Jak wybrać dobre buty do biegania – 8 zasad, które musisz poznać

Wybierasz się do sklepu po nowe, lub w ogóle pierwsze buty do biegania? Ciekawe, czy jesteś na to dobrze przygotowany? Dobre buty do biegania kupisz tylko wtedy, gdy będziesz wiedział na co zwrócić uwagę i uprzednio dowiesz się o swojej stopie tych paru rzeczy, które są opisane poniżej. Czytając ten artykuł dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć, aby wybrać odpowiednie dla siebie buty do biegania. Poznaj te 8 zasad i śmiało ruszaj do sklepu.

8 zasad jak wybrać buty do biegania

Najlepiej będzie, jeżeli już w trakcie czytania wykonasz to, co podpowiadają Ci te wskazówki. W ten sposób dobrze się przygotujesz na czekający Cię wybór i od razu będziesz mógł biec po swoje nowe buty.

I WYBIERZ SIĘ DO SKLEPU PO POŁUDNIU.

Skoro planujesz zakup w sklepie stacjonarnym i chcesz zaplanować dzień i godzinę takiego wypadu, to musisz wziąć pod uwagę tę bardzo ważną rzecz. Im bliżej godzin tych późno-popołudniowych i wieczornych, tym szerszą masz stopę.

Tak to już jest, że w ciągu całego dnia, podczas którego niejednokrotnie jesteś zabiegany, Twoja stopnie puchnie. Ma to olbrzymie znaczenie w doborze buta, nawet jeżeli zamierzasz biegać zawsze o poranku. Podczas treningu, Twoja stopa również puchnie. Najlepiej o tym wiedzą maratończycy. Tak więc wyznacznikiem doboru dobrych butów do biegania będzie to, czy weźmiesz pod uwagę dobowe, jak i treningowe zmiany szerokości stopy. Dlatego koniecznie wybierz się na przymiarki w godzinach popołudniowych.

II PRZYGOTUJ SIĘ NA WIĘKSZY ROZMIAR.

Ta zasada wynika poniekąd z pierwszej. Na popołudniową stopę z pewnością wygodnie będzie Ci dobrać nieco większy but. Jednakże co innego jeszcze ma tu znaczenie. Podczas treningu Twoja stopa w bucie pracuje i musi mieć miejsce na tą pracę, oraz na puchnięcie, które na pewno wystąpi podczas intensywnego, czy dłuższego biegu.

Jak dobrać buty do biegania – rozmiar?

Powinieneś kupić buty o rozmiar, a nawet 1,5 rozmiaru większe niż te, w których chodzisz na co dzień. Oznacza to, że pomiędzy dużym paluchem, a czubkiem buta powinieneś mieć wolną przestrzeń o długości od 5 mm do 10 mm. Jest również zasada, która mówi, że odległość ta powinna wynosić tyle, ile wynosi szerokość Twojego dużego palca u nogi.

To ma Cię ochronić przed sinymi i schodzącymi paznokciami. Bieganie w butach, które są idealnie dopasowane do rozmiaru stopy może wykluczyć Cię z biegania na bardzo długi czas i to już po pierwszym treningu.

III WEŹ ZE SOBĄ ODPOWIEDNIE SKARPETY.

Wybierając się do sklepu z butami do biegania zabierz skarpetki, w których zamierzasz biegać. Najlepiej aby były to skarpetki z materiału technicznego, które będą odprowadzać wilgoć na zewnątrz. Jeżeli takowych nie masz z pewnością będziesz mógł je również zakupić w tym samym sklepie co buty i od razu prowadzić przymiarki właśnie na tych skarpetkach. Przymierzanie butów w innych skarpetkach niż w tych, których chcesz trenować może spowodować, że ostatecznie źle dobierzesz but.

Jeżeli dalej nie rozmiesz, dlaczego to ma takie znacznie, to wyobraź sobie kobietę, która chcąc kupić wygodne szpilki wybiera się na przymiarkę w grubych bawełnianych skarpetach. Wiadomo, że wtedy źle dobierze but. Nie wspominając już o tym, że będzie to śmiesznie wyglądać.

IV WEŹ POD UWAGĘ TO, CZY BIEGASZ Z PIĘTY, CZY ZE ŚRÓDSTOPIA.

W zależności od tego, czy lądujesz na stopie, czy na śródstopiu będziesz potrzebował nieco inaczej skonstruowanego buta, aby Ci ułatwić bieg, a zasadniczo wybijanie.

