Jaki pas do biegania wybrać i kiedy się na niego zdecydować?

Wychodząc na trening najczęściej musisz ze sobą coś zabrać: telefon, klucze, a może żele lub batony energetyczne czy izotonik na dłuższe biegi? A w okresie przejściowym zdarza się, że ubierzesz się za ciepło i w trakcie treningu musisz ściągnąć wiatrówkę.

I co z tym wszystkim zrobić?

Bieganie z telefonem czy kluczami w ręku jest ekstremalnie niewygodne, nawet na króciutkie, spokojne przebieżki trwające 30 minut. Dlatego pas do biegania jest przeznaczony dla wszystkich biegaczy, zarówno tych początkujących, jak i zaawansowanych. Każdy z nich będzie jednak wymagał czegoś nieco innego.

Początkujący biegacz potrzebuje miejsca, w którym schowa klucze, komórkę i trochę wody do picia, zaś ten zaawansowany, w zależności od swoich celów, może chcieć nawet przymocować gdzieś kijki trekkingowe.

W tym wpisie podpowiadamy Ci, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze i na co powinieneś zwrócić uwagę, kiedy będziesz wybierać dla siebie pas do biegania.

Pas do biegania – rodzaje

Wydawać by się mogło, że to takie niepozorne akcesorium. Pamiętaj jednak, że źle dobrane do Twoich potrzeb może nieźle irytować w trakcie biegu czy dodawać zbędnych gramów. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej różnym rodzajom pasów do biegania – poznać ich wady i zalety, by móc ocenić, który z nich będzie najlepszy właśnie dla Ciebie.

NERKA DO BIEGANIA – PAS BIEGOWY

Są nerki turystyczne, są też takie do biegania. Nerka posiada kieszeń lub dwie (często jedna z nich jest zamykana na zamek, a inne na rzepy), a zazwyczaj także miejsce na bidon, a może nawet dwa.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę, kiedy zdecydujemy się na tego typu pas biegowy?

Im głębsza kieszeń i węższy pas nerki, tym większe prawdopodobieństwo, że całość napełniona niezbędnymi rzeczami, a może nawet jedną z nich, będzie podskakiwać przy każdym kroku i niemiłosiernie irytować.

Dlatego wybieraj takie nerki, które mają:

  • szerokie pasy;
  • możliwość ścisłego wyregulowania i dopasowania do ciała (rzepy lub klamry);
  • dużą powierzchnię zamykania – im większa i dłuższa, tym lepsza stabilność nerki podczas treningu. Tym samym jedna klamra może nie podołać zadaniu utrzymania całości w miejscu. Lepiej sprawdzą się rzepy na obu bokach – zwiększą powierzchnię przylegania do ciała, co zmniejszy irytujący ruch nerki oraz bardziej równomiernie rozłoży ciężar;
  • bidon ustawiony pod kątem ok. 45 stopni i na bokach – dzięki temu łatwiej go wyciągnąć w trakcie biegu, a ponadto sam bidon mniej podskakuje, bo ma większą powierzchnię styku z ciałem;
  • szeroki wlot uchwytu na bidon, dzięki czemu łatwiej odłożyć napój bez przerywania biegu;
  • bidony dedykowane do określonego modelu pasa – wtedy lepiej się trzymają, łatwiej się je wyciąga i chowa;
  • specjalny system wentylacji (Air Mesh lub Air Vent), szczególnie w miejscach, w których jest przechowywany bidon;
  • ściągacze do kompresowania ich objętości, gdy nie są do końca wypełnione;
  • pętle, do których można przytroczyć kurtkę.

PAS BIODROWY DO BIEGANIA

W pasie biodrowym do biegania ryzyko jego podskakiwania, przy tak dynamicznej czynności, jaką jest bieganie, zostało zmniejszone do minimum. Dlatego wydaje się być znacznie lepszą opcją niż omawiana powyżej nerka. Z drugiej zaś strony, taki pas może sprawiać wrażenie mało pojemnego. Nic jednak bardziej mylnego. Mimo że pasy biodrowe to rozwiązanie minimalistyczne, wielu biegaczy mieści w nich wszystko, czego potrzebują na trasie: komórkę, żele energetyczne, miękki bidon, czyli soft flask, a nawet kije trekkingowe!

Biodrowy pas do biegania jest wykonany z elastycznych materiałów i świetnie dopasowuje się do ciała. Wzdłuż pasa biegnie rząd różnych, małych kieszonek. Może są one ciasne, ale między innymi dlatego świetnie trzymają przechowywane w nich rzeczy, które nie podskakują i nie przemieszczają się w żaden inny sposób. Posiadanie w pasie do biegania wielu kieszeni umożliwia utrzymanie porządku i organizacji rzeczy, dzięki temu łatwo sięgniesz po komórkę czy żel bez wymuszonego postoju. Modele nerek do biegania z jedną większą kieszenią nie zawsze gwarantują taką wygodę.

