Fit aplikacje, czyli przydatne aplikacje sportowe dla biegaczy

Niektóre aplikacje sportowe potrafią pomóc w budowaniu lepszej formy, dokształcaniu się w tematyce fitness i motywowaniu do ćwiczeń. Sporo z nich jest przydatnych dla biegaczy, a niektóre z nich zostały stworzone specjalnie dla nich. Sprawdź, jakie fit aplikacje przydadzą Ci się podczas codziennych treningów, planowania diety czy motywowania się do regularnej aktywności!

Fit aplikacje

W poprzednim artykule poznałeś aplikacje do biegania, które były ściśle związane z bieganiem. Czyli takie, które mierzą Twój dystans, czas, spalane kalorie itp. W dzisiejszym artykule natomiast poznasz kilka aplikacji, które pomogą Ci w:

  • utrzymywaniu regularności w treningach,
  • przekształceniu biegania w nawyk,
  • uzupełnieniu treningów biegowych o treningi siłowe i wzmacniające, co przełoży się na lepszą formę,
  • prowadzeniu i utrzymywaniu odpowiedniej diety biegacza,
  • urozmaiceniu biegania treningami interwałowymi,
  • rozciąganiu po treningu,
  • przeprowadzeniu rozgrzewki przed treningiem.

Jeżeli więc jesteś ich ciekaw, to czytaj dalej.

Aplikacja sportowa wzmacniająca motywację

Nieraz ciężko się zmobilizować, żeby iść biegać. Motywacja przychodzi i odchodzi. Tak to już z nią jest. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie nawyku, który sprawi, że będziesz wychodził na trening bez względu na poziom motywacji. Brzmi dobrze, prawda? Dzięki temu utrzymywałbyś regularność w treningach, a nie biegał, kiedy Ci się zachce.

7 WEEKS

To prosta i przejrzysta aplikacja. Przyda się w szczególności:

  • początkującym biegaczom, którzy jeszcze nie zbudowali treningowego nawyku, nie są „uzależnieni od biegania”, mają problem, aby się zmotywować do wyjścia i szukają wymówek,
  • biegaczom, którzy chcą uzupełniać treningi biegowe o sesje rozciągające, siłowe, wzmacniające.

7 Weeks przez 7 tygodni będzie pomagało Ci budować nowy dobry nawyk.

Aplikacje dla biegaczy
Źródło: Play Google 7 Weeks
Budowanie nawyku

Przypuśćmy, że chcesz zacząć biegać. Tworzysz w aplikacji zadanie „codzienne bieganie przez 3 minuty”. 3 minuty to mało, lecz jeśli wpiszesz: godzinne bieganie – to już sama nazwa będzie mogła Cię zniechęcić. Nie mówiąc już o podświadomości, która będzie wiedziała, że czeka Cię duży i długi wysiłek. Od razu znajdziesz tysiące wymówek i ważniejszych rzeczy do zrobienia. Postanów więc, że będziesz biegał, rozciągał się, wzmacniał mięśnie tylko np. przez 3 minuty. Na 3 minuty wysiłku zawsze znajdziesz czas. A jak już zaczniesz ćwiczyć, to pewnie nieraz te 3 minuty przeciągną się do 30 minut.

Ponadto miej na uwadze, że wykonując codziennie takie krótkie zadanie, będziesz z siebie zadowolony. Gdybyś jednak wymagał od siebie znacznie większego wysiłku przez np. 30 minut, a danego dnia ćwiczyłbyś tylko przez 15 minut, to nie będziesz usatysfakcjonowany. Bo przecież nie wykonałeś swojego zadania do końca. Mimo że ćwiczyłeś aż 15 minut, a nie 3 minuty.

W aplikacji 7 weeks stwórz sobie jedno lub dwa małe, szybkie do wykonania zadania.

Następnie pod każdym z nim masz napisać, jaki jest cel tego nawyku, co chcesz poprzez niego osiągnąć. Na koniec ustawiasz godzinę, o której aplikacja będzie Ci przypominała o Twoim zadaniu.

Codziennie, gdy wyjdziesz biegać, odhaczasz czerwonym krzyżykiem, że zadanie jest wykonane. Gdy jednak tego nie zrobisz, to zaznaczasz ten dzień w kalendarzu aplikacji za pomocą kółka.

Zaglądanie w kalendarzyk działa bardzo motywująco, tym bardziej jeśli znajduje się tam wiele czerwonych krzyżyków. Co ciekawe, jeśli masz pod rząd zaznaczonych już sporo dni pomarańczowymi kółkami Twoja motywacja będzie spadać. Łatwo będzie Ci wtedy pomyśleć, że skoro jest już tak wiele tych kółek, to nic się nie stanie, jak zaznaczysz jeszcze jedno… Wtedy lepiej jest stworzyć zadanie od początku z uprzednim zastanowieniem się, co należy zmienić, aby tym razem poszło Ci lepiej.

