Crossfit a bieganie – po co biegaczowi taki trening?

Crossfit to coś, co kojarzy się z krótkim, lecz intensywnym treningiem. Podnoszenie sztangi, wspinanie na linie, skakanie na skakance. To tylko parę ćwiczeń, które łączy w sobie właśnie ten program treningowy. Czy włączenie go do Twojego biegowego planu treningowego pomoże Ci odnieść lepsze wyniki na zawodach? Czy też może korzyści, które da crossfit, będą mało istotne z perspektywy biegacza? Przeczytaj i przekonaj się, czy warto w ogóle zaczynać z crossfitem.

Czym jest crossfit?

Należy zacząć właśnie od tego pytania: czym tak naprawdę jest crossfit, bowiem wielu z nas ma o nim trochę mgliste pojęcie. Crossfit to program treningowy, który zakłada, że każdy ćwiczący ma podnieść swoją wydajność w 10 obszarach:

  • wydolności krążeniowo-sercowo-oddechowej,
  • wytrzymałości siłowej,
  • siły,
  • gibkości,
  • mocy,
  • szybkości,
  • zwinności,
  • równowagi,
  • koordynacji,
  • dokładności (celności).

Dlatego też podczas zajęć z crossfitu wykonuje się takie ćwiczenia jak: skakanie na skakance, podnoszenie ciężarów, przysiady ze sztangą, pompki, brzuszki, wspinanie na linie, podciąganie, wskakiwanie na skrzynię, trening z liną. Oczywiście to tylko przykłady, a ćwiczeń jest cała masa, co odzwierciedla zasadę crossfitu: różnorodność i wszechstronność.

Crossfit pozwoli Ci zrobić wszechstronny, urozmaicony trening, podczas którego nie będziesz martwić się nudą i brakiem odpowiedniego wyzwania.

Jeden trening crossfit nie trwa dłużej niż godzinę. 15 minut należy przeznaczyć na rozgrzewkę, 20 minut na zaplanowane intensywne ćwiczenia oraz ok. 10 minut na rolowanie i rozciąganie.

Ponieważ intensywność ćwiczeń jest duża, to najbezpieczniej jest je wykonywać pod okiem certyfikowanego trenera i w specjalnych ośrodkach treningowych crossfit.

crossfit dla biegacza

Crossfit dla biegaczy. Czy takie połączenie ma sens?

Oczywiście będzie miało dla Ciebie sens i odniesiesz dużo korzyści pod warunkiem, że:

  • chcesz lepiej (a nawet o wiele lepiej) wyrzeźbić swoją sylwetkę,
  • planujesz start w biegu z przeszkodami,
  • brak Ci nowych wyzwań,
  • nudzą Cię już standardowe ćwiczenia siłowe, wzmacniające, którymi uzupełniałeś treningi biegowe,
  • do tej pory tylko biegałeś i nie uzupełniałeś treningu o ćwiczenia siłowe, wzmacniające i wytrzymałościowe,
  • brak Ci motywacji,
  • chcesz poszerzyć wiedzę o swoim ciele i swoich możliwościach,
  • chcesz w inny niż standardowy sposób, poprawić swoją wydolność, wytrzymałość, a nawet mobilność.

W tych właśnie przypadkach, warto abyś zakosztował crossfitu. Musisz być jednak przygotowany na to, że wstęp do właściwych ćwiczeń crossfit jest dość długi, bo może potrwać nawet przeszło miesiąc, a właściwe ćwiczenia są dość intensywne.

Crossfit a bieganie – 6 korzyści, które crossfit da biegaczowi

SCHUDNIESZ, UTRZYMASZ WAGĘ, WYRZEŹBISZ SYLWETKĘ

Wielu biegaczy zaczyna biegać, bo chce schudnąć. Ty też tak miałeś?

