Co daje regularne bieganie – Oto 10 największych zalet biegania.

Wiele możesz zyskać biegając regularnie. I trzeba tu podkreślić te słowo klucz: regularnie. Oznacza to, że trenując minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut możesz bardzo szybko zauważyć wszystkie te poniżej wypisane zalety. Dodatkowo od Twojego wieku, płci, diety, oraz intensywności i częstotliwości treningów zależy również to, jak szybko zaczną one Ciebie dotyczyć i w jakim stopniu.

Teraz jednak przejdźmy już do największych zalet biegania. A więc..

Co daje regularne bieganie?

I. Zdobędziesz ciało, które z chęcią pokażesz na plaży.

Zapewne doskonale wiesz, że chcąc schudnąć warto zacząć biegać. To nie tajemnica. Jest to jeden z powodów, dla którego wielu ludzi już zaczęło biegać. To jeden z tych sportów, który pozwala Ci spalić więcej kcal podczas godzinnego treningu, niż inne dyscypliny. Tak więc, godzina:

  • biegu – pozwala spalić 690-900 kcal,
  • boksu – 560 kcal,
  • pływania – ok 470 kcal,
  • robienia brzuszków – 400 kcal,
  • jazdy na rowerze – to 300-400 kcal.

Dodając do tego interwały przyśpieszysz nie tylko swój metabolizm, ale również będziesz spalał kalorie nawet już po zakończonym treningu. Dzięki temu nie tylko pozbędziesz się oponki z brzucha i tłuszczyku z innych części ciała, ale również będziesz mógł odsłonić swoje mięśnie, które ładnie się wyrzeźbią jeżeli dodasz do biegowej rutyny również nieco treningu siłowego.

Zaprzyjaźniając się z bieganiem na lata będziesz zapobiegał powstawaniu otyłości w przyszłości.

II. Poczujesz się o wiele lepiej i pożegnasz się z stresem.

Mowa tu o samopoczuciu. Można nawet spotkać się z opiniami, że bieganie jest lekiem psychotropowym, ponieważ zapobiega powstawaniu depresji i może pomóc osobom, które już cierpią na tę chorobę. O ile samo bieganie może nie wystarczyć do wyleczenia depresji, to jednak uzupełnienie odpowiedniego leczenia bieganiem może przyśpieszyć powrót do zdrowia i lepszego samopoczucia.

Jak to się dzieje?

W głównej mierze odpowiadają za to endorfiny, które wydzielają się podczas aktywności fizycznej. To one sprawiają, że masz lepsze samopoczucie. W końcu nazywa się je również hormonami szczęścia. Nie bez znaczenia jest również wydzielanie się serotoniny po każdym wysiłku fizycznym. A to właśnie jej spadek doprowadza do długotrwałego obniżenia nastroju. Obecność tego hormonu:

  • dodaje energii,
  • zmniejsza odczucie głodu,
  • przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Bieganie jest dobrym pomysłem wtedy, gdy po całym dniu pracy jesteś zestresowany. Pozwoli Ci ono odkryć,że jesteś silny, stać Cię na więcej i da Ci poczucie, że możesz zmienić swoje życie na lepsze.

Po prostu włączasz swoją ulubioną muzykę i zaczynasz trening. Skupiasz się na swoim ciele i oddechu, stawiasz sobie nowe wyzwanie i ważna jest chwila obecna. To wszystko sprawia, że się odprężasz i czujesz się coraz lepiej.

III. Przeciwdziałasz chorobom i usprawniasz pracę serca.

Biegając zapobiegasz powstawaniu:

  • miażdżycy,
  • cukrzycy typu 2, czy
  • raka jelita grubego.

Dodatkowo wzmacniasz swoją odporność. Jednakże pamiętaj, że zbyt intensywny wysiłek fizyczny i brak czasu na regenerację tę odporność obniży.

Ponadto możesz zmniejszyć ryzyko chorób serca aż o połowę. Dzieje się tak, ponieważ bieganie obniża ciśnienie krwi, tętno spoczynkowe, oraz reguluje poziom cholesterolu.

IV. Wzmacniasz swój organizm

I to nie tylko pod kątem odporności organizmu. Twoje kości i mięśnie stają się silniejsze. Podczas biegania mają miejsca naprężenia mechaniczne, które przyczyniają się do zwiększania gęstości mineralnej kości. Oczywiście naprężenia te muszą być umiarkowane – czyli Twój wysiłek fizyczny również.

Najlepiej na wzmocnienie kości działają ćwiczenia zmienne, a nie statyczne. Także warto zamienić ciągły bieg na bieg z przerwami na inne ćwiczenia takie, jak podskoki, skipy itp.

