Jak przejść biegi przeszkodowe? Przygotowanie, tricki i sposoby na przeszkody

W Polsce biegi z przeszkodami stają się coraz bardziej popularne. Coraz więcej ludzi chce sprawdzić podczas nich swoje siły. A ponieważ zarówno organizatorzy, jak i zawodnicy, potrafią być bardzo pomysłowi, to do tego czasu pojawiło się wiele wymyślnych przeszkód, sposobów na ich pokonywanie czy ciekawych tricków, które mają Ci pomóc nie tylko przetrwać, ale i zwycięsko ukończyć cały bieg.

Poniżej znajdziesz garść porad na temat:

  • co okaże się niezbędne na trasie,
  • jakie tricki są warte wypróbowania,
  • jak przejść poszczególne przeszkody.

Biegi przeszkodowe – ostateczne przygotowanie przed startem, dziwny trick i odpowiednie nastawienie przed przeszkodą

Biegi przeszkodowe wymagają odpowiedniego przygotowania kondycyjnego, wytrzymałościowego i siłowego. Nie można jednak zapominać też o dobrym ubiorze. Z pewnością pomoże on przy przechodzeniu poszczególnych przeszkód. Kluczową sprawą jest również właściwe nastawienie.

Gdy zastosujesz się do poniższych wskazówek, a na trasie będziesz skupiony, to z powodzeniem ukończysz ten pierwszy bieg.

I DOBIERZ DOBRE BUTY

Czy wiesz, co jest najważniejsze w butach, które mają Ci pomóc, a nie przeszkadzać w trakcie pokonywania biegu z przeszkodami?

Bieżnik. To on będzie Cię ochraniał przed poślizgnięciami, pomoże pokonać Ci błoto i nada odpowiednią przyczepność na niektórych przeszkodach. Na tego typu zawodach króluje właśnie błoto, dlatego wybierz but z agresywną podeszwą, najlepiej z luźno rozstawionymi, głębokimi elementami, które będą się wgryzać w miękkie podłoże, a jednocześnie szybko oczyszczą się z zabrudzeń.

Pamiętaj, że na biegach ekstremalnych dobra przyczepność do podłoża to podstawa Twojego bezpieczeństwa.

Buty, które będą się ślizgać, będą zagrożeniem nie tylko dla Ciebie, ale również dla innych współzawodników. Możesz na przykład przez przypadek kopnąć osobę pod sobą podczas pokonywania 2-metrowej ściany. Dlatego też buty OCR to Twój obowiązek.

II MOCNO ZAWIĄŻ BUTY

Agresywny bieżnik to nie wszystko. W gęstym i głębokim bucie ginie niejeden but. Uchronić może od tego mocne wiązanie plus pewien trick.

But powinien być tak zawiązany, aby:

  • nie rozwiązał się podczas biegu,
  • kokardka nie zahaczała o korzenie, kamienie itp.,
  • noga/pięta nie wyskakiwała z buta,
  • palce nie opierały się o przód buta na skosach i zbiegach.

Jak to zrobić?

Dociśnij piętę do zapiętka (tył buta). Mocno zaciśnij sznurówki. Zawiąż je na węzeł chirurgiczny lub na zwykłą kokardkę, przeplatając ją kilka razy (wzmocnisz węzeł oraz pozbędziesz się niechcianych pętelek od kokardki). Jeżeli nie chcesz robić kilku supłów, to powstałe pętelki przewlecz między sznurówki i język buta.

Dobre wiązanie sprawi, że:

  • przód stopy będzie się opierał o język i wiązanie podczas zbiegania, tym samym uchroni palce i paznokcie, które przy złym sznurowaniu będą uderzać o czubek buta, co zaś grozi schodzeniem paznokcia,
  • utrzyma but na nodze, nawet w gęstym błocie.

Swoje wiązanie przetestuj przed startem, aby być pewnym, że jest odpowiednio mocne. W tym celu przytrzymaj jedną stopą drugą piętę i spróbuj z buta wyciągnąć nogę. Jeśli się uda, to będziesz musiał wzmocnić swoje wiązanie.

