki poczujesz ich realia i trening na własnej skórze. Już nie powiesz, że ich wyniki to sprawa dobrych genów. Z drugiej strony książka nie odkryje przed Tobą zakopanego skarbu pełnego sekretów, pt. ”Jak trenować, by być tak szybkim jak Kenijczycy”. Wychodzi na jaw kolejna uniwersalna prawda, która sprawdza się również w Kenii: determinacja, drogą do świetnych wyników jest ciężka praca i ciągłe pragnienie sukcesu.

Autor książki przez ół roku mieszka z Kenijczykami. Spędza z nimi czas, je to, co oni i trenuje dokładnie tak, jak oni. Ta książka wprowadzi Cię w tymczasowy świat autora, jak i jego kolegów z Kenii. Z pewnością może Cię zainspirować do tego, aby wykorzystać swoją pasję do biegania i połączyć ją z podróżowaniem.