Jaki strój do biegania sprawdzi się jesienią? – 8 kroków do prawidłowego ubioru.

Początek jesieni potrafi być bardzo ładny i ciepły. Jednakże porankami, czy wieczorami i tak jest już dosyć chłodno. Temperatura nierzadko spada poniżej 10, a nawet 5 stopni Celsjusza. Nieraz jest to zdradliwe, bo człowiek jest jeszcze myślami przy lecie i nie zdąży się przestawić na inny ubiór. Natomiast jeżeli z końcem lata nie zamierzasz przestać biegać, to koniecznie dostosuj swoją treningową garderobę do panujących warunków. Przeczytaj te 8 punktów i dowiedz się co na siebie włożyć w tę porę roku.

Jak się ubrać do biegania jesienią

Jak się ubrać do biegania jesienią?

I NIE WYBIERAJ BAWEŁNY

Bawełna ma to do siebie, że bardzo pochłania wilgoć. Tak więc ubierając na siebie ubrania z bawełny zapewniasz sobie podczas biegu mokry kompres przylegający do ciała. Nawet jeżeli jesteś osobą, która niewiele się poci, to i tak znacznie zmniejszy to komfort Twojego treningu. Spocone ubranie latem może przyjemnie chłodzić, natomiast wybierając taki materiał, jako strój do biegania jesienią i zimą, narażasz się na szybkie przeziębienie.

Jeżeli nie bawełna to co?

Wybieraj materiały syntetyczne. Dobrze sprawdzi się na przykład poliester. Jest on lekki, pochłania o wiele mniej wilgoci i szybko wysycha. Pod tym względem jest przeciwieństwem bawełny.

II UBIERAJ SIĘ NA CEBULKĘ

Jesienny chłód, czy też ciepło potrafi zaskoczyć. I niestety ta temperatura potrafi się znacznie zmieniać podczas samego treningu, który trwa ok. godziny. Dlatego ubranie do biegania na jesień powinno się składać z 2, czy też 3 cienkich warstw. Tak skompletowany zestaw do biegania ma bardzo dużą zaletę:

Odpowiednie ubrania dla biegacza, to te z materiałów technicznych, czy też termoaktywne, ponieważ odprowadzają one wilgoć na zewnątrz. Tym samym masz pewność, że nie będą Cie oziębiać i zapewnią dobrą izolację.

Powinieneś również unikać bawełnianej czapki, a nawet skarpet. Mokre stopy od potu w trakcie treningu, to nie tylko nic przyjemnego, ale również prosta droga do przeziębienia. To samo tyczy się czapki.

Jeżeli jest Ci za ciepło zawsze możesz zdjąć jedną z warstw.

Co prawda w głowie od razu może się rodzić myśl: Nie wygodnie się biega z uwiązaną kurtką wokoło bioder.

Całe szczęście istnieją takie bluzy, które mają kieszenie na plecach. W nie możesz schować jedną, zdjętą warstwę. Dzięki temu nic nie będzie Ci przeszkadzać podczas biegania. Zadbaj więc również o to, aby poszczególne warstwy były lekkie i cienkie, aby nieużywana warstwa nie ciążyła i mieściła się w małych kieszeniach na plecach.

Strój do biegania na jesień powinien się składać z następujących warstw:

1.Warstwa pierwsza – Baza ubioru.

To bielizna (stanik i majtki termiczne), obcisła bluzka i leginsy. Najlepiej, aby były termoaktywne: dobrze izolują, odprowadzają wilgoć na zewnątrz i zapewniają wentylację – czyli są oddychające. Nie głupim pomysłem jest ubranie wspomnianej wyżej bluzy z kieszeniami na plecach, która pozwoli przechować zbędną zdjętą warstwę.

2. Warstwa druga – Gdy jest bardzo zimno.

Najlepiej zakładać ją już zimą, gdy temperatury są ujemne lub bliskie zera. Natomiast jeżeli jesteś zmarzluchem, a na zewnątrz jest już tylko ok 5 stopni, to nie zastanawiaj się i włóż ją na siebie. Powinna być ona luźniejsza, aby pomiędzy warstwą pierwszą, a tą środkową mogła wytworzyć się izolująca poduszka powietrzna. Przykładowo może to być cienki polar.

3. Warstwa trzecia – Ochrona przed wiatrem i deszczem, na temperatury poniżej 10 stopni C.

To cienka i lekka kurtka wiatroodporna, lub bluza, która nie przepuszcza powietrza, dzięki czemu ochroni Cię przed atakującym zimnem. Jeżeli szykuje Ci się bieganie w deszczu, to załóż kurtkę przeciwdeszczową.

Kurtki te po zwinięciu, czy złożeniu powinny zajmować naprawdę mało miejsca, a najlepiej jeżeli zwijają się one we własną kieszeń. Dobra kurtka przeciwwiatrowa do biegania jest zrobiona z cieniutkiego materiału, który mimo wszystko chroni przed wiatrem, a nawet lekkim deszczem.

III UBIERZ SIĘ TAK, JAKBY BYŁO 10 STOPNI CIEPLEJ

To bardzo ważne! Podczas treningu nie może Ci być za ciepło. Sprawdzoną metodą odpowiednio grubego ubierania się jest:

  • Test balkonowy – czyli wychodzisz na chwile na balkon, czy taras i sprawdzasz, czy jest Ci ciepło. Jeżeli jest Ci ciepło, to wracasz i zdejmujesz jedną z warstw, albo ubierasz coś cieńszego. Po wyjściu ma Ci być chłodno.
  • Ubiór na 10 stopni więcej – czyli ubierasz się tak, jakby w rzeczywistości było 10 stopni więcej, niż jest w rzeczywistości.