Wielu zawodników stosuje pewien trick, który „wzmacnia” wiązanie i nie pozwala błotu wyrwać Ci buta z nogi. Trick ten jest kontrowersyjny. Przez jednych zachwalany, przez innych odradzany. Oklejanie butów taśmą klejącą. Dobra, mocna, gruba, szara taśma np. z Castoramy, przytrzyma but na swoim miejscu. Jednakże owijanie taśmą możesz przynieść także niepożądane skutki:

  • zmniejszy przyczepność na podeszwie, zakryje agresywny bieżnik,
  • owijanie taśmy wokół kostki i górnej części cholewki przyczyni się do powstania obtarć i bolesnych długo gojących się ran na skórze,
  • taśma może się odkleić, zaczepić i spowodować upadek (jeśli użyjesz słabej taśmy z wątpliwym klejem, który nie poradzi sobie z błotem i wodą) .

Czy warto wypróbować taki trick? Zasadniczo rolę taśmy powinna spełniać dobra podeszwa i wiązanie. Warto więc zainwestować w odpowiednie buty i opanować umiejętność wiązania do perfekcji. Jeżeli jednak chcesz wypróbować oklejanie, to zrób to w odpowiedni sposób:

  • użyj odpowiednio mocnej taśmy,
  • owiń ją dwa razy przez środek stopy (podbicie i miejsce wiązania sznurówek i języka),
  • dochodząc taśmą do podbicia podeszwy, zawiń ją wokół własnej osi. Dzięki temu taśma nie przykryje agresywnej części podeszwy,
  • nie owijaj taśmą całego buta – przykryje to podeszwę i odbierze przyczepność do podłoża.

III ZABIERZ RĘKAWICZKI

Rękawiczki przydadzą się nie tylko do ochrony skóry Twoich rąk przed przetarciem, ale także przy pokonywaniu niektórych przeszkód. Spowolnią również proces powstawania odcisków. Natomiast pamiętaj, że jeżeli wybierasz dłuższą trasę z dużą ilością przeszkód, to i tak będziesz musiał się liczyć z tym, że odciski prędzej czy później powstaną. Jednak gdy wybierasz jedną z najłatwiejszych formuł, to jest szansa, że rękawiczki dobrze Cię przed nimi ochronią.

Rękawiczki nadadzą Ci odpowiednią przyczepność wtedy, gdy masz mokre, ubłocone dłonie. Jednak nie zawsze się sprawdzą i nie będą rozwiązaniem dla każdego. Dlatego spróbuj rękawiczek już na etapie przygotowywań, abyś wiedział, czy taka ochrona i zwiększanie przyczepności Ci odpowiada.

Kiedy warto nałożyć rękawiczki?

Podczas:

  • pokonywania ścianek, łańcuchów – jako ochrona przed drzazgami i zadziorami,
  • czołgania – jako ochrona przed obtarciami i przecięciami (czołganie często odbywa się w błocie, w którym nie widać ewentualnych kamieni i innych „niespodzianek”),
  • wspinania po linie, przechodzenia po kółkach gimnastycznych czy drabinkach – gdzie warto zwiększyć swoją przyczepność (dziewczyny mogą w ten sposób ochronić się również przed obtarciami i pęcherzami).

Rękawiczki, które mają pomóc przy pokonywaniu przeszkód, najlepiej trzymać w wodoodpornym woreczku, aby pozostały suche (inaczej nie spełnią swojej roli). Po wewnętrznej stronie powinny być szorstkie (takie jak niektóre rękawiczki ogrodowe gumowane czy BHP z perforacją po wewnętrznej stronie dłoni) oraz bardzo dobrze dopasowane do dłoni.