Jeżeli biegając lądujesz na śródstopiu powinieneś szukać butów, który mają mały drop. A więc mają niewielką różnicę wysokości pomiędzy piętą, a palcami.

Jednakże jeżeli lądujesz na pięcie, to w tej części będziesz potrzebował większej amortyzacji, co oznacza, że ten drop będzie większy i widoczny gołym okiem.

V UZGODNIJ JAKI MASZ TYP STOPY.

But, w szczególności ten do biegania po asfalcie, musi być dopasowany do typu Twojej stopy.

Co to oznacza?

Aby to wytłumaczyć potrzeba troszkę się wdrożyć w teorię.

Czy wiesz, że każda stopa pronuje?

I jest to normalne. A oznacza to, że podczas lądowania i przetaczania aż do wybicia, stopa się skręca. I każdy robi to nieco inaczej. Idealnie jest wtedy, gdy stopa skręca się o 15 stopni do wewnątrz. Wtedy wszystko jest ok, nie jesteś narażony na związane z tym kontuzje. Jeżeli jednak Twoja stopa wykonuje zbyt duży ruch do wewnątrz, lub na zewnątrz, to wtedy musisz na to zwrócić większą uwagę. Związku z tym zagadnieniem wyróżnia się dwa terminy:

  • Supinacja – jest wtedy, gdy opadając na stopę cały ciężar przejmuje najbardziej zewnętrzna strona pięty, ponieważ stopa nie skręca się odpowiednio do wewnątrz. Jeżeli jesteś supinatorem, to znaczy, że podczas biegania brakuje Ci amortyzacji, przez co ucierpi dolna część Twojej kończyny.
  • Nadpronacja – to jest sytuacja przeciwna do opisanej powyżej. Stopa pronuje za mocno i następuje mocny skręt do wewnątrz. Przez co Ty do wybijania się w głównej mierze używasz dużego palca u nogi.

Z nadpronacją i supinacją związane jest również pojęcie stopy o wysokim i niskim podbiciu. Nadpronatorzy zazwyczaj mają niskie podbicie stopy, a wręcz mogą mieć płaskostopie. Supinatorzy wręcz przeciwnie. Ich stopa ma wysokie podbicie.

Jak spradzić, czy się jest nadpronatorem, czy supinatorem?

Krok I: TEST WODNY:

Ilustracja przedstawia kolejno stopy: neutralną, supinującą i nadpronującą.

Na początku zrób test wodny. On Ci wskaże jaki masz typ podbicia. Jest banalnie prosty. Wystarczy mokrą stopę położyć na kartce papieru. Powstały odcisk powie Ci jaki masz typ stopy:

  • mokry odcisk wygląda jak cienki rogal księżyca? To oznacza, że masz wysokie podbicie i jesteś supinatorem.
  • Jeżeli zaś odcisk ten ukazuje szeroką stopę tzn, że jesteś nadpronatorem.

Krok II : OBEJRZYJ SWOJE STARE BUTY:

Najlepiej te biegowe.

  • Przyjrzyj się tyłom buta. Jeżeli opadają one nieco do wewnątrz, a więc podeszwa po wewnętrznej stronie jest bardziej starta niż zewnętrzna, to będzie oznaką to nadpronacji. Supinacja będzie wtedy, gdy to ta zewnętrzna krawędź będzie bardziej starta.
  • Nadpronatorzy będą również ścierać intensywnie miejsca dużego palca u stopy, a także pięte. Tak więc obejrzyj, jak wygląda podeszwa w tym miejscu na zewnątrz, jak i wewnątrz.

Buty dla pronatorów:

Jeżeli już ustaliłeś, że nadpronujesz to musisz dobrać odpowiednie buty, które będą:

  • stabilizować stopę,
  • kontrolować ruch stopy,
  • podnosić nieco wewnętrzną krawędź stopy do góry.

Buty dla supinatorów:

  • Muszą mieć dobrą amortyzację, aby zmniejszyć odczucie siły uderzenia stopy o ziemię.
  • Bardzo często będą pasować buty neutralne właśnie z dodatkową dawką amortyzacji.

VI DOBIERZ BUT POD TWOJĄ TRASĘ.