Aplikacja jest darmowa. I naprawdę warto ją wypróbować. Jest ona też bardzo wszechstronna i za jej pomocą będziesz mógł zbudować również inne pozytywne nawyki.

Aplikacje sportowe do wprowadzania ćwiczeń uzupełniających

Każdy biegacz, który przygotowuje się do maratonu, wie, że:

  • bez rozgrzewki ani rusz,
  • rozciąganie po bieganiu jest niezbędne, gdy chce się biegać prawidłowo, bez kontuzji i szybciej się regenerować,
  • bez dodatkowego bodźca dla mięśni w postaci treningów siłowych, wzmacniających nie będzie się coraz szybszym, nie pobiegnie się też dłużej.

Przeczytaj także artykuł, w którym prezentujemy ćwiczenia wzmacniające dla biegaczy.

WARM-UP EXERCISES – FLEXIBILITY TRAINING

Jako początkujący biegacz nie masz pomysłu na rozgrzewkę? Zainstaluj tę aplikację. Za darmo dostajesz aż 28 rozgrzewek na różnym poziomie. Już pierwsza rozgrzewka z programu Basic dobrze się nadaje dla każdego początkującego biegacza czy przed biegiem o niskiej intensywności (truchtem).

Źródło: Play Google Warmup Exercises

Ćwiczenia te to nic innego jak rozciąganie dynamiczne. Na początku trener audio i jednocześnie filmik prezentują Ci, jak będzie wyglądało dane ćwiczenie, a następnie wykonują je wraz z Tobą. Wibracje oznajmiają, że czas przejść do kolejnego ćwiczenia.

Rozgrzewki nie trwają dłużej niż 10 minut, a przy każdej z nich jest zaznaczona ich intensywność. W całej aplikacji znajdziesz ćwiczenia na wszystkie grupy mięśniowe. Możesz skorzystać z przygotowanych rozgrzewek, lub też stworzyć własną z różnych ćwiczeń zawartych w aplikacji. Masz wgląd również do statystyk, które pokazują sumaryczny czas, jaki spędziłeś na ćwiczeniach.

W wersji PRO będziesz miał dostęp do jeszcze większej ilości ćwiczeń, będziesz mógł tworzyć o wiele więcej własnych planów treningowych oraz zmieniać kolejność wykonywanych ćwiczeń w przygotowanych już rozgrzewkach.

Zainstaluj Warm-up Exercises wtedy, gdy prowadzisz kanapowe życie i jeszcze nie zacząłeś biegać. Wykonuj przez 14 dni ćwiczenia, by wstępnie przygotować ciało na rozpoczęcie biegania.

ĆWICZENIA ROZCIĄGAJĄCE – TRENING GIBKOŚCI

Często rozciąganie porównuje się nawet do higieny, o którą należy dbać. Każdy biegacz powinien się rozciągać. Nie każdy jednak wie, jak to robić. Ćwiczenia Rozciągające – Trening Gibkości ma dla Ciebie sporo ćwiczeń rozciągających. Aplikacja posiada sporo treningów. Tobie najbardziej przydadzą się te:

  • rozgrzewka przed bieganiem,
  • rozciąganie po bieganiu,
  • rozciąganie całego ciała,
  • rozciąganie dolnej części pleców,
  • zwalczanie bólu kolan (premium),
  • zwalczanie bólu kolan z użyciem wałka piankowego (premium).

Długość trwania zależy od wybranego treningu, np. rozgrzewka przed bieganiem trwa 3 minuty, a rozciąganie po bieganiu 5 minut. Dlatego jeżeli zaplanowałeś intensywny bieg, to ćwiczenia zaproponowane w aplikacji należy traktować jako część rozgrzewki czy rozluźniania.

Ćwiczenia Rozciągające można również traktować jak ściągę. Gdy już nie masz pomysłu na swój własny stretching, to wystarczy zajrzeć do aplikacji i przejrzeć parę propozycji.

Sporo zaletą tej aplikacji jest możliwość tworzenia własnych treningów poprzez dodawanie do nich różnych ćwiczeń z puli dostępnych.

Dodatkowo aplikacja:

  • pokazuje ilość spalonych kalorii, czas przeznaczony na rozciąganie,
  • przypomina o ćwiczeniach,
  • pokazuje wykres spadku Twojej masy ciała,
  • jest po polsku.

