Jakie słuchawki do biegania wybrać? Czym kierować się przy doborze odpowiednich słuchawek?

Źle dobrane i dopasowane pod nas słuchawki do biegania mogą bardzo skutecznie popsuć całą przyjemność z treningu. To bardzo irytujące, gdy wciąż jedna z słuchawek Ci wypada, albo na zmianę: jedna i druga. Gdy uszy od nich po prostu bolą, lub też gdy muzykę zagłusza szum poruszającego się wraz z Tobą kabla, lub całych słuchawek.

Każdy też ma nieco inne preferencje co do słuchawek, dlatego też Tobie będzie pasowało co innego niż koledze, czy koleżance . Tu dowiesz się: jakie typy słuchawek nadają się do biegania, jakie są ich wady i zalety, oraz czym kierować się przy wyborze odpowiednich dla siebie słuchawek.

Jakie słuchawki do biegania?

Czym kierować się przy wyborze słuchawek do biegania?

Aby mniej więcej wiedzieć, czym masz się kierować przy wyborze odpowiednich dla Ciebie słuchawek do biegania, to musisz odpowiedzieć sobie na poniższe pytanie:

Co mi najbardziej przeszkadza w słuchawkach do biegania podczas treningu?

  • Poruszający się i ograniczający ruchy kabel,
  • Wypadające słuchawki,
  • Za mocne wygłuszenie,
  • Wysoka cena słuchawek,
  • Przesuwające się po głowie i ciężkie słuchawki nauszne.

Rodzaj słuchawek wybierzesz w zależności od tego, co Cię najbardziej irytuje w takich słuchawkach. Ponadto podczas kupna i tak powinieneś wziąć pod uwagę takie cechy słuchawek jak:

  • Waga – ciężkie zabudowane słuchawki nauszne, które gwarantują świetną jakość dźwięku, gdy siedzi się przed komputerem i ogląda film nie najlepiej się sprawdzą podczas biegania. Gdy będą wraz z Tobą skakać na głowie, lub tylko z lekka się poruszać to i tak szybko przyprawią o ból głowy czy karku. Ponadto sprawią, że będziesz miał nieodpowiednią, postawę: głowa będzie wysunięta do przodu, aby uchronić słuchawki przed spadnięciem i wspomóc się w ich noszeniu. Lekkie słuchawki przyczynią się do swobody wykonywanych ruchów i nie będą dodatkowym, nieergonomicznym obciążeniem podczas treningu.
  • Wodoodporność – Ważne jest, aby deszcz, czy nawet Twój pot nie zaszkodziły słuchawkom. Nie biegasz w deszczu? W takim razie odpowiedz sobie szczerze na pytanie, czy bardzo się pocisz? Jeżeli bardzo mało, to będziesz mógł pominąć tę kwestię.
  • Dodatkowe wzmocnienia zapobiegające wypadaniu z ucha – To co najbardziej irytuje wszystkich podczas biegania, to wypadające słuchawki. Całe szczęście istnieją na to rozwiązania. Będziesz musiał się tylko zastanowić, które będzie Ci bardziej odpowiadać.
  • Jakość dźwięku i stopień wygłuszenia otoczenia – wysoka jakość dźwięku zawsze w cenie. Wysokie wygłuszenie już nie za bardzo w szczególności podczas biegania na zewnątrz. Zwróć uwagę na to, że będziesz musiał słyszeć nadjeżdżający z tyłu rower, samochód, czy też innego biegacza, który usilnie próbuje Cię wyminąć. W końcu jesteś częścią ruchu drogowo – chodnikowego. Biegasz sam po lesie? I tak warto, abyś słyszał, czy nie goni Cię jakiś dziki pies, albo jeszcze coś innego. Po prostu: zbyt duże wygłuszenie stwarza dla Ciebie zagrożenie. Musisz w porę móc zareagować. Ponadto słuch niekiedy pomoże Ci utrzymać równowagę na wyboistej, kamienistej trasie.
  • Mikrofon i pilot – pozwolą Ci na wygodne odbieranie telefonów i sterowanie głośnością bez konieczności sięgania do komórki. Możesz w pełni kontynuować swój trening.

