Jakie muszą być buty do biegania po asfalcie?

Buty do biegania po mieście muszą odpowiednio amortyzować twardą nawierzchnię, być lekkie i giętkie. Mają chronić Twoje stawy przed bólem i kontuzją, a Ciebie samego przed poślizgnięciem, jeżeli biegasz w deszczu po mokrej nawierzchni. W tym artykule dowiesz się jakie mają być buty do biegania po asfalcie, aby zapewniały Ci najwyższy komfort treningu i bezpieczeństwo.

CZY WIESZ, ŻE…?

Biegając po tak twardych nawierzchniach, które amortyzują upadek stopy na podłoże tylko w niewielkim lub zerowym stopniu, Twoje mięśnie i stawy przyjmują powstałe drgania? To osłabia Twoje mięśnie, a Ty się szybciej męczysz, przez co będziesz miał trudność doprowadzić zaplanowaną jednostkę treningową do końca. Oczywiście te same drgania oddziałują na Twoje stawy. Tym samym możesz nie tylko nabawić się bólu stawów, co doprowadzić do ich kontuzji.

Dlatego warto poświęcić trochę czasu, aby dokształcić się w tym temacie, po czym wybrać odpowiednie buty biegowe.

Kiedy wybrać buty do biegania po asfalcie?

Mieszkasz w mieście, masz daleko do ścieżek terenowych i dlatego przeważnie biegasz po chodnikach, asfalcie, udeptanych ścieżkach w parku?

W takim razie wybierz właśnie buty, które mają odpowiednią bieżnie na asfalt.

Jesteś początkującym biegaczem. Wiesz, że na Twojej trasie będzie dominował asfalt, lecz masz również możliwość biegania w terenie i planujesz go często wykorzystywać?

Jeżeli teren, po którym zamierzasz biegać jest w miarę płaski i ubity, to asfaltówki równie dobrze się na nim sprawdzą. Dlatego wybierz buty do biegania na asfalt, w szczególności, że Twoje trasy w większości przypadków będą prowadzić poprzez chodniki i drogi, a w teren wybiegniesz tylko od czasu do czasu.

Gdy z czasem zwiększysz ilość wybiegów w teren i ścieżki te będą już mniej ubite, będzie dużo przewyższeń, to wtedy warto kupić drugą parę butów do biegów terenowych.

Na co zwracać uwagę wybierając buty do biegania po asfalcie?

Zasadniczo dobry, dopasowany do Ciebie but wyczujesz już przy pierwszym jego ubraniu na stopę. Włożyłeś pierwszy raz dany but i uwielbiasz to jak się dostosowuje do kształtu stopy i odpowiada Ci jego miękkość? W takim razie z dużym prawdopodobieństwem będzie to właśnie ten jedyny właściwy wybór. Jednakże za nim go kupisz zwróć uwagę również na poniższe rzeczy:

PODESZWA I AMORTYZACJA:

Podeszwa musi pracować wraz ze stopą. Dlatego ma być giętka i łatwo dać się wyginać. Sztywna podeszwa nie pozwoli na pełen zakres ruchu stopy, a w dodatku może się szybko zniszczyć.

Dodatkowo będzie wykonana z pianki, lub pianki i wkładek żelowych, które mają za zadanie amortyzować drgania wywołane siłą uderzenia nogi o powierzchnie. Pokrycie najbardziej zewnętrznej warstwy gumą pozwoli na zwiększenie jej odporności na ścieranie.

Podeszwa pokryta materiałem łatwo ścieralnym będzie miała o wiele krótszą żywotność. Szybko zrobi się w niej pęknięcie, czy dziura. Dodatkowo kiepskiej jakości pianka zapewni dyskomfort podczas biegania w trakcie deszczu. W chłodne i mokre dni stopa szybko będzie mokra, zmarznie i będzie narażona na obtarcia.

Buty do biegania po asfalcie powinny również zapewniać tzw. zwrot energii, czyli pomagać w wybijaniu się, być sprężyste. Służą do tego pianki i poduszki gazowe umiejscowione w okolicy pięty i śródstopia.