Wybierz nieco mniejszy rozmiar rękawiczki. Będzie się wtedy lepiej trzymać na ręce i nie będzie z niej zjeżdżać podczas przechodzenia przez przeszkodę. Mając dużą rękawiczkę, istnieje również ryzyko, że nadmiar materiału przytrzaśniesz sobie drugą ręką, a wtedy nie będziesz mógł jej oderwać, by chwycić się np. kolejnego szczebla czy kółka.

Rękawiczki (szczególnie te najtańsze BHP czy ogrodowe) bardzo często nie sprawdzą się wtedy, gdy przeszkody są mokre, bo one również będą się ślizgać. W takim przypadku bezpieczniej jest iść bez nich.

IV OBETNIJ PAZNOKCIE

Dotyczy to w szczególności Pań. W hybrydach czy długich paznokciach nie polecamy biegu OCR. Paznokcie nie tylko się zniszczą, ale możesz zadrapać nimi siebie czy współzawodników podczas pokonywania przeszkód.

V OCHROŃ ŁOKCIE I KOLANA

Kamienie często się obecne na trasie. Niekiedy schowane pod błotem, w którym musisz się przeczołgać. Dlatego zasłoń łokcie i kolana, bo mogą dość porządnie bez dodatkowej ochrony ucierpieć. Długi rękaw i leginsy to podstawa.

VI MYŚL I OBSERWUJ PRZESZKODY

Na biegach OCR trzeba myśleć i obserwować przeszkody. Bezmyślne podbieganie do stanowiska może szybciej zakończyć się karnymi burpeesami albo okrążeniem, niż się tego spodziewasz. Widząc z daleka przeszkodę, staraj się wymyślić na nią sposób: jak ją przejdziesz, co chwycisz (nieraz na danej przeszkodzie jest możliwość wyboru np.: lina/łańcuch albo kołki), który tor wybierzesz.

Nie podbiegaj na „ślepo” do toru/przeszkody, bo podczas jej przechodzenia może się nagle okazać, że jakiś element został urwany (np. kołek, lina, łańcuch) lub też elementy na multiringu są nierównomiernie rozłożone (wyżej, niżej) co znacznie utrudni Ci pokonanie tego etapu.

Tak więc, chcąc na przykład przejść:

  • konstrukcję złożoną z ruchomych drabinek, sprawdź, czy szczeble na danym torze nie są zanadto ubłocone. Lub też czy kolejna drabinka nie jest przechylona tak, że pierwszy jej drążek będzie u góry i ciężko będzie Ci po niego sięgnąć, trzymając się ostatniego szczebla drabinki, na której właśnie się znajdujesz,
  • wszelkie równoważnie, wybieraj ich zewnętrzne tory. Jest mniejsze ryzyko, że osoba obok przewróci się na Ciebie czy też niechcący popchnie. Lub, że to Ty się przewrócisz na kogoś innego. Na torach zewnętrznych zawsze masz jedną stronę, na którą możesz się bezpiecznie ześlizgnąć bez ryzyka uderzenia w sąsiadującą równoważnię. Oczywiście to nie będzie miało to znaczenia, gdy równoważnie te będą w dużej odległości od siebie. Natomiast i tak zawsze warto wpierw spojrzeć, która z nich jest najmniej ubłocona. Jeżeli równoważnie w jakiś sposób są ze sobą połączone, to ta, będąca po zewnętrznej stronie będzie również najbardziej stabilną.

Biegi przeszkodowe i sposoby na popularne przeszkody

Poniżej znajdziesz 5 sposobów na 5 różnych przeszkód, które bardzo często pojawiają się na różnych biegach OCR. Ponieważ jest to poradnik dla osoby początkującej, to opisane są metody na jak najłatwiejsze przejście przeszkody, a nie jak najszybsze.

I ŚCIANY

Są jedną z największych zmór biegnących. Logika podpowiada, że aby pokonać tę przeszkodę trzeba się rozpędzić. I tak jest. Niestety większa część uczestników po wzięciu rozpędu wyhamowuje już przed samą ścianą, tym samym tracąc pęd i na wybiciu. A więc, żeby pokonać ścianę musisz wziąć porządny rozbieg, a następnie „wbiegając” na ścianę oprzeć o nią wysoko nogę i wybić się tak, by chwycić górnej krawędzi. Jak już chwycisz górę ściany to korzystając z rozpędu i siły rąk, możesz spokojnie podciągnąć się do góry. I ot, przeszkoda zdobyta.