Oczywiście bieganie świetnie się do tego nadaje. W końcu Ci, którzy biegają cieszą się zazwyczaj szczupłą sylwetką. Pierwsze miesiące treningów dają fajne efekty. Jednak dłuższe treningi mogą już nie przynosić dalszych, upragnionych rezultatów. Wynika to z przyzwyczajenia organizmu do danej intensywności i rodzaju ćwiczeń. Dlatego potem trzeba coś zmienić. Na przykład wprowadzić treningi interwałowe, co pozwoli Ci cieszyć się dalszym progresem w kształtowaniu sylwetki. Mimo wszystko samo bieganie nie zrobi Ci rzeźby. Do tego musiałbyś dołożyć treningi siłowe.

Crossfit oferuje intensywny, bardzo różnorodny trening. Dlatego też daje świetne rezultaty jeśli chodzi o przyśpieszenie metabolizmu, chudnięcie oraz budowanie pięknej rzeźby, wysportowanego ciała. Ponieważ łączy w sobie ćwiczenia wydolnościowe, siłowe i zwinności, to angażuje praktycznie wszystkie mięśnie. Parę miesięcy treningów crossfit da Ci sylwetkę, jakiej samo bieganie nie byłoby w stanie zaoferować. Będziesz mógł ze szczupłej, lekko sportowej sylwetki, uzyskać wysportowane ciało, o jakim wielu marzy.

Tym samym crossfit będzie przydatny, gdy chcesz zrzucić ostatnie zbędne kilogramy, a potem utrzymywać odpowiednią wagę, która pomoże Ci osiągać lepsze wyniki w bieganiu.

crossfit dla biegaczy

POPRAWISZ SIŁĘ I WYTRZYMAŁOŚĆ

Skoro staniesz się posiadaczem ładnych mięśni, to wzrośnie również w znacznym stopniu Twoja siła. Ta zaś potrzebna jest przy dalszych progresach biegowych. Przede wszystkim:

  • silny korpus i ręce – pozwolą Ci biec lepiej pod względem technicznym oraz pomogą Ci przy przyśpieszaniu i utrzymywaniu szybkiego tempa (spójrz chociażby na sprinterów, oprócz rozbudowanych nóg, mają sześciopak i niemałe bicepsy),
  • poprawa siły prostownika grzbietu, pośladków, grupy kulszowo-goleniowej – wpłyną na bardziej stabilny oraz mocniejszy krok podczas biegania.

Twoje mięśnie będą lepiej pracować, to zaś przełoży się na lepszy, a nawet szybszy bieg. Crossfit poprawi Twoją wytrzymałość i wydolność. Niewykluczone, że po kilku miesiącach trenowania crossfitu, będzie Ci łatwiej przebiec maraton.

PRZYGOTUJESZ SIĘ NA START W BIEGU EKSTREMALNYM

Bieg ekstremalny sprawdza nie tylko Twoją wytrzymałość i siłę biegową, ale także hart ducha, a przede wszystkim mięśnie i ogólną sprawność fizyczną. Na przeszkody nieraz będziesz musiał wskakiwać, przeskakiwać, wspinać się (np. na linie), podciągać. Treningi crossfit zapewnią Ci odpowiednią dawkę takich ćwiczeń. Nauczą Cię podciągania, wspinania na linie, wskakiwania na skrzynię. Tym samym dobrze Cię przygotują pod bieg ekstremalny. Zdobędziesz o wiele lepszą ogólną sprawność fizyczną.

POZNASZ LEPIEJ SWOJE CIAŁO I ZWIĘKSZYSZ BAZĘ PRZYDATNYCH ĆWICZEŃ

Przychodząc pierwszy raz na crossfit, nie oczekuj, że od razu przejdziesz do ćwiczeń takich jak: podciąganie, wspinanie po linie, wymachy kettlem. Będziesz musiał najpierw zostać odpowiednio wdrożony. Instruktor najpierw sprawdzi Twoją kondycję: jaki masz zakres ruchu, jak mobilny i gibki jesteś. Gdy zauważy jakieś braki, pokaże Ci ćwiczenia uzupełniające, które odpowiednio Cię przygotują do uczenia się podstaw crossfitu.

