Czy biegać na urlopie? Co powinien zrobić biegacz na wakacjach?
Bieganie podczas wakacji

Czas wakacji i urlopu trochę wywraca codzienność do góry nogami. Nieraz wyrobione dobre nawyki idą w zapomnienie. Człowiek po prostu się odpręża i pragnie maksymalnie wypocząć.

Jednak, czy biegaczowi należy się urlop od biegania? Co robić podczas wakacyjnych wyjazdów?

W tym artykule poznasz 9 sposobów na urlop biegacza. Dzięki temu będziesz mógł sobie odpowiedzieć na pytanie, czy na urlopie masz dalej kontynuować swoje treningi.

9 sposobów na urlop biegacza

I A MOŻE BY TAK ROZTRENOWANIE?

Trzeba zacząć od tego, że dla każdego relaks oznacza coś innego. Dla jednego biegacza będzie oznaczało to również odpoczynek od biegania, a dla innego – więcej biegania. Dlatego już na wstępie zaznaczamy: rób to, co pomoże Ci maksymalnie wypocząć. Jeżeli oznacza to brak treningów, to może tak właśnie dla Twojego organizmu będzie lepiej. Dwutygodniowy wyjazd to dobry moment na chwilowe roztrenowanie. Mięśnie się rozluźnią, organizm regeneruje. Po powrocie będzie Ci się jeszcze lepiej biegać.

Roztrenowanie jest polecane szczególnie wtedy, gdy przez cały rok intensywnie trenujesz i startujesz w zawodach. Jako taki mocno zaangażowany biegacz z pewnością wiesz, że prędzej, czy później musi przyjść czas tego roztrenowania. Może warto go zaplanować właśnie na czas wakacji?

Jak biegać podczas urlopu?

Jeżeli jednak:

  • w ciągu roku nie biegasz dużo, czy też intensywnie,
  • lub masz obawy, że robiąc sobie wolne podczas urlopu będzie Ci potem ciężko wrócić do regularnego biegania,
  • nie chcesz rezygnować z biegania,

to czytaj dalej.

II LEKKIE ROZBIEGANIA

Czas wakacji to świetna okazja do lekkich rozbiegań, szczególnie wtedy gdy pogoda jest upalna. Wtedy dla własnego zdrowia, lepiej jest zrezygnować z intensywniejszych treningów. Tak więc bieganie możesz potraktować, jak poranną „dobrą kawę” i rozgrzewkę przed dalszymi aktywnościami zaplanowanymi na dany dzień.

Trzeba też mieć na uwadze, że Twoi współtowarzysze podróży, rodzina mogą mieć inne oczekiwania wobec Ciebie i Twojego czasu. Zapewne będą chcieli, abyście ten czas spędzali przede wszystkim razem. Krótkie rozbiegania o poranku pomogą Ci utrzymać formę, a rodzinie Twoja nieobecność nie powinna za bardzo się dać we znaki. Szczególnie jeśli jeszcze będą słodko spać.

Ty natomiast będziesz mógł się cieszyć wschodem słońca i pięknymi widokami, które powinien zapewnić Ci wybrany pod urlop teren.

III ZAPLANUJ MNIEJ TRENINGÓW

Lekkie rozbiegania Cię nie satysfakcjonują i potrzebujesz czegoś intensywnego? Lub też nie możesz rezygnować z treningów, bo na jesień planujesz starty w zawodach?

W takim razie zrób swoje standardowe treningi. Jednakże robiąc plan treningowy na czas urlopu, miej na uwadze, że może być ciężko wykonać w tygodniu aż 5–6 treningów. Chociażby ze względu na swoich współtowarzyszy, czy też na łapiące Cię wakacyjne rozleniwienie (rano nie chce się wstawać, potem śniadanie, potem kawka, a potem jest już za ciepło na bieganie, wieczorem zaś lepiej napić się piwa i zrobić grilla). Nic się nie stanie jeśli w ciągu tych dwóch tygodni zaplanujesz i zrobisz tych treningów nieco mniej. Na przykład dwa czy trzy na tydzień. Lepiej zaplanować ich mniej niż więcej.

Dlaczego?