Asfalt, lasy, błoto, góry – każda z tych tras wymaga nieco innego obuwia, które przede wszystkim charakteryzuje się innym bieżnikiem. Tak więc:

Buty do biegania po asfalcie, ubitych szerokich leśnych drogach, i innych ubitych, twardych trasach terenowych :

  • Bardzo ważna jest odpowiednia amortyzacja. Właśnie te buty będą musiały mieć ją największą. Dlatego często podeszwa będzie wykonana z pianki i wkładek żelowych,
  • podeszwa musi być giętka i pracować wraz ze stopą,
  • również pożądaną cechą jest sprężystość, które będzie ułatwiać wybijanie się na twardym podłożu,
  • materiał cholewki ma być z siateczki, która zapewni odpowiedni przewiew i zapobiegnie poceniu się stopy,
  • w tych butach bardzo ważne jest określenie typu stopy. Znajdziesz tu modele ze wzmocnieniami dla pronatorów i z dodatkową amortyzacją dla supinatorów,

Buty do biegania po górach:

Oczywiście góry są różne. Natomiast w tym akapicie chodzi o trasy skaliste z kamieniami, które znajdziesz w Sudetach, czy też Tatrach.

  • Przody cholewki mają być wzmocnione, aby zapobiec obiciom palców po spotkaniu z kamieniem i wydłużyć żywotność buta,
  • sam materiał cholewki jest również wykonany z solidniejszego materiału niż w butach szosowych,
  • podeszwa będzie cięższa i sztywniejsza niż w butach do asfaltu, a nawet w butach do terenu grząskiego,
  • by bieżnik zapewnił odpowiednio duże tarcie pomiędzy butem, a skałami (które nieraz są śliskie) musi mieć w miarę gęsto rozłożone klocki o dużej średnicy. Elementy te jednak nie mogą być za bardzo wystające.

Buty do błota, podeszczowych ścieżek, śniegu, leśnego poszycia:

Buty do biegania po błocie sprawdzą się również na miękkiej, leśnej ściółce.

Śliskie, zabłocone trasy z podbiegami i zbiegami znajdziesz między innymi w Beskidach i w Bieszczadach:

  • Podeszwa ma być miękka i elastyczna,
  • na bieżniku znajdują się wysokie klocki o małej średnicy, które są luźno rozmieszczone. Dzięki temu but dobrze wbija się w mokry teren, zapewnia stabilność i zapobiega ślizganiu się,
  • buty z membraną będą dobrym wyjściem jeżeli zamierzasz biegać po śniegu, lub w kałużach, czy po błocie. Zapobiegną dostawaniu się wilgoci do środka.

Jeżeli jesteś początkujący i nie zamierzasz biegać po ściśle określonych trasach (Tatry, Bieszczady, czy też wydmy)?

Wiesz, że Twoje ścieżki biegowe mogą być różnorodne i na swojej drodze spotkasz zarówno skały, jak i błoto, a również dużo asfaltu?

Poszukaj butów o jak najbardziej uniwersalnym bieżniku. Obecnie jest ich na rynku całkiem sporo.

VII TWOJA WAGA MA ZNACZENIE.

Osoby z dużą wagą / nadwagą powinny się skupić na amortyzacji, która dla nich powinna być nieco większa, aby odpowiednio odciążać stawy, jak i kręgosłup.

VIII OCEŃ, JAK STOPA ZACHOWUJE SIĘ W BUCIE.

Jesteś już w sklepie i robisz pierwsze przymiarki? Zwróć uwagę na to, jak stopa się zachowuje w danym modelu. Zasadniczo stopa powinna być dobrze trzymana przez but, a więc:

  • nie może ruszać się w bucie,
  • pięta ma być mocno trzymana przez zapiętek,
  • a luz ma być odczuwalny tylko w czubie buta,
  • cholewka nie może być pomarszczona i ma ściśle opinać stopę (jednakże też nie za bardzo).

Mając dane buty na nodze zrób małą przebieżkę, poskacz. Oceń, czy stopa nie lata na boki, czy jest dobrze trzymana. Przymierz choć klika par.

NA KONIEC ZASADA IX

Na koniec jest jeszcze jedna, bardzo ważna rzecz, o której musisz wiedzieć. Gdy po włożeniu danego buta, jest Ci przyjemnie, komfortowo, miękko i czujesz, że to jest wymarzony but, to na 90% będzie to Twój but!

Już z początku coś Ci nie pasuje w bucie?

Lepiej go odstaw. Jest zbyt duże prawdopodobieństwo, że to „coś” nie zniknie podczas biegania, a but się nie dopasuje.