Jakie słuchawki do biegania wybrać? – rodzaje słuchawek i dodatkowe gadżety.

SŁUCHAWKI DOUSZNE

To takie, które są na poziomie wysokości małżowiny usznej, a więc dosyć płytko w uchu. Są niewielkie, lekkie i mają płaski kształt. Dla koneserów muzyki jakość dźwięku pozostawi nieco do życzenia (szczególnie te z niższej półki cenowej). Z drugiej zaś strony nie wygłuszają hałasu otoczenia. Bardzo łatwo też wypadają z ucha, więc warto kupować takie, które mają dodatkowe wsparcie, czy zauszniki, które zapobiegną ich ciągłemu wypadaniu. Dodatkowo decydując się na takie słuchawki warto przymierzyć parę modeli, aby dobrać te, które są odpowiednio wyprofilowane pod Twoje ucho, co dodatkowo je będzie utrzymywać podczas biegu na swoim miejscu.

Słuchawki douszne wybierz wtedy, gdy:

  • biegasz w terenie i nie możesz sobie pozwolić na dużą izolację od szumu otoczenia,
  • bolą Cię uszy od słuchawek dokanałowych, a równocześnie nie chcesz słuchawek nausznych,
  • masz szeroki kanał uszny (wtedy takie słuchawki lepiej się sprawdzają),
  • nie chcesz przeznaczać na nie dużo pieniędzy (zazwyczaj należą do tych tańszych słuchawek),

SŁUCHAWKI DOKANAŁOWE

Wchodzą one już do kanału usznego, przez co i lepiej się trzymają i o wiele bardziej wygłuszają. Dzięki temu będziesz odsłuchiwał muzykę o wiele ciszej niż robiłbyś to w słuchawkach dousznych. A więc chronisz swój słuch. Zakończone są nakładkami, których wielkość możesz dopasować do wielkości swojego kanału usznego. Tym samym możesz wybrać mniejsze nakładki, które będą mniej wygłuszać otoczenie, choć też gorzej będą się trzymać w uchu.

Słuchawki dokanałowe wybierz, gdy:

  • biegasz na bieżni w głośnej siłowni,
  • chcesz mieć lepszą jakość dźwięku,
  • chcesz móc odsłuchiwać ciszej muzykę, a wciąż mieć dobry jej odbiór.

SŁUCHAWKI NAUSZNE:

Bez wątpienia dają dobrą jakość dźwięku i wygłuszenie. Z drugiej zaś strony mają wątpliwą przydatność podczas biegania. Są ciężkie i będą przesuwały się po głowie i łatwo z niej spadały.

Całe szczęście na rynku znajdziesz też słuchawki z „pałąkiem”, który jest o wiele cieńszy, a słuchawki o wiele lżejsze od tradycyjnych słuchawek nausznych. Pałąk ten możesz mieć również dobrze oparty o szyję lub na głowie. Zależy to od tego, co będzie dla Ciebie wygodniejsze. Na pałąku tym będziesz miał zapewne również dostęp do obsługi telefonu, jak i słuchawek.

Wybierz słuchawki nauszne, gdy:

  • zależy Ci na dobrej jakości dźwięku,
  • biegasz w domu, na siłowni i możesz mieć dobre wygłuszenie,
  • wygodniejszy jest dla Ciebie pałąk oparty o głowę lub szyję, niż zauszniki i inne wsparcie w słuchawkach dousznych i dokanałowych.

Wybór odpowiedniego dla siebie rodzaju słuchawek to nie wszystko. Musisz wziąć też pod rozwagę poniższe dodatki i ulepszenia i postanowić co będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.