  • Wiedząc, że masz do wykonania tylko 2 treningi, Twoja motywacja do ich zrobienia będzie znacznie większa, niż gdybyś wiedział, że masz ich kilka,
  • Współpodróżnicy, którzy nie są takimi fanami biegania, jak Ty (jeśli nie są) nie będą zbyt zadowoleni, gdy prawie codziennie będziesz znikał na około 2 godziny, a potem wracał tak zmęczony, że nie będziesz miał już ochoty na atrakcje, które oni zaplanowali,
  • Gdy wykonasz te dwa treningi będziesz z siebie zadowolony, że udało Ci się wykonać nawet tak minimalny plan. Jeżeli jednak założysz 5–6 treningów w tygodniu, a potem wykonasz tylko 2, to nie będziesz odczuwał tej satysfakcji.

IV PRZEDE WSZYSTKIM PLANUJ

Od tego powinieneś właściwie zacząć.

Gdy już zdecydujesz przed wyjazdem, że nie przerywasz treningów, to zrób specjalny wakacyjny plan treningowy. Pisząc plan, miej na uwadze, że dzień urlopowy będzie wyglądał całkiem inaczej, niż ten normalny. Dlatego też zrób plan całego wakacyjnego czasu, wpisując pomiędzy różne atrakcje i punkty dnia swoje treningi.

Jeżeli jedziesz na urlop z rodziną czy ze znajomymi, którzy nie zamierzają biegać, to przedstaw im swój urlopowy plan biegowy. Oni również muszą zaakceptować ten plan.

Uważaj również, aby nie planować biegania, wtedy, gdy jest największe ryzyko, że jednak coś się przesunie, wypadnie, przeszkodzi i ostatecznie nie będziesz mógł go wykonać. Dlatego najpewniej będzie biegać z rana przed wszystkimi wakacyjnymi atrakcjami (a nie pomiędzy nimi). Wieczorem będzie Cię już kusić rozluźnienie, chłodne piwko czy też zapach kolacji.

V WYKORZYSTAJ INNY TEREN

Wyjeżdżasz z miasta na łono przyrody?

Wykorzystaj inny teren. Dzięki tej zmianie będzie Ci łatwiej znaleźć odpowiednią górkę do ćwiczenia podbiegów i zbiegów.

Jeżeli jedziesz nad morze, to wykorzystaj plażę. Bieganie na bosaka po plaży świetnie wzmocni Twoje stopy.

Obraz Michael de Groot z Pixabay 

Niezłym treningiem będzie również bieganie czy maszerowanie w wodzie. Stań w niej tak, by mieć zanurzone chociaż kolana. Im bardziej się zanurzysz, tym większy opór będziesz musiał pokonać. Zaangażujesz wtedy bardziej mięśnie głębokie, wymusisz lepszą pracę rąk. Uważaj jednak przy tym, aby utrzymywać ciało w pionie i nie pochylać się do przodu.

Spędzasz wakacje tam, gdzie króluje las?

W takim razie to będzie świetny czas na ćwiczenie biegów przełajowych. Przeskakuj przez krzaki, rowy, nie bój się wbiegnąć w błoto. Dzięki temu Twój organizm odpocznie od biegania po asfalcie, a Ty uruchomisz inny schemat ruchu, popracujesz innymi mięśniami i bardziej je zaangażujesz.

VI SPRÓBUJ CZEGOŚ INNEGO

Jeśli zamierzasz odpocząć od biegania, a mimo wszystko nie chcesz stracić formy, to zadbaj o inną aktywność fizyczną. Pływanie czy jazda na rowerze będzie świetną odskocznią od joggingu. W dodatku zaangażuje i wzmocni inne mięśnie. Podczas urlopu warto też zadbać o ogólne wzmocnienie ciała. Dlatego do swojej torby podróżnej zapakuj gumy do ćwiczeń czy taśmy do ćwiczeń typu TRX. Nie ważą one wiele, nie zajmują dużo miejsca i możesz z nimi ćwiczyć dosłownie wszędzie. Z nimi będziesz mógł wykonać ciekawy i kompleksowy trening wzmacniający. Sprawdź nasze propozycje na trening z gumami mini band dla biegacza.