Tak więc, wychodząc z domu masz czuć chłód, który dodatkowo Cię od razu zmobilizuje do treningu. Podczas biegania szybko się rozgrzejesz.

UWAGA: Jesień potrafi zaskakiwać. Jeżeli boisz się, że mimo wszystko za cienko się ubrałeś i wychodzisz biegać wczesnym wieczorem zabierz ze sobą tę 3cią warstwę i schowaj ją z początku do kieszeni, by móc ją ubrać potem, gdy bieganie Cię nie rozgrzeje, lub później zrobi się o wiele zimniej.

Ubranie do biegania na jesień

IV CHROŃ GŁOWĘ, USZY, ZATOKI I GARDŁO

Czapkę powinno się ubierać już przy 10 stopniach Celsjusza. I to nie tylko dlatego, że przez głowę ucieka 40% ciepła, ale również dlatego, że musisz chronić swoje uszy, jak i zatoki. Tak więc, czapka biegacza powinna:

  • być oddychająca i odprowadzająca pot, abyś nie zrobił sobie na głowie mokrego kompresu,
  • chronić uszy, czyli mieć specjalne wydłużenia w okolicach uszu,
  • przylegać do głowy, aby nie zsuwała się podczas treningu na oczy, czy też do tyłu (dotyczy dziewczyn ze zrobionym koczkiem),
  • jej grubość powinna być dopasowana do temperatury panującej na zewnątrz, oraz Twojej ciepłoty.

Jesteś osobą, której przeważnie jest ciepło, gdy inni marzną? Możesz zrezygnować z czapki, ale ubierz opaskę, która będzie chronić uszy i zatoki. Dobrym wyjściem jest użycie chusty wielofunkcyjnej Buff. Nie tylko posłuży jako nakrycie głowy (opaska, czapka, chustka), ale także możesz z niej zrobić kominiarkę, czy traktować ją jak „szalik”, który również jest niezbędną częścią garderoby jesiennego biegacza.

V CHROŃ KONICZYNY, STAWY I ŚCIĘGNA

Bieganie w zimnie w krótkich spodenkach, czy też skarpetkach stópkach może mieć niedobre konsekwencje, ponieważ:

  • przez kończyny ucieka dużo ciepła,
  • zimno może spowodować ból stawów, problemy z ścięgnem Achillesa, naderwanie mięśnia.

Dlatego warto chronić ręce, kolana i stopy.

Jak to zrobić?
  • Ubierz rękawiczki. Często zmarznięte dłonie oznaczają, że jest Ci zimno.
  • Wybieraj skarpetki z materiału technicznego. Muszą sięgać za kostkę, tak by ochraniały przed zimnem ścięgno.
  • Jeżeli nie lubisz biegać w długich rękawach, to ubierz kamizelkę, czy krótki rękaw, a do tego nałóż oddzielne rękawy osłaniające do biegania.
  • Zdecyduj się na ocieplane legginsy, gdy jesteś zmarzluchem, a temperatura jest bliska zera, czy też niższa.

VI POSTAW NA DOBRE SKARPETKI

Najlepiej, aby były wykonane z materiału technicznego, odprowadzającego wilgoć na zewnątrz. To bardzo ważne, aby nie biegać w mokrych skarpetkach, szczególnie, gdy za oknem robi się jesienna słota. Jest to nie tylko niekomfortowe, ale również niebezpieczne dla Twojego zdrowia.

Stopie ma być ciepło, ale nie za ciepło. Skarpetka nie powinna być za gruba. Jeżeli biegasz w butach z membraną wybierz te skarpetki cieńsze, które mają dobrą wentylację. Jednak, gdy biegasz w butach, których biegałeś przez lato, to wybierz skarpety nieco cieplejsze i grubsze. Jedna para na pewno wystarczy ;).

VII DOBIERZ BUTY

Na dobrą sprawę, to cały rok można przebiec w jednych butach, tych na wiosnę i lato. W praktyce jest tak, że takie buty dobrze sprawdzą się jeszcze tą wczesną, ciepłą jesienią, natomiast mogą już nie dawać pełni komfortu w bardziej deszczowej, zimnej, czy śniegowej porze roku. Wtedy warto się zastanowić nad butami z membraną.

Gdy planujesz biegać błotnistymi, ośnieżonymi ścieżkami, w lesie, po łąkach, to możesz wykorzystać buty do biegania po górach, czy też terenowe z odpowiednią podeszwą. Jeżeli dodatkowo ubierzesz stuptuty, to Twoja stopa będzie lepiej chroniona przed niechcianą wodą z kałuż, czy błota.

VIII ZAOPATRZ SIĘ W ODBLASKI

O tej porze roku dzień jest coraz krótszy, a nawet nieraz w południe może być dosyć ponuro, a widoczność kiepska. Dlatego wybieraj stroje, które mają już odblaski. Zaopatrz się również w dodatkowe elementy odblaskowe. Wystarczy zwykła opaska założona na ramię, czy też nogę.

Planujesz biegać w terenie z dala od ulicznych świateł?

Weź ze sobą czołówkę, szczególnie kiedy startujesz, a za oknem wciąż jest ciemno, lub gdy wychodzisz późnym popołudniem, pod wieczór.

Czołówka powinna być lekka i dobrze się trzymać głowy, aby nie podskakiwała i spadała z czoła przy każdym Twoim kroku.

Tak więc ubranie do biegania na jesień zawiera praktycznie już wszystko, co zwiera ubranie zimowe. Z tą różnicą, że niektóre jej elementy są po prostu cieńsze. Nie lekceważ żadnego z tych punktów, każdy jest ważny, a połączenie ich wszystkich razem pomoże Ci się uchronić przed przeziębieniem, czy kontuzją.