Pasy biodrowe nie mają zamykania – dopasowują się dzięki elastycznemu materiałowi. Powinieneś natomiast zwrócić uwagę, by wybrać odpowiedni rozmiar takiego pasa. Dlatego przed kupnem zmierz się i skorzystaj z dostępnych na stronie sklepu tabeli rozmiarowych.

Decydując się na pas biodrowy do biegania, zwróć uwagę:

  • czy ma płaskie szwy – pamiętaj, że pas ma ściśle przylegać do ciała, a płaskie szwy zminimalizują ryzyko obtarć;
  • czy jest dostępny odpowiedni dla Ciebie rozmiar;
  • ile ma kieszeni i czy mają one różne rozmiary – łatwiej będzie wtedy zorganizować poszczególne rzeczy, które będą lepiej się trzymać;
  • czy jest zrobiony z elastycznego i oddychającego materiału lub ma system wentylacyjny w postaci siateczki po wewnętrznej stronie.

Szersze pasy mają głębsze kieszenie i lepiej dopasowują się do ciała. Z drugiej zaś strony, mimo wykonania ich z oddychającego materiału, będą powodować pocenie się na większym obszarze ciała.

Z jakich materiałów są wykonane najlepsze pasy biodrowe?

Z takich, które są elastyczne, a dodatkowo dobrze odprowadzają wilgoć na zewnątrz i dają dobrą oddychalność:

  • lycra lub elastan,
  • mikrofibra.

Na rynku można również znaleźć pasy neoprenowe. Świetnie dopasowują się do ciała, a ponadto są odporne na warunki zewnętrzne, np. wilgoć. Jeżeli więc w czasie deszczowych treningów nie chcesz przechowywać komórki czy dokumentów w woreczku foliowym, pas neoprenowy dobrze się sprawdzi.

PAS DO BIEGANIA NA NUMER STARTOWY

Jeśli często startujesz w zawodach i nie chcesz już dłużej niszczyć swoich koszulek dziurawiąc je agrafkami, najwyższy czas zaopatrzyć się w pas do biegania na numer startowy. Wbrew pozorom nie jest to pas, który służy tylko i włącznie do trzymania numeru. Niektóre modele mogą się pochwalić jeszcze dodatkowymi udogodnieniami.

Numery startowe najczęściej przypina się za pomocą elastycznych linek i zacisków lub klipsów. Pas ułatwia również start w ultramaratonie – podczas tzw. przepaku, gdy chcesz przebrać się w suchą koszulkę. Będzie dobrym rozwiązaniem również dla tych, którzy startują w triathlonie, gdy trzeba zmienić konkurencję. Pas do biegania na numer startowy skraca te czynności. Więcej o najbardziej ekstremalnych biegach dowiesz się z artykułu: Runmageddon Sahara i Kaukaz – jak wyglądają te biegi i dla kogo są.

Pasy na numer startowy są o wiele cieńsze niż pasy biodrowe. Mimo to można znaleźć modele, które dodatkowo posiadają:

  • pętle, do których możesz włożyć żel energetyczny;
  • małą rozciągliwą kieszonkę, w którą zmieści się choćby telefon.

Pasy na numer startowy zapinane są na klamrę, a ich wielkość dostosowuje się poprzez plastikowe sprzążki, podobne do tych przy szelkach plecaka.

pas do biegania

Jaki pas do biegania wybrać w zależności od celu biegu i stopnia zaawansowania? Na co zwrócić uwagę?

To, jaki pas do biegania ostatecznie wybrać, zależy głównie od celu danego biegu, w którym planujesz wystartować. Inny pas będzie więc potrzebny początkującemu biegaczowi, a inny maratończykowi czy triathloniście. O ostatnim etapie przygotowań do takich wymagających startów więcej piszemy w artykule: obowiązkowa rozgrzewka przed maratonem.

PAS DO BIEGANIA DLA POCZĄTKUJĄCEGO

To dopiero początek Twojej przygody z bieganiem?

Warto, abyś zrobił wszystko, by treningi były jak najbardziej komfortowe. Pomoże Ci to wytrwać w swoim postanowieniu. Pas do biegania z pewnością okaże się przydatny. Nie będziesz musiał trzymać kluczy i komórki w ręku ani luźnych kieszeniach, w których rzeczy bardzo podskakują i ciążą. Jeśli będą odpowiednio schowane podczas biegu, pozwolą zachować Ci odpowiedni zakres ruchu i sprawią, że nie będziesz wyczuwać ich obecności.

Jeśli Twoje wybiegania nie są jeszcze długie i nie trwają więcej niż 45 minut, wystarczy Ci najprostszy pas biegowy z trzema kieszonkami. Nie musi być nawet bardzo szeroki (im węższy pas, tym płytsze kieszenie). Na 45 minut nie będziesz potrzebował żadnych żelów energetycznych ani dużej ilości wody lub izotoników. Zapewne przyda Ci się natomiast miejsce na klucze i komórkę albo wiatrówkę – tak na wszelki wypadek, gdy wiosną lub jesienią pogoda nie jest jeszcze ustabilizowana.