Przyda Ci się jeśli jesteś zarówno początkującym, jak i zaawansowanym biegaczem.

FITIFY – ĆWICZENIA W DOMU BEZ SPRZĘTU

Tu za darmo dostaniesz sporo treningów, którymi powinieneś uzupełniać bieganie. W innych artykułach nieraz poświęcaliśmy uwagę treningom wzmacniającym mięśnie całego ciała. Były ćwiczenia bez sprzętu, z BOSU, TRX czy z piłką gimnastyczną. Z tą aplikacją będziesz mógł rozszerzyć te treningi.

Aplikacja oferuje ponad 850 różnych ćwiczeń, 20 treningów siłowych oraz 15 treningów rozluźniających, również za pomocą rollera (co biegaczowi się bardzo przyda po treningach biegowych).

Źródło: Play Google Fitify

Jeśli dopiero zaczynasz wdrażać treningi uzupełniające, to za pomocą tej aplikacji wdrożysz się w świat treningu siłowego, wzmacniającego i poznasz wiele nowych ćwiczeń. Znajdziesz wśród nich również ćwiczenia rozciągające oraz interwały.

Podczas ćwiczeń widzisz filmik instruktażowy i odmierzany jest czas trwania. Dużym plusem jest także to, że aplikacja jest również po polsku. Ale musisz się przygotować na to, że jednak sporo planów treningowych dostępnych jest po zakupieniu wersji Premium. Mimo wszystko warto ją zainstalować i się nią wspomagać.

Tę fit aplikację polecimy jednak tym, którzy umieją przebiec 5-10 km bez zatrzymywania. Trzeba przyznać, że treningi są intensywne i wymagają dobrej kondycji. Nawet jeśli się zaznaczy na początku, że prowadzi się siedzący tryb życia, a ze sportem ma się niewiele wspólnego.

HIIT TRENING INTERWAŁOWY

Chcesz poprawić swoją szybkość lub spalić tłuszczyk? Interwały Ci w tym pomogą. Ponadto interwały to dobry sposób na urozmaicanie ciągłego biegu w tym samym tempie. A jeśli chcesz wykonywać taki trening, to warto go robić z HIIT Trening Interwałowy, który jest rozbudowanym timerem.

Aplikacja będzie odliczała czas każdego powtórzenia, rundy itp. Przypomni Ci również o nadchodzących ćwiczeniach, poda harmonogram treningów na 30 dni. Sygnałami dźwiękowymi będzie Cię powiadamiała o przebiegu treningu (np. początku i końcu przerwy).

Wśród listy treningów znajdziesz m.in. fartlek (trwający 46 minut) czy czterominutową tabatę. Po wybraniu treningu i włączeniu timera przechodzisz do wykonywania swojego planu. Timer powiadamia Cię dźwiękowo o rozpoczęciu rozgrzewki, jej zakończeniu i przejściu do właściwego treningu. Innymi dźwiękami będziesz informowany również o tym, że teraz masz np. biec szybko albo wolno, co jest szczególnie przydatne przy wyborze treningu fartlek. Timer ten przyda Ci, się jeśli wiesz jakie ćwiczenia, chcesz wykonywać.

Aplikacja sportowe z dietą

Zdrowe odżywianie nie tylko pomaga w chudnięciu, ale także w budowaniu formy i regeneracji po treningu. Poniższa aplikacja pomoże Ci to robić skutecznie.

MYFITNESSPAL

To kalkulator kalorii. Posiada obszerną bazę produktów. Można dodawać zarówno swoje ulubione produkty, jak i całe posiłki. Aplikacja pokaże Ci składniki odżywcze: ilość kalorii, białka, węglowodanów, cukru, błonnika, a nawet cholesterolu.

Źródło: Play Google MyFitnessPal

Lecz to nie tylko kalkulator kalorii. MyFitnessPal posiada również bazę 350 ćwiczeń. Możesz:

  • określać swoje cele,
  • łączyć dietę z ćwiczeniami,
  • dodawać własne ćwiczenia,
  • śledzić swoje postępy w raportach.

Po określeniu celu, aplikacja powie Ci, ile kalorii masz dziennie spożywać. Następnie kontrolujesz tę liczbę poprzez dodawanie produktów do swoich posiłków w aplikacji, która wylicza, ile kalorii masz na swoim talerzu. MyFitnessPal z pewnością jest przydatne. Niestety nieco irytujące może być widoczne nawoływanie do zakupienia konta Premium.

Co myślisz o powyższych aplikacjach dla sportowców? Którą z nich przetestujesz? A może korzystasz z innych podobnych aplikacji, które fajnie Ci się sprawdzają?