Jeżeli jesteś w stanie stojąc pod ścianą podskoczyć tak wysoko, by obiema rękami złapać się jej krawędzi, to możesz pokonać ją za pomocą siły nóg. W tym celu podkurczasz nogi pod siebie i wchodzisz nimi coraz wyżej, wbijając ciężar ciała w ściankę. Schodzisz w sposób podobny, chyba, że potrafisz umiejętnie zeskakiwać.

II RÓWNOWAŻNIE

Należą raczej do prostszych przeszkód. Chyba, że są porządnie ubłocone, a na dodatek po przejściu środka ciężkości opadają w dół. Jednak w każdym z przypadków przechodzisz ją tip topami, kładąc stopę za stopą. Ręce wyciągnij w bok. Pozwoli Ci to lepiej utrzymywać równowagę. Po równoważni idź skierowany w stronę jej końca. Nie przechodź jej bokiem, ponieważ stopy mają wtedy mniejszą powierzchnię styku. Staraj się nie patrzeć pod nogi, bo wpłynie to na zgarbioną sylwetkę i przesunięcie Twojego środka ciężkości ku przodowi, co utrudni Ci znacznie pokonanie równoważni. Bądź wyprostowany i napnij mięśnie brzucha. Nie zatrzymuj się po każdym kroku. Utrzymując płynność przejścia, będzie Ci łatwiej zachować równowagę.

III MULTIRING

Czyli konstrukcja, z kółkami gimnastycznymi. Jeżeli są w niewielkiej odległości od siebie, to bardzo łatwo je przejść ustawiając się bokiem do końca konstrukcji. Chwyć jedną dłonią jednego kółka, drugą zaś kółka będącego obok. Kontroluj huśtanie się. Niewielkie rozkołysanie na boki pomoże Ci przy dosięgnięciu kolejnego ringa. Chwyć go wtedy, gdy będziesz najbliżej niego. Staraj się nie łapać jednego kółka dwoma rękami, a jak już je w ten sposób chwycisz, to jak najszybciej daj rękę będącą bliżej końca przeszkody na kolejny ring. Pozostając zbyt długo na jednym kółku, szybko zmęczą Ci się ręce i dłonie, dodatkowo wpadniesz w niekontrolowane huśtanie.

IV LINA POZIOMA

Jeżeli na trasie zobaczysz rozpiętą poziomo linę, to nie oznacza to, że musisz po niej przejść jak akrobata – tip topami. Linę możesz pokonać, łapiąc ją od dołu rękami i nogami. Aby nogi trzymały się liny, oprzyj miejsce nad kostką o linę. Przekładając prawą nogę z prawej strony liny, trzymaj stopę w kierunku jej lewej strony. I na odwrót. Przekładając ręce za siebie (by poruszać się do przodu) równocześnie przekładasz odpowiednio prawą i lewą nogę. Nie zakleszczaj nóg i nie ciągnij ich po linie, ponieważ może to być bolesne, a ponadto musisz wtedy o wiele mocniej pracować rękami. W miarę możliwości utrzymuj proste ręce, dzięki temu mniej je zmęczysz.

V MOKEY BARS / PRZECHODZENIE TARZANA

Czyli drabinka pozioma, po której przechodzisz tylko przy użyciu rąk. Musisz umieć kontrolować ciało, tak by nie kołysać się na boki. Pomoże Ci natomiast huśtanie się do przodu i tyłu. Gdy Twoje ciało idzie do przodu, oderwij rękę z monkey bar’a i przełóż na kolejny drążek. Jako początkujący drugą rękę dokładaj do pierwszej ręki.

A może Ty masz jakieś inne patenty na te przeszkody? Daj nam znać w komentarzu.