Przykładem pasa do biegania odpowiedniego dla początkujących są między innymi Compressport Free Belt oraz Craft Media Belt.

PAS DO BIEGANIA NA DŁUGIE TRENINGI

Jeżeli Twój trening trwa powyżej 60 minut, będziesz potrzebować nie tylko zapasów żelów energetycznych, ale również miejsca na wiatrówkę, bidon (lub soft flask) i inne niezbędne Ci rzeczy. W Twoim przypadku mogą się sprawdzić zarówno pasy-nerki, jak i te biodrowe. Przy dokonywaniu wyboru zwróć uwagę na pojemność kieszeni.

Im szerszy pas, tym większa pojemność jego kieszeni, lepsze przyleganie do ciała, bardziej równomiernie rozłożony ciężar i większa stabilność.

Przy dłuższych biegach nie możesz być pewien, czy na trasie nie zaskoczy Cię deszcz. Dlatego warto wybrać wodoodporny pas. Ochroni komórkę czy dokumenty również wtedy, gdy będziesz się pod nim mocno pocił. A przecież tego nigdy nie da się do końca uniknąć.

Dobrym wyborem będzie również nerka z dedykowanymi do niej bidonami. W końcu musisz się odpowiednio nawadniać podczas treningu. Postaw na taki pas, który choć jedną kieszonkę ma zamykaną na suwak. Oczywiście przyda Ci się więcej kieszeni: będzie Ci łatwiej utrzymać ład i porządek, nie będziesz musiał przerywać swojego biegu, by coś w nim znaleźć.

Zwróć uwagę na to, czy pas jest na tyle pojemny, by zmieścił Twoją biegową kurtkę, albo czy ma specjalne ściągacze, do których można ją przypiąć. O kurtkach dowiesz się więcej z naszego poradnika: kurtka do biegania – jak wybrać najlepszy model.

PAS DO BIEGANIA NA ZAWODY

Podczas zawodów z pewnością przydadzą Ci się specjalne elastyczne linki, czy klipsy na numer startowy. Całe szczęście nie musisz mieć specjalnego pasa na numer startowy, a do tego jeszcze nerki, choć te dwie rzeczy wcale się wzajemnie nie wykluczają. Obecnie znajdziesz wiele modeli zwykłych pasów-nerek, które mają z przodu pętelki na numer startowy.

Jeśli startujesz również w ultramaratonie, z pewnością potrzebne będą Ci taśmy na przymocowanie kijów trekkingowych. W czasie tak długiego wysiłku zapewne będziesz musiał jednak wesprzeć się jeszcze odpowiednim plecakiem biegowym, a pas do biegania będzie tylko niezbędnym dodatkiem, który ułatwi trudy biegu.

Pamiętaj również, że dedykowane pasy na numer startowy często mają pętelki do przytroczenia żelów, tak więc decydując się na taki wąski pas będziesz miał możliwość przypięcia jeszcze czegoś małego.

Niewątpliwie jednak żele energetyczne oraz izotonik, a przy niepewnej pogodzie również kurtka, będą obowiązkowym wyposażeniem podczas startu na dystansie dłuższym niż 5 czy 10 kilometrów. Dlatego rozważ pas biegowy, który będzie miał miejsce na większy soft flask oraz coś do zjedzenia na szybko.

Twoją uwagę powinny zwrócić następujące modele:

  • pasy biodrowe – Compressport Free belt Pro;
  • pasy na numer startowy – Compressport Race Belt, Ronhill Race Number Belt;
  • nerki – Ultimate Direction Ultra Belt 4.0, Salomon Twin Belt.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze pasów do biegania?

Wybierając dla siebie pas biegowy, zwróć jeszcze uwagę na istotne detale:

  • czy materiał jest wodoodporny – jednym ze stosowanych w pasach materiałów odpornych na wodę i wilgoć jest neopren, który dobrze dopasowuje się do ciała. Przykładem takiego pasa jest ARCh Max Running Belt;
  • czy posiada specjalne wyjście na słuchawki – komórka schowana w pasie, a Ty chcesz słuchać muzyki? Wyjście na słuchawki znacznie ułatwi słuchanie jej podczas treningu;
  • kieszeń na suwak – przydaje się m.in. w deszczowe dni, ale także wtedy, gdy chcesz coś zabezpieczyć w szczególny sposób;
  • elementy odblaskowe – w czasie biegu po zmroku pomagają Cię zauważyć. Jeżeli często biegasz po ciemku, koniecznie sprawdź, czy Twój pas ma takie odblaski;
  • silikonowe wstawki od wewnątrz – zapewniają dodatkową ochronę przed obtarciami. Warto o tym pomyśleć, gdy szykujesz się do dłuższego biegu lub Twoja skóra jest bardzo wrażliwa.

Dobrze dobrany pas nie będzie Cię obcierał ani podskakiwał, a do tego pomieści Twoje „must have” w trakcie biegu. Taki pas zostanie Twoim oddanym przyjacielem, a Twój bieg wskoczy na wyższy poziom komfortu.