Gdy zdecydujesz się na taką zmianę, to nie zapomnij również, że to wciąż trening. A każdy trening wymaga odpowiedniego planu. Dlatego też pływanie, jazdę na rowerze czy inne ćwiczenia wpisz w swój plan wakacyjnego dnia.

VII A MOŻE BY TAK OBÓZ BIEGOWY?

To jest świetne rozwiązanie wtedy, gdy:

  • spędzasz wakacje sam lub też Twoja połówka/rodzina/współpodróżnicy również biegają,
  • chcesz polepszyć swoją technikę biegową i być prowadzonym przez trenerów,
  • absolutnie nie chcesz robić przerwy od biegania,
  • potrzebujesz porządnej dawki motywacji,
  • chcesz poznać innych zapalonych biegaczy.

Obóz biegowy zapewni Ci dużo biegania. Na pewno znacznie poszerzysz swoją wiedzę w tym temacie. Poznasz wiele innych ćwiczeń, które powinien wykonywać biegacz. To będą wakacje, które nie tylko utrzymają Twoją formę, ale przede wszystkim znacznie ją poprawią.

VIII CIĄG DALSZY ZAWODÓW

Jesteś prawdziwym biegowym twardzielem?

Spróbuj letnich zawodów. Jest ich znacznie mniej niż na wiosnę czy też jesień, ale z pewnością wybierzesz jakieś wydarzenie dla siebie.

Podczas letnich zawodów nieraz będziesz musiał zmagać się z upałem. Dlatego koniecznie dowiedz się, jak biegać w upale.

Planujesz maraton na Mazurach, Suwałkach lub ultramaraton po górach?

Wybierz się tam na wakacje. Będziesz mógł trenować i przyzwyczajać się do terenu i trasy zawodów. Zaaklimatyzujesz się. Przed samym startem będziesz mógł się porządnie wyspać i odpocząć, ponieważ będziesz już od pewnego czasu na miejscu. A nie będziesz dopiero na dzień przez zawodami spędzał całego dnia w podróży, co jest bardzo męczące.

IX POZWÓL SOBIE NA MAŁE GRZESZKI

Życie biegacza to również odpowiednia dieta. Jeżeli chcesz, aby Twój organizm miał po treningu dostarczane odpowiednie składniki, tak abyś miał nową energię do biegania, to zapewne zwracasz dużą uwagę na to, co jesz.

O ile nie planujesz podczas urlopu zawodów, intensywnych treningów, to możesz sobie pozwolić na małe grzeszki jedzeniowe. W końcu każdy potrzebuje nieraz odskoczni od swoich nawyków żywieniowych. Wpływa to pozytywnie na psychikę i pozwala na wakacyjne odprężenie. Nie spinaj się więc, gdy towarzysze proponują na obiad pizzę, a na wieczór coś alkoholowego. W końcu to są wakacje i możesz odpocząć.

Boisz się odejść od swojej diety nawet na te kilkanaście dni, bo wiesz, że już do niej nie wrócisz?

W takim razie trzymaj ją również w trakcie wakacji. Natomiast wypisz parę „niezdrowych” rzeczy, które bardzo chcesz zjeść, a zwyczajnie sobie na to nie pozwalasz. Napisz, którego dnia zjesz każdą z tych rzeczy i w jakiej ilości. To pomoże Ci utrzymać dietę, a jednocześnie nieco od niej odpocząć.

A więc jak biegać na urlopie?

Przede wszystkim biegaj tak, jak to uprzednio zaplanowałeś. Jeżeli urlop to czas wypoczynku od biegania, to nie zmuszaj się do treningów.

Nie wyobrażasz sobie przerwy od biegania?

Nie przerywaj tego, a zaplanuj krótsze i lżejsze treningi lub też intensywne, jeśli o tym marzysz. Biegaj tak, by odpocząć, bo urlop ma Ci dodać energii na kolejne miesiące spędzone w pracy i na treningach. Szanuj również oczekiwania rodziny czy przyjaciół, którzy chcą spędzać ten czas z Tobą. W końcu to oni potem będą Cie dalej wspierać na Twojej biegowej drodze. Nie zraź ich więc do swojej pasji.