Czy można biegać codziennie? – Przeczytaj zanim zaczniesz codziennie biegać .

Za nim zaczniesz codziennie biegać musisz dowiedzieć się tych paru rzeczy, które uchronią Cię przed złym samopoczuciem, przemęczeniem, a nawet kontuzji. Nałożenie na siebie takiego reżimu nieraz ma złe skutki. Oczywiście jest też wiele zalet takiego postanowienia.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kto może codziennie biegać,
  • kiedy nie należy biegać codziennie,
  • jak należy to robić,
  • jakie są wady i zalety codziennego biegania,

Aż na końcu zaproponujemy Ci wyzwanie, od którego warto rozpocząć taki reżim treningowy, by zobaczyć, jak się będziesz z nim czuł.

Czy można biegać codziennie?
Codzienne bieganie będzie od Ciebie wymagało dużej determinacji.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: „Czy można biegać codziennie?”. Wszystko zależy od osoby, która chce to robić, od tego w jaki sposób będzie to robić, od jej sposobu żywienia i wielu innych czynników.

Jesteś osobą początkującą? Pewnego pięknego dnia postanawiasz, że zaczniesz biegać i że najlepiej być twardym w swoim postanowieniu, tak więc będziesz to robić codziennie?

Poczekaj!

Najpierw dowiedz się…

Dla kogo jest codzienne bieganie?

Nie zaleca się codziennego biegania osobom początkującym, ponieważ jeszcze nie znają swoich możliwości, a organizm nie jest przystosowany do takiego wysiłku. Szybko może dojść do przeciążenia organizmu, który potrzebuje przecież czasu na regenerację, a nawet do kontuzji.

Zatem kiedy możesz biegać codziennie?

  • Po roku wstępnego treningu, podczas którego wykonałeś dużo truchtów, ćwiczeń sprawnościowych przygotowujących aparat ruchu do większego wysiłku, oraz krótkie interwały.
  • Jeżeli znasz swoje możliwości, wiesz kiedy odpuścić i nie będziesz się czuł z tym źle, gdy nie pójdziesz biegać np. podczas choroby.
  • Wiesz jak dostosować intensywność treningu do samopoczucia danego dnia.
  • Gdy jesteś wyspany i możesz normalnie przesypiać noce, masz również czas na odpoczynek w ciągu tygodnia i zdrowo się odżywiasz.
  • Jeśli zamierzasz trenować pod okiem trenera.
  • Masz określony okres czasu, podczas którego będziesz codziennie trenował. Na przykład: chcesz biegać codziennie na 4-6 tygodni przed startem np. w ultramaratonie.

Nie biegaj codziennie wtedy, gdy:

  • Nie masz czasu w tygodniu na odpoczynek,
  • nie przesypiasz nocy i jesteś notorycznie nie wyspany (dotyczy szczególnie matek małych dzieci 🙂 ),
  • odżywiasz się nieregularnie i niezdrowo,
  • masz dużo obowiązków, przy których towarzyszy Ci spory stres i nie masz czasu na regenerację,
  • jesteś chory, lub badania krwi wykazały, że masz np.: anemię,.

Codzienne bieganie – Od czego zacząć i jak to robić?

Jeśli już wiesz, że możesz co dzień wychodzić na trening biegowy i chcesz to robić, to zapoznaj się z poniższymi punktami:

JASNO OKREŚLI SWÓJ CEL – abyś wiedział dokąd dążysz w swoich treningach i jaki ma być efekt końcowy. Warto również zrobić odpowiednie pomiary przed rozpoczęciem treningów. Jeżeli chcesz schudnąć, to zmierz się w pasie, biodrach, zważ się. Zanotuj to sobie, a po paru tygodniach ponownie zrób pomiary i zobacz, jak zmienia się Twoje ciało. Przygotuj również kalendarz, w którym będziesz odhaczał codzienny trening – będzie Cię to dodatkowo motywować.

ZRÓB BADANIA LEKARSKIE – szczególnie badania krwi, które będziesz potem regularnie powtarzał. Bowiem codzienny duży wysiłek, a przy tym zła dieta może doprowadzić m.in. do anemii.

DAJ SOBIE KONKRETNY TERMIN – jeżeli nie określisz, jak długo chcesz wytrwać w takim postanowieniu szybko się zniechęcisz i poczujesz się zmęczony. Wyzwanie codziennego biegania najlepiej wykonywać nie dłużej jak przez 4-6 tygodni.