Biegacze mają często nadmiernie przykurczone mięśnie łydki i niepełny zakres ruchu w stawie skokowym. Na pewno będzie musiało być to poprawione, abyś mógł robić bezpiecznie przysiady ze sztangą. Poznasz również ćwiczenia na poprawę stabilizacji stawów.

Crossfit sprawi, że będziesz bardziej świadomy swojego ciała i tego, jak z nim pracować. Nauczysz się również kontrolować swoje ruchy i ciało podczas różnorakich ćwiczeń.

Podczas intensywnych treningów poznasz, na jak wiele Cie stać i gdzie kończą się Twoje możliwości. Bardziej uwierzysz w siebie, co może się również odzwierciedlić w lepszej wytrzymałości podczas biegania. Bowiem to czy przebiegniesz nieco więcej kilometrów niż dotychczas, zależy od Twojego nastawienia i tego co siedzi Ci w głowie.

Poznasz wiele przydatnych ćwiczeń. I nawet jeśli zrezygnujesz z crossfitu, to wiedza, którą zdobyłeś przez ten czas, pozostanie. Ćwiczenia nieraz będziesz mógł wykorzystywać, chociażby podczas treningu w domu, by móc dalej pracować nad swoją sprawnością fizyczną. A wiedza na temat tego jak należy stabilizować stawy, pozytywnie wpłynie na Twój bezpieczny bieg.

crossfit

ODNAJDZIESZ SWOJĄ MOTYWACJĘ

Jeżeli czujesz się wypalony, a do biegania brak Ci ostatnio serca, to crossfit pomoże Ci wzbudzić w sobie nowe pokłady energii. Będzie odskocznią od dotychczasowych treningów. Będziesz mógł na nowo odnaleźć swoją motywację. A to wszystko dzięki innym, dużym wyzwaniom, jak i ludziom, którzy będą Ci towarzyszyć podczas Twoich zmagań. Warto więc wybrać taki klub crossfit, w którym czujesz się dobrze wśród jego członków, trener wzbudza Twój respekt, a tym samym potrafi Cię odpowiednio poprowadzić. Znowu będziesz chciał więcej: biegać, ćwiczyć i zdrowo żyć.

ZDOBĘDZIESZ RÓŻNORODNOŚĆ, KTÓREJ NIEKIEDY BRAK W BIEGANIU

Od biegania wieje ostatnio nudą? Crossfit będzie odpowiedzią na Twoje zapotrzebowanie na nowość i różnorodność. Tam każdy trening wygląda inaczej. Jest również ogromny wachlarz ćwiczeń, które będziesz mógł wykonywać oraz sporo różnych, nowych umiejętności do zdobycia. Zapomnisz o nudzie, dodatkowo pobudzisz swoją motywację.

Crosffit będzie dla Ciebie poniekąd treningiem uzupełniającym, czyli takim, który poprawia wytrzymałość i siłę. Jednocześnie nie przyczyni się do zbudowania potężnej sylwetki, a do ładnej, szczupłej i z zarysowanymi wyraźnie mięśniami.

Musisz też wiedzieć, że jeśli uzupełniasz bieganie odpowiednimi treningami siłowymi, wzmacniającymi, rozciągającymi, siły biegowej itp., to crossfit nie wpłynie widocznie na poprawę Twoich biegowych wyników. Dlaczego? Skoro do tej pory przeprowadzałeś kompleksowy, odpowiedni trening, a Twoje mięśnie są dobrze wzmocnione, to crossfit nie wniesie do treningu dużo więcej, jak tylko urozmaicenie. Natomiast z pewnością będziesz szybciej od innych początkujących crossfiterów przygotowany do wykonywania właściwych, intensywnych ćwiczeń. Będziesz miał też lepszą od nich wytrzymałość. A wszystko to dzięki solidnej bazie, którą zbudowałeś podczas lat biegowych i uzupełniających treningów.