Jakie mięśnie pracują podczas biegania – to każdy biegacz powinien wiedzieć

Łydki, uda, nieraz brzuch – na pewno wiesz, że te właśnie mięśnie są angażowane podczas biegania, ponieważ nieraz po intensywnym treningu dają się we znaki. Ale które dokładnie mięśnie pracują podczas biegania i za co są odpowiedzialne?

W tym artykule zapoznasz się z mechanizmem uruchamianym podczas biegania. Będąc świadomym tego, co się dzieje z Twoim ciałem podczas biegania, będziesz mógł poprawiać swoją technikę biegu, oraz biegać coraz lepiej, dalej, szybciej, a co najważniejsze – bezpiecznie.

Jakie mięśnie pracują podczas biegania?
Podczas prawidłowego technicznie biegania pracuje całe Twoje ciało.

Jakie mięśnie pracują podczas biegania? – mięśnie nóg, brzucha i ramion.

MIĘŚNIE NÓG:

Zdecydowanie pełnią tu najważniejszą rolę. A więc które mięśnie nóg pracują podczas biegu, oraz za co są odpowiedzialne?

Łydki

  • Trójgłowy łydki – uruchamia się wtedy, gdy jedna ze stóp jest oparta na podłożu (tzw. faza podporu) i przygotowuje się do wybicia. Jego rozluźnienie następuje w fazie lotu, czyli wtedy gdy obie nogi są w powietrzu i zaraz nastąpi zetknięcie drugiej stopu z powierzchnią.

Uda – to mięśnie, które nadają biegaczowi szybkość i pomagają przemierzać odległość.

  • Dwugłowy uda i inne mięśnie tyłu uda– tak, jak trójgłowy łydki jest skurczony w fazie podporu. Jednakże pracuje równie mocno podczas fazy lotu razem z mięśniem prostym uda. Mięśnie te odpowiedzialne są za zginanie stawu kolanowego, jak i prostowanie stawu biodrowego, oraz za przyśpieszanie.
  • Czworogłowy uda – prostuje nogę w kolanie. Czyli pracuje podczas wybicia danej nogi. Ma za zadanie stabilizować kolano, oraz amortyzować wstrząsy w momencie zetknięcia się stopy z ziemią. Kurczy się również podczas wyhamowywania. Dlatego też przód uda poczujesz m.in. zbiegając z górki.

Pośladki – mięśnie pośladkowe włączają się głównie podczas fazy lotu. Jeżeli chcesz je bardziej zaangażować to biegaj pod górkę lub do tyłu.

Stopy – Zapewniają stabilizację, amortyzują i absorbują duże obciążenia. Gdy stopa jest w fazie podporu i szykuje się do wybicia napina się rozcięgno podeszwowe.

MIĘSIEŃ BIODROWO LĘDŹWIOWY:

Jest napięty w fazie podporu i pełni funkcje zginania stawu biodrowego. Wynosi do przodu miednice podczas wybijania się, gdy goleń idzie do tyłu. Pracuje również w momencie kiedy unosisz udo i stawiasz nogę do przodu, a potem ją opuszczasz.

MIĘŚNIE BRZUCHA

Mięsień prosty brzucha – podczas biegu powinien być napięty i utrzymywać sylwetkę w pionie.

Mięśnie skośne brzucha – podczas biegania skręcasz tułowiem. Jest to poniekąd wywołane ruchem wahadłowym rąk i nóg, a sam skręt jest dla Ciebie niezauważalny. Natomiast podczas tego ruchu pracują mięśnie skośne brzucha.

Mięśnie brzucha pracują równie mocno, szczególnie podczas intensywnego biegu, gdy jest zwiększone zapotrzebowanie na tlen. W końcu jest to również mięsień oddechowy, więc nic dziwnego, że po szybkim biegu może Cie boleć brzuch.

MIĘŚNIE RĄK

Ręce podczas biegu są jak wahadła zsynchronizowane razem z nogami i pomagają napędzać ciało do biegu. Jeżeli staniesz prosto i zaczniesz energicznie poruszać rękami, tak jak podczas biegu, to zauważysz, że pięty nieco się odrywają od ziemi. Dlatego spełniają one bardzo ważną rolę, ponieważ ich ruch pozwala znacznie zmniejszyć wysiłek wkładany w trening, który tym samym staje się poprawny pod względem technicznym. Szczególnie mocno angażuje się mięsień naramienny większy i mniejszy.

Jakie mięśnie pracują podczas biegania na bieżni?

Zasadniczo ruch wykonywany na bieżni angażuje te same mięśnie. Pamiętaj – podczas biegu nie trzymaj rąk na uchwytach bieżni. Pozwól, aby pracowało całe Twoje ciało w sposób naturalny i prawidłowy.

Na niektórych bieżniach możesz również biegać do tyłu, czy też zwiększać nachylenie bieżni, a to zaś bardziej zaangażuje Twoje pośladki, jak i łydki.

Jakie mięśnie pracują podczas biegu? – Podsumowanie

Jak więc widzisz podczas treningu biegowego uruchamiasz bardzo dużo mięśni – można by rzec, że pracuje całe ciało. Należy podkreślić, że bieganie nie spala tychże mięśni, ani ich bardzo nie rozbudowuje. Jogging pozwoli Ci spalić tłuszcz, a tym samym ładnie odsłonić Twoje mięśnie.

Jeżeli jesteś nastawiony na budowanie masy, to unikaj długich biegów, takich jak maraton. Nie będzie on sprzyjał budowaniu masy mięśniowej. Jednakże krótsze przebieżki będą dobre, dla równomiernego rozwoju aparatu ruchu.

Jeżeli, praca któregoś mięśnia jest zaburzona, czy też nie jest on w sposób odpowiedni angażowany, to trening może doprowadzić do kontuzji, lub pojawiających się bólów w „dziwnych” miejscach.