Gęstość ta najbardziej jest wzmacniana podczas treningu osób w wieku dojrzewania. Natomiast jeżeli ten okres jest już dawno za Tobą, to w ten sposób będziesz znacznie spowalniał tempo utraty gęstości kości.

Trening biegowy, to trening, podczas którego zasadniczo pracuje całe ciało: nogi, pośladki, brzuch, ramiona. Właśnie te mięśnie się wzmacniają.

Jesteś ciekaw jakie dokładnie mięśnie pracują podczas biegania? Przeczytaj TEN ARTYKUŁ.

Młodzież, która regularnie biega zwiększa gęstość kości. Biegacze po wieku dojrzewania dzięki treningom zmniejszają tempo utraty gęstości kości. Po prostu kości stają się silniejsze.

V. Zapewnisz sobie lepszą wydolność organizmu, i seks

Regularność pozwoli Ci na zwiększenie pojemności płuc. Twój układ oddechowy będzie coraz lepiej pracował. Poprawiasz swoją kondycję i wytrzymałość.

Nie ulega również wątpliwościom, że osoby regularnie trenujące mają nie tylko lepszy seks, ale są także dłużej sprawnie seksualnie. Kobietom przesuwa się okres nadejścia menopauzy, a biegający Panowie mają lepszą wydolność seksualną.

Biegasz?

Świetnie! Zmniejszasz ryzyko powstania problemów z potencją.

VI. Będziesz lepiej spał

Tak. Znacznie się poprawi jakość Twojego snu. Pod warunkiem, że będziesz biegał na 3 godziny przed snem. Organizm po treningu musi mieć jeszcze czas, aby się uspokoić i odpocząć. Na treningowej pompie nie da się zasnąć. Powie Ci to niejedna trenująca osoba.

Przyjemne zmęczenie fizyczne sprawi, że będzie Ci się łatwiej zasypiać, a sen ten będzie bardziej wartościowy i będzie dawał Ci więcej odpoczynku.

Biegasz o poranku?

Czy zauważyłeś, że te treningi są lepsze niż poranna kawa? Bieganie może posłużyć również jako forma budzenia się.

VII. Będziesz kształtować swój charakter i zwiększysz swoją pewność siebie

Ci najbardziej wytrwali biegają również w deszczu, czy podczas mrozu. Czy Ty też będziesz tak robił? Jeśli tak, to bez wątpienia czeka Cie niejedna ciężka walka z samym sobą. Natomiast to się opłaca. W ten sposób będziesz kształtować swój charakter i determinację. Między innymi staniesz się też bardziej pewny siebie.

Na większą pewność siebie wpłynie również wydzielanie się endorfin, oraz Twoja coraz lepsza sylwetka. Sam zobaczysz. Będziesz się coraz lepiej prezentował przed lustrem i w różnych ubraniach. To Cie będzie napawać dumą. Nie bez znaczenia też dla Ciebie będzie odnoszenie wielu, małych sukcesów podczas treningów (np. pobijania swoich rekordów).

To wszystko będzie się bardzo pozytywnie przekładać w innych sferach Twojego życia. Tych zawodowych i prywatnych.

VIII. Lepiej zorganizujesz swój dzień

Osoby trenujące, to nie osoby, które mają na to czas. To ludzie, którzy potrafią tak zagospodarować dzień, by znaleźć jeszcze czas właśnie np. na bieganie.

Gdy zaczniesz biegać pomimo małej ilości czasu, to zauważysz, jak Twój dzień staje się bardziej ułożony, a Ty sam bardziej zorganizowany.

Im bardziej pokochasz tę aktywność fizyczną, tym bardziej będziesz potrafił tak ułożyć swój plan dnia i tygodnia, by znaleźć czas na to, co kochasz i co przynosi tyle korzyści dla Twojego zdrowia.

Sport, w tym i bieganie, pozwoli Ci wykształcić w sobie również regularność i wytrwałość w postanowieniach.

IX. Znajdziesz rozwiązania i odpowiedzi na trudne pytania

Wyjście na jogging pozwala uspokoić mózg, a tym samym znaleźć rozwiązania nie tyle zagadek matematycznych, co wyjścia z trudnych sytuacji, które trapiły Cię cały dzień, czy też spędzały sen z powiek.

X. Będziesz się zdrowo odżywiał

Chcąc nie chcąc tak właśnie się stanie. Pod warunkiem, że będziesz chciał gromadzić odpowiednią energię do kolejnych biegów, oraz odpowiednio odżywiać organizm, który będzie musiał się regenerować. Zapewne wejdziesz też w biegowe towarzystwo i zaczniesz robić to co oni – czyli również zdrowo się odżywiać. Zdrowa dieta biegacza pozwoli Ci osiągać też coraz lepsze wyniki, poprawić samopoczucie, oraz dorobić się sylwetki marzeń.

Bieganie sprawi, że staniesz się lepszą wersją samego siebie :).