SŁUCHAWKI Z ZAUSZNIKAMI

Zauszniki to dodatkowe zabezpieczenie przed wypadaniem słuchawki dousznej / dokanałowej z ucha. Taki zausznik również musi być dopasowany do Twojego ucha. Nie może być za duży, ani za mały. Dlatego też kobiety powinny wybierać te, które zostały wyprodukowane z myślą o nich, aby zauszniki były odpowiednio mniejsze. Zwróć też uwagę, czy takie zauszniki nie spowodują u Ciebie obtarć. Jeśli masz wrażliwe te miejsca, to lepiej wybierz inne słuchawki z zabezpieczeniami.

SŁUCHAWKI Z ZABEZPIECZENIAMI

Mają dodatkowe zabezpieczenie, najczęściej w formie niewielkiego „haczyka”, który przytrzymuje słuchawkę w małżowinie usznej. Na ile dobrze się ono sprawdza? Tu musisz sam popróbować, czy lepiej będzie Ci odpowiadać tak niewielkie zabezpieczenie, czy może jednak warto postawić na zauszniki.

SŁUCHAWKI BEZPRZEWODOWE BLUETOOTH

Słuchawki do biegania bezprzewodowe
Słuchawki do biegania bezprzewodowe nie ograniczają Twoich ruchów poprzez plączący się kabel.

Nie mają kabla! Nie nie krępuje Twoich ruchów. Nie wyszarpiesz sobie przez przypadek nagle ruchem ręki słuchawki. To jest w nich najlepsze. Jeżeli irytuje Cię, gdy podczas biegania słyszysz w uchu każde najmniejsze uderzenie kabla o rękę, czy inną część twojego ciała, a może ubrania, to koniecznie rozważ zakup słuchawek bezprzewodowych. Oczywiście są one odpowiednio droższe. Natomiast możesz je już dostać od nieco, ponad 100 złotych.

Jak wyglądają?

Są to po prostu dwie małe słuchaweczki połączone tylko ze sobą nawzajem. Te najdroższe nie mają nawet tego połączenia. Po prostu wkładasz dwie takie małe pchełki do uszu, a na nich masz również „panel sterowania”. Jednak zdecydowana większość ma kabelek, lub „pałąk” łączący słuchawki ze sobą, gdzie też znajdują się odpowiednie przyciski do sterowania głośnością itp.

Słuchawki bezprzewodowe BT zasilane są na baterię i w zależności od modelu wytrzymuje ona ok 2-6 godzin. Także musisz przed biegać pamiętać o tym, aby bateria była naładowana. Niektórzy producenci wyszli jeszcze naprzeciw zapotrzebowaniom tworząc dla nich małe, lekkie pudełka, które odgrywają rolę powerbanku. Gdy planujesz dłuższy bieg niż żywotność baterii, a nie możesz się obejść bez muzyki, to zawsze możesz taki powerbank schować do plecaka biegowego, czy nerki (jeżeli Ci nie szkoda na niego przeznaczać miejsca).

Jak już nazwa pokazuje, łączność odbywa się za pomocą Bluetooth. Pozwolą Ci one łączyć się z telefonem, sterować łatwo muzyką i głośnością, a nawet odbieraniem telefonów.

SŁUCHAWKI Z PULSOMETREM

Niewygodnie jest Ci biegać z pasem napiersiowym, a chcesz robić trening w odpowiednim zakresie tętna? Spróbuj słuchawek z pulsometrem. Taki pulsometr najczęściej jest w słuchawkach bezprzewodowych z Bluetooth. Jest ich na rynku coraz więcej, co też oznacza, że są też coraz dokładniejsze i lepsze w pomiarach.

Wybierając dla siebie odpowiednie słuchawki przymierz choć parę z nich. Mając je w uszach, czy też na uszach poskacz z nimi, przebiegnij się i sprawdź, czy szybko stają się dla Ciebie niewyczuwalne, odpowiada Ci jakość dźwięku, nie wypadają z ucha, oraz czy mają funkcje i cechy, na których Ci zależy. Nie kieruj się tym co poleca Ci znajomy, póki sam tego nie wypróbujesz. Każdemu w końcu odpowiada co innego i za inną cenę.