WIĄZANIE I WYSOKOŚĆ BUTA

Cholewka w miejscu stopy ma trzymać nogę. Jednakże, gdy będzie ona zbyt wysoka, źle wyprofilowana i z materiału, po którym stopa będzie się ślizgać, to Twój trening nie będzie komfortowy, ponieważ nabawisz się obtarć. Zła cholewka i wysokie wiązanie mogą się również przyczynić do niepożądanego unieruchomienia stopy.

CHOLEWKA:

Materiał cholewki ma być wykonany z siateczki, która umożliwi przepływ powietrza i „oddychanie” stopie. Zapewni również odpływ wody, która wedrze się do środka po w biegnięciu w kałużę. Uważaj jednak: zbyt cienka i super przewiewna siateczka może i nada się doskonale na upały, lecz nie tylko może szybko się w niej zrobić dziura w miejscu palca, ale również nie nada się, gdy nadejdzie jesień i temperatura spadnie do 10 stopni. Wtedy będzie Ci w niej zimno.

Ponadto ma być ona elastyczna, tak by dopasowała się do Twojego kształtu stopy.

ODPOWIEDNIE PODBICIE:

Jeżeli Twoja stopa ma wysokie podbicie, to wybierz buty o zakrzywionym kształcie, których podeszwa będzie elastyczna. Do podbicia niskiego będziesz potrzebował sztywniejszych i nieraz cięższych butów, które mają specjalne systemy podtrzymujące.

Dodatkowo:

  • jeżeli podczas biegu / chodu dużą część nacisku przyjmuje wewnętrzna strona Twojej stopy, a więc biegasz całą szerokością stopy, to Twoje buty powinny być dodatkowo wzmocnione i nieco wyższe po tej wewnętrznej stronie.
  • Gdy ciężar ciała rozkłada się równomiernie (a więc i prawidłowo), to wybierz buty, które będą amortyzować i nie będą miały stabilizatorów.
  • Twoja stopa wykrzywia się do zewnątrz? Czyli należysz do tej mniejszej grupy osób. Twoje obuwie, a właściwie jego podeszwa powinna być wzmocniona od zewnętrznej strony z bardzo dobrą amortyzacją.

Jak sprawdzić, w którą stronę zakrzywia się moja stopa?

Połóż kartkę papieru na podłodze. Następnie umieść na niej mokrą stopę i zrób odcisk.

Jeżeli stopa na odcisku wydaje się być szeroka – pięta łączy się z małym palcem, jak i dużym palcem, to znaczy, że jesteś pronatorem czyli stawiasz stopę do wewnątrz.

Gdy jednak stopa łączy się poprzez odcisk z małym palcem, ale nie łączy się z dużym, stopa jest wąska, odcisk wydaje się być wygryziony i przypomina półksiężyc, to oznacza, że jesteś supinatorem i kładziesz nacisk na zewnątrz. Wynik pomiędzy jest dla osób neutralnych.

ROZMIAR BUTÓW

Jeżeli chcesz kupić buty w sklepie stacjonarnym, to przymierzaj różne modele dopiero na wieczór. Wtedy Twoja stopa jest na większa, ponieważ ma za sobą cały dzień chodzenia. Właśnie taka stopa będzie rozmiarem zbliżona do stopy, która biega i wraz z treningiem puchnie i się powiększa. Dodatkowo wybierz o pół, a nawet rozmiar większe buty, ponieważ podczas długich biegów Twoje palce muszą mieć miejsce (pomimo puchnięcia) i nie mogą być uciskane. But, który uciska podczas biegu, to nie tylko gwarancja obtarć. W ten sposób możesz zaszkodzić swoim paznokciom. W skrajnym przypadku jeden taki trening w przyciasnych butach może kosztować Cię odciśnięty paznokieć, który potem będzie schodził i odrastał. To zaś będzie oznaczało utrudnione treningi przez wiele miesięcy.

PAMIĘTAJ: buty do biegania po asfalcie nie mogą mieć agresywnej bieżni, muszą być szybkie, lekkie i giętkie, oraz zapewniać dobrą amortyzację,a przede wszystkim wysoki komfort biegu.