ZRÓB PLAN TRENINGOWY– Zaplanuj kiedy wyjdziesz pobiegać, aby odpocząć, a kiedy po to, aby zrobić bardziej intensywny trening, podczas którego będziesz chciał robić interwały, czy też inne ćwiczenia.

KONSULTUJ SIĘ Z TRENEREM PERSONALNYM – szczególnie wtedy, gdy przygotowujesz się do startu w jakiś zawodach. Trener będzie w stanie obiektywnie ocenić zasadność codziennego biegania w Twoim przypadku. Podpowie też na co masz zwrócić uwagę, co poprawić, jak długo wykonywać taki trening, jak intensywnie, albo jakie ćwiczenia relaksacyjne powinieneś wdrożyć, aby Twój organizm mógł się odpowiednio regenerować. Ułoży Ci też odpowiedni plan treningowy.

WYBIERZ SPRAWDZONE BUTY – Podejmując się takiego wyzwania, wybierz buty do biegania, w których najlepiej Ci się biega. Absolutnie nie biegaj w nowych butach. Mogą Ci się porobić pęcherze, co utrudni wytrwanie w postanowieniu.

RÓB NOTATKI – codziennie zapisuj jakie miałeś samopoczucie, gdy wychodziłeś biegać, oraz jak się czułeś już po wykonanym treningu. Możesz też wypisywać co było największą przeszkodą w wyjściu oraz jak ją pokonałeś. Te zapiski nie tylko będą Cię później motywować, ale także pomogą Ci wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Zalety i wady codziennego biegania:

ZALETY:

  • Codzienny spokojny bieg wzmocni Twój aparat ruchu,
  • organizm się przygotowuje do pracy na większych obciążeniach,
  • będziesz bardziej wyluzowany, odstresowany, miał lepsze samopoczucie,
  • mózg będzie lepiej dotleniony i będzie lepiej pracował (dostrzeżesz to szczególnie wtedy, gdy będziesz biegał przed pracą umysłową),
  • będziesz ćwiczył siłę woli,
  • codzienne bieganie to również trening siły charakteru,
  • sprawdzisz swoją determinację i motywację,
  • nauczysz się konsekwencji w działaniu,
  • spalisz kalorie i zredukujesz swoją wagę, tym samym odsłonią się mięśnie np. brzucha.

Powyżej wypisane zalety i efekty uzyskasz również biegając regularnie np. 4-5 razy w tygodniu. Pewne natomiast jest, że jogging każdego dnia bardzo wzmocni siłę woli i charakteru. Pewnie nieraz będziesz musiał biegać w deszczu i innych niesprzyjających warunkach atmosferycznych i nie tylko. Warto, abyś był na to gotowy.

WADY:

  • Możesz wpaść w negatywne uzależnienie od biegania. Gdy choć raz nie pójdziesz biegać będziesz się z tym źle czuł i uważał, że dzień jest stracony,
  • organizm nie ma wystarczająco dużo czasu na regenerację. Może być też przemęczony, a wtedy łatwo ulegnie kontuzji,
  • przemęczenie przyczyni się do spadku formy, zamiast do jej wzrostu.

Dlatego też trzeba słuchać swego ciała i żyć z nim w zgodzie. Lepiej nie raz odpuścić bieganie przez kilka dni, niż potem leczyć kontuzje przez kilka miesięcy.

Na początku spróbuj tego wyzwania: Codzienne bieganie po 30 minut przez 2 tygodnie.

Wyzwania podejmij się wtedy, gdy nie jesteś już osobą początkującą i spełniasz inne podpunkty z akapitu: „ Dla kogo jest codzienne bieganie”.

Na pewno nie będzie łatwo. Biegaj codziennie w spokojnym tempie 2 km lub po 30 minut. Bieg traktuj, jak odpoczynek po całym dniu, czy też jako dobry początek dnia. Po dwóch tygodniach będziesz już mógł odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy można biegać codziennie? Zobaczysz, czy taka częstotliwość Ci odpowiada, czy masz czas na odpoczynek, a Twój organizm potrafi się szybko regenerować. Jeżeli uznasz, że ma to pozytywny wpływ na Twój organizm i nie czujesz się przeciążony, to przedłuż wyzwanie do miesiąca. Po tym okresie należy zrobić sobie przerwę i odpocząć.

I pamiętaj: najważniejsze jest Twoje zdrowie, oraz rodzina, dla której nieraz warto odpuścić